Corvus_corax 2 Postad 8 Juli , 2013 Hej hej alla kluriga och kunniga båtägare. Jag har en gammal Flipper med 280drev och en AQ140 motor, som jag haft en del pyssel med. Förra säsongen var nästan problemfri men nu har något hänt. Fick plötsligt kraftiga vibrationer när jag gick en längre sträcka i icirka 18-19 knop. Jag drog av och gick sista 8 distansen i måttlig fart men fortfarande med vibrationer. Funderade ett slag och kollade sen oljan i drevet ...urrrrk vatten i oljan. Nu har jag bytt oljan och fettat in drivaxellagret ännu en gång sedan sjösättningen. Drevet är tyst o fint om jag inte girar för då börjar eländet med kraftiga vibrationer. Är det någon som har en idé om vad som har hänt ?? Ska jag skaffa nytt drev ................... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Watermill 1 Postad 8 Juli , 2013 Med all säkerhet håller din drivknut innanför bälgen på att ge upp! Var kommer vattnet ifrån? Dags att provtrycka drevet för att hitta vattenintrånget! Brusten drivknut kan ställa till det rejält, en båtgranne körde sönder sin knut med påföljd att drev och strut slogs sönder med motorlyft som följd! Bara struten går på 26000:- plus motorlyft, byte övre del av drev m,m mao inte under 50000:- på verkstad + att ingen har tid att reparera innan mitten på augusti! Byt knuten för ett par hundringar innan den brister! Watermill Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 8 Juli , 2013 Ok låter som en god ide' men frågan är ju hur ? Jag har ingen möjlighet att lyfta båten själv, och det verkar som att de flesta båtmeckar är fullchokade. Drivknuten att jag inte tänkte på det..................... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser