Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
forgus31

Reglera laddning på nytt? sätt

Rekommendera Poster

Vaknade vid fågelsången vid Fars Hatt. Den heter så gästhamnen i Kungälv. Hade en idé som vanligt.TTroligen för att vi har en oreglerad solcell på 130W till de ursprungliga 130Watten.

Det är en rätt vanlig fråga på detta forum så jag skriver ned det här även som komihåg för mig själv.

Biltemas spänningskännande relä kan kopplas så överskottet bränns upp i lanternor eller varmvattenberedaren eller vad man har som drar ström.

Passar utombordare också. De mindre är ofta oreglerade. Bäst är förstås en solcellsregulator som även kan användas till utombordaren.

Biltemareläet lär kosta 130 kr så det är nog billigaste lösningen.

När batterspänningen överstiger 13,5V kopplas extraförbrukarna till vilket sänker spänningen.

Densom vill ha högre laddspänning kan mixtra med en diod som lurar reläet att tro att det är 13,5V fast det är 14,2!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte ett sånt relä för några veckor sen. De var så oförskämda på Biltema i Uddevalla att de tog 149 kr av mig. wink

Du är lurig du Forgus 31.

Det där att skriva ett inlägg för att komma ihåg saker är inte heller så dumt. Mätte lite på mitt udda kylskåp en sommar. Hade haft lite frågor om det på ett annat forum. Redovisade resultatet av mätningen i tråden. 

Det har hänt att jag funderat över vilket resultat mätningen fick. Några anteckningar har jag naturligtvis inte kvar, men jag har hittat tråden, de gånger jag undrat.

Jag låg själv vid Fars Hatt för några dar sen. Nu ligger jag i Dalbergså. På Onstag skall jag va i Amål för att hämta den besättning som övergav mig i Vänersborg. wink

Vart är du på väg?

post-945-1394237570,2978_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej där uppe  i Grodhavet.

I just Dalbergså var vi uippe med Hawila 24 meter lång när jag var pojk och jag minns att när vi skulle vända sa min kusin: Nu får du backa Verner annars kör vi på en gärsgård som slutade i ån. Kossorna undrade nog. Vi övernattade där för att slippa börja så tidigt på morgonen då vi skulle lasta is i Järnasundet på andra sida Hindens rev på sextiotalet.

Ha en trevlig tur och njut av att vara i färskvatten. Inga gästhamnsduschar behövs. 

Kommer upp om två tre veckor. Uno på Hönö 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då kanske vi möts när jag är på väg hem. Skall va hemma 1 augusti. Min  båt borde kännas igen.

post-945-1394237570,437_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, internet är allt en kul oppfinning. Var i affären och fundera på att sätta en lufttorkad skinka. Googlade på detta och hittade då en tråd jag själv skrivit.

Går från Trollhättan i morgon. Lunch i Dahlbergså måhända. Annars håller vi oss i sjön. Ska bli skapligt väder.

Har inte kollat vindarna. Det räcker ju inte bara att det är sol. Det ska vara måttligt med vind också. Den har varit rätt omåttlig de senaste åren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just nu för lite vind. 3 - 4 m/sek vid Pålgrundet.  

http://vivakarta.sjofartsverket.se/

Men det skll bli bättre fram på dan.

Den enda fördelen med mycket sol är att mina MaxPowerreglerade solcellspaneler laddar mer när det är en brännande sol än när det är molningt.  

Som den kuf jag är föredra jag när solen skiner och det är moln emellan mig och solen. Å andra sidan vill man ju att socelspanlerna skall ladda maximalt. Ambivalent - det var ordet. wink

Din tanke om reglering av solcellens laddning var så intresant att man kanske skulle prova. Som tur är passerar man väl inget Biltemavaruhus under den här seglatsen, Själva Karlstad skall jag undvika och det är ju en bit till Bergvik.

Finns en symbol för gästhamn lite väster om Bergvik. Därifrån är det bara 3 km att gå.

Gick till Borgsruinen lite norr om Dalbergså  i går. Dit är det dubbelt så långt om man går vägen - dvs 6 km. Så att gå till Bergvik är ju en bagatell - fast så roligt skall vi nog inte ha.

Gick genom skogen tillbaka. När jag såg båten på 100 m avstånd hade jag bara 4 km kvar att gå.indecision Jag hade ju kunnat ro med gummibåten hela vägen eller bara tvärs över ån, men det skadar inte med lite promenad mot allt båtåkndet.

Hittade för övrigt någara kantareller under promenaden genom skogen. Till kvällsmat blev det bondomelett med tomat,  sinka, rödlök  och smörstekta kantareller. Som man beskylle Kajsa Varg för att ha sagt;Man tager vad man haver

Bifogad bild över inloppet till Dalbergså taget från borgruinen.

post-945-1394237570,5513_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter gott med kantareller.

Om min diodhöjning av laddspänning fungerar beror på hur reläet ser ut man måste ha separat kontakt så inte även laddspänningen sänks med 0, 7V.

Nu ska vi strax slussa tror jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det tar sin tid på kanalen. Blir nog mot middag i Dalbergså. Stannar och handlar i Vänersborg. Ska vara i Hällekis torsdag. Hönsäters hamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår inte vitsen. En bra solcellsregulator kan man köpa billigare än Biltemas relä. Relät kan koppla in en dump-load men hur stor ska den vara och hur bra kommer regleringen att bli?

Solcellsregulatorn sänker spänningen med ca 0,3V så det fungerar med oreglerade snurror också. Dessutom, solcellsregulatorn är mycket intelligent och laddar perfekt.

Jag har satt in en 60A solcellsregulator som ska få reglera laddningen från generatorn också. Lägger man in en diod i serie med generatorns spänningsavkänning stiger generatorspänningen med 0,7 V, 2 dioder = 1,4V osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du gamla sjökort, toaen? På mitt senaste Navionics är symbolen för gästhamn vid Skutberget borttagen och jag undrar om de verkligen har gästhamnsverksamhet kvar där.

Välkommen upp i Vänernalla ni saltvattenseglare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alla möjliga årgångar på sjökort. 

Det kortet jag tittade på var det i datorn som är från 2002.

Nu var ju frågan, dels hypotetisk och dels så lägger vi västkustbor oss där det passar om det behövs - gästhamn eller ej.

För min del blir det inget besök i Karlstad, mer än möjligen med bil.

Kom till Åmål för ett par timmar sen. Komunikationerna mellan Kungshamn och Åmål är väldigt bra. Min besättning, som övergav mig i Vänersborg, skall komma hit i morgon.

Har använta alla upptänkliga segeluppsättningar och alla segel jag har med. Plattläns med Genacker, kryssfock och storsegel - 50 m2. Skulle kört med Genuan i stället för kryssfocken - då hade det blivit 60 m2. Vindar mellan 2 till 10 m/sek och förlig vind hela tiden (Det vill säga att vinden kommer bakifrån Peter_K)

Seglade genom Tössebäcks skärgård. Det var riktigt mysigt

Det blev mer segla på Vänerntråd än solcellsregulering.

Sola i Karlstad behövde väl inte regleras - förresten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en förlig vind  från Vänersborg. Kom in i Dalbergså vid 17-tiden. Helmysigt lantligt ställe. Två blåklädda gubbar på stegar rödmålade handelsboden medan tre andra gubbar på ljugarbänken gav goda råd.Saknade reklamskylten Persil och Pellerins margarin annars var den komplett.

Toaen var på väg mot Åmål som jag förstått. 

Håller med om att inte alla mina oppfinnardrömmar är av bästa kvalitet. Ebay är nog bästa sättet att slippa oppfinna själv. Allt finns ju redan.

Vår sol-130-wattare har jobbat bra under ett par soliga dagar. Då den andra 130-wattaren är reglerad så blir bidraget noll från den vid fullt batteri men det behöver ju nästan alltid laddas. Gasolen tog slut och nu blir vattenvärmaren utnyttjad och den lilla kokplattan på 300W kokade potatisen på solel. Kokar lätt vatten om man har locket på. 

Följ den spännande jakten på Toaen. Han slank iväg åt Åmålhållet enligt senaste uppgifter.

Går mot Hönssäters hamn i nordlig? vind i morgon. 

Vilket väder vi fått!

Hittade inga kantareller Toaen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man måste få ha lite uppfinningar. Till slut kanske man kommer på något riktigt bra.

Har du missat Milesviks skärgård? Den är fin och härligt att ankra bakom någon liten ö.

Hönsäters hamn, det är Hällekis (med k!) Mysigt ställe. Ta på bra skor och ta en promenad upp till utsiktplatsen. Där ser man lite mer av Vänern, från Lisch till Läckö osv. N 58° 37.118”  E 013° 24.147 Är man riktigt motionsbenägen skå promenerar man upp till Högkullen. Annars finns Trolmen, Råbäck mm. Ingen service men bra lunchstopp. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo men den skyddar i alla fall mot överladdning menladdar inte optimalt. Bättre än inget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gick till Spiken för en fisktallrik och blev kvar. Fullt i hamnen men en båt till gick in. Sen kom två till, den ena bogserad av en norrman. Svensken hade motorhaveri. Härligt väder och jämn vind. Vänern när den är som bäst. 

Fisken smakade fint och solen har lyst från tretiden. 

Gött mos!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte detta med regulatorer. Men , denna du har ..vad har det för inbyggda finesser /funktioner ?

Jag nappade på ditt tips och beställde en nu , fast jag inte har en aning om hur den funkar .. :-)

Vill du ge något tips inför min kommande installation, så blir jag mer än glad ..

Ett start 80amp samt två parallella 2x80amp till förbrukning , så ser min bank ut !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den, och många andra regulatorer har en lastutgång. Den kan man ställa så att en lampa hålls tänd X timmar efter mörkrets inbrott. Ser väldigt trevligt ut med en liten lampa som lyser på kvällarna i båten. Den andra möjligheten är att ställa utgången så att den ger ström dygnet runt till tex kylen. Eftersom det finns ett underspänningsskydd kommer kylen kopplas bort innan batterierna hinner ta skada.

Regulatorn är en viktig del idag och med tanke på priset bör man kanske köpa en regulator i reserv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mao..eninkopplad kontroll lampa , typ LED , skulle kunna indikera att när den ej lyser , slå av mina förbrukare och ladda . Som en batteri vakt med manuell funktion :-) Sitta å blänga på den hela dagen ....:-D

Är på rätt spår ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja vägen är rätt men lite krokig. En voltmeter verkar enklare. Men har man kylen igång för jämnan så kan det vara smart att koppla den på utgången.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej. De flesta andra solcellsregulatorer i prisklassen under sisådär 300 kr har heller ine MPPT-funktion, oavsett vad annonsen påstår.

Men den jag nämnde funkar OK, jag har två, på var sina båtar....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja tja,, om jag kopplar t.e.x en elpatron till LAST så värmer den enbart när solen är framme ?

post-10024461-1394237643,3524_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...