Victorzz 0 Postad 9 Juli , 2013 Hej! Jag har en 90-hästars Johnson från tidigt 80 tal som inte går som den ska. När jag sjösatte gick den hur fint som helst på låg och hög fart men sedan när jag skulle ut med den igen dagen efter dog han vid halvgas. Märkte då att blåsan var alldeles platt. Jag kollade så att ventilen var öppen på tanken och att bensinen kom fram till pumpen, vilket den gjorde men det fungerade inte iallafall. Har senare även plockat isär bensinpumpen och membranen såg helt okej ut. Även skruvat ner förgasarna och rengjort men fortfarande samma problem. Blåsan ser fräsch och hel ut, samma med slang. Någon som vet vad det kan vara? Mycket tacksam för snabb hjälp Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 9 Juli , 2013 Kolla anslutningar mellan bensinslangen och tanken. Kolla om bensinfiltret i tanken (om någon sådan finns) kan vara helt igensatt. Det kan vara så att det funkar på tomgång och på halvgas, men när du kör fullfart så skall det strömma igenom så mycket bensin (skulle uppskatta till 0,75 liter/minut på full fart för en 90 hästars tvåtaktare från denna epok) och då kan dåligt anslutning eller igensatt filter strula till. Kan det vara så att besninslangen är klämd någonstans ? igensatt ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 9 Juli , 2013 Alltså .. Är ju ingen stjärnmekaniker men om du får platt blåsa så kan det ju inte vara fel på bränslepumpen. Det är ju den som suger blåsan platt. Nä, jag tror också på något mellan blåsan och bränslet. Kan tom vara så att du har en för klen slang. Borde inte vara svårt att lokalisera det här felet. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 9 Juli , 2013 Ett liknande problem hade jag för många år sedan. Även för mig blev blåsan platt och motorn stoppade. Det var inte så kul eftersom vi äkte vattenskidor och när det hände visade föraren av båten upp blåsan och då visste man att det snart var baddags. Vi letade länge innan vi hittade felet. Vi blåste i slangen och och allt verkade ok. Till slut visade det sig att det fanns rost/färgflagor i tanken som åkte omkring och i bland sögs fast i tanksilen. När motorn stoppade och undertrycket i slangen försvann så lossnade skräpet och motorn startade igen. Rengörning av tanken och sedan var problemet borta och vattenskidåkningen lite mindre spännande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Victorzz 0 Postad 9 Juli , 2013 Tack för svaren! Var ner en sväng till båten nyss och hittade en dold länk mellan två bensinslangar, själva länken var av plast och måste fått sig en smäll eller liknande då hålet var cirka hälften så stort som det borde vara. Någon som vet var det går att hitta en ny sån här? Kanske av något bättre material. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Victorzz 0 Postad 10 Juli , 2013 Var tydligen inte länken som var problemet. Lossade blåsan och när jag skakade på den hörde man som någon plastbit som rörde sig fram och tillbaks i ena ändan på blåsan, ska det vara så? är det som någon backventil som sitter där och i sådant fall borde den sitta fast? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 11 Juli , 2013 För mig låter det som tanklocket är för tätt. Lossa locket när blåsan är tom så bör den svälla. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Storisten 0 Postad 11 Juli , 2013 Byt blåsa! Backventilen har kommit ur läge och tätar mot motorn istället för att hindra bensinen att rinna tillbaka mot tanken. Precis samma sak har hänt mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Victorzz 0 Postad 18 Juli , 2013 Tack för hjälpen nu fungerar det igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser