Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Owellwo

Svårstartad Yamaha-motor 115 hk årsmodell 97.

Rekommendera Poster

Hejsan! 

Som rubriken lyder har jag en svårstaratd Yamaha 115 hk från 1997. När jag använder startgas startar motorn utan problem och om man stänger av motorn efter första starten med gas, så startar motorn på en gång utan gasen. Jag har funderat en del över vad problemet kan vara och har bland annat testat att byta batteri, bränsleslang och nya tändstift.

Är det någon här som stött på liknande problem eller har en aning om vad det kan vara? 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en kallstartsventil i mina öron...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner inte till att Yamaha byggt nån V4 med kallstartventiler så utgår från att även denna har vanlig choke. Har du haft motorn länge..? Använder du rätt startprocedur..? En skvätt handgas och trycka in nyckeln för att choka, vissa reglage har en istället en återfjädrande vippbrytare under nyckeln.

När du trycker in startnyckeln ska solenoiden för chokespjällen dra och det hörs ganska tydligt, speciellt med kåpan av. Med kåpan av ser du även om solenoiden drar chokespjällen rent fysiskt oxå så inte nån länk hoppat av. Funkar detta..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för era svar! Har idag varit och kollat så att choken fungerar både på lätet och att den drar fysiskt. Men problemet kvarstår att motorn inte vill starta utan startgas. Som jag nämnde tidigare startar motorn utan några problem efteråt, utan startgas.

Förresten är det farligt för motorn att använda startgas? Har nämligen hört det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Startgas är inte så hälsosamt, den innehåller t.e.x. ingen olja. 

Prova gärna med oljeblandad bensin istället. Startar den då så vet du att problemet är att motor inte får tillräckligt med bränsle, annars kan det ev. vara t.ex. svagt tändsystem eller låg kompression.

1. Håller du nyckeln intryckt under hela startförsöket med kall motor? 

Hur hanterar du handgasen.

2. Vad händer om du chokar under det att motorn går på tomgång då den är varm?

Motorn skall ganska snabbt dö.

3.  Kolla att chokespjällen stänger helt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...