uttern_graut 0 Postad 8 Juli , 2013 Hej! Hur värderar man en gammal Aramis som legat vid kaj i 5 år och slagit,? är intresserad av att köpa en sådan, men det finns att göra. maskinen är dock renoverad med lager osv, startar och går kanon men värmeväxlare och grenrör läcker.växel och roder/styrning verkar ok. plasten och skrov/ däck verkar i stort ok inget fukt invändigt osv, elsystem och el utrustning verkar inte funka ex radar osv, vad kan en sådan båt vara värd ca i ett köp rakt av? nån so har en aning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 10 Juli , 2013 Eftersom ingen svarat så gör jag väl ett försök - men observera att jag inget vet om båten! En plastbåt är relativt enkel att reparera så skador på sidan av båten går att åtgärda? Kan du slipa, spackla eller plasta själv så går kostnaden ner. Är det varvsjobb så är det väldigt dyrt... Men ett skrov har alltså ett sorts bestående bruksvärde? Borde vara kanske 50´? I ett ok skick. Sedan motorn. Är den gammal och ej servad är värdet nära noll. Renoverad och testad är det en stort värde men hur vet du skicket? Att säljaren säger det? Backar han upp med fakturor? En motor som inte startar är värd under noll, dvs kostnad att transportera bort den! Men en fungerande motor - som är bevisligen renoverad - har förstås ett värde, minst värdet av att lyfta ut den och sälja. Någon vill säkert ha motorn för 5´- 15´? Om det finns fakturor... Och för dig är värdet större då du slipper att fixa fram en motor själv att installera ( dyrt ) Utrustning? Man får tyvärr inte mycket för radar och plotters och annat. Däremot en hydrualisk styrning som är kopplad till autopilot brukar gå att få ordning på så den funkar. Värde 10´ ? Måste du sedan göra i ordning värmeväxlare, dra ny el och allmänt fixa till så är det kostnader. Jag kan inte ge råd om pris. Men det är en välbyggd arbetsbåt enligt några trådar. Värde i fullt renoverat skick är kanske 200´ - 250´ och så räknar du av alla dina kostnader från det? Det råkar finnas andra Aramis på blocket såg jag. Jämför och fundera. Plus sök på detta forum för jag hittade flera trådar. Som tex denna maringuiden.se/forum/;thread=12989 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser