Ahlgren 0 Postad 24 Februari , 2005 Enligt mitt strömbudget behöver jag ca 80W ström i min segelbåt. Solcell är ljudlöst, men jag anser vind som säkrare strömkälla, åtminstånde här i Sverige. Har någon erfarenhet med om vindgenerator ger vibrationer i båten?. Efter vad jag förstår så kan en kombination av båda solcell och vindgenerator vara förnuftig. Om vibrationerna eller ljudet blir för störande så stänger man bara av vindgeneratorn i naturhamnen och låter solcellerna arbeta. Hur kopplar man smart båda solcell och vindgenerator till samma batteripaket? Jag har redan ett 42W solcell och har då valet mellan att köpa en till solcell 42 W och koppla ihop eller en kompletterande vindgenerator. Hur många watt vindgenerator behövs att arbeta med solcell 42W mon tro? //Dag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vindfare 0 Postad 25 Februari , 2005 Hej Ahlgren! Har i min förra båt haft både och. En 50W cell på däck som kunde vinklas lite för att kunna fånga så mycket sol som möjligt och en Aerogen 4 på stolpe i aktern. Dessa 2 generatorer kompletterar varandra väl. Det som konsumerade elektroner ombord var framför allt kylen och autopiloten, en Autohelm 6000. De end tillfällen de 5 senaste åren då båten fick vilospänning under 12,3 V var då vi låg stilla flera dygn i gråmulet, vindstilla väder. Enligt min mening behövs båda strömalstrarna. Snurran håller oftast spänningen i ordning under längre nattseglingar och cellen i fint väder liggandes i lä någon stans i skärgården. På nyinköpta båten har vi monterat en Air-X snurra. Låg vikt och hög kapacitet gjorde att vi fastnade för den. Den lär väsnas en del, har inte använt den ännu. Men alternativen: köra motor, inte bara väsnas, det stinker dessutom, eller att gå till hamn med landström. Då tycker jag att vindgeneratorns vinande är ett lågt pris att betala. Kommande säsong får avgöra om vi kommer att komplettera med celler. Hoppas detta inlägg kan bidraga till ditt beslut. /Vindfare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vindfare 0 Postad 25 Februari , 2005 Min 6000 var byggd i början-mitten av 80-talet och därmed ingen möjlighet till NMEA. Att kryssa med piloten gav kursförändring beroende på krängning, annan avvikelse kunde jag bara härleda till ström och avdrift. Att krängning hade inverkan berodde på upphängningen av pilotens kompass. Det hade säkert hjälpt att kardanupphänga den. Jag tyckte aldrig att problemet var så stort att det var mödan värt att göra det jobbet. Oxiderade kablar! skaffa förtennade om du tror att det är problemet. Hade själv en del oxid på sockerbitar och liknande oproffesionella elkomponenter ( seglar nästan bara på Västkust och Nordsjön) men kunde aldrig se någon sådan koppling till pilotens beteende. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mattias Postad 3 Mars , 2005 hej jag tror att det beror på hur du ska bruka din båt dvs ska du över atlanten så ska du ha dubbla celler säkert monterade o reservdelar till din vindgenerator för den är speciellt utsatt,Men jag tror att du kan seriekoppla generatorn o cellen hör med nån mer elkunnig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser