Micke66 0 Postad 8 Juli , 2013 Hej alla! Jag har en båt med en Mercruiser 5,0 EFI. Den verkar gå helt ok förutom en irriterande sak. Tomgången! Den ligger på ungefär 700 varv enligt varvräknaren. Instruktionsboken säger 600. Det kan tyckas petigt, men på tomgång gör den 3,5 knop. Och det kunde ju underlätta med lägre varv när man lägger till eller skall in i en trång sluss. Dessutom skulle det antagligen låta mindre om drevet när man lägger i växeln. Så jag hoppas på tips på varför tomgången är högre än specat. Just ja, motorn är från 2000. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 8 Juli , 2013 Hej Micke, så här e det att tomgången går inte att justera, den hålls konstant elektronisk. Instrumenten på båten kan du inte lita på Ha så bra nogranhet. Met med ett riktigt instrument. Kolla så att du har bra tryck på gaswiren i tomgångsläge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke66 0 Postad 19 Juli , 2013 ok. Jag inser ju att instrumentet kan visa fel. Så jag får nog kolla upp med ett annart iinstrument vid tillfälle. Men som jag upplever det när jag lyssnar, så känns det som lite hög tomgång. Att den gör 3-3,5kn på tomgång tyder väl också på att den är hög. Om någon säger att alla kommer upp i denna hastighet (3,5kn gps). Så får man ju acceptera att det är på det viset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomme71 0 Postad 19 Juli , 2013 Min Volvo V8 tomgångsvarvar ca 600 och då brukar det gå drygt 4 knop, vet inte om det är skillnad när man har duopropp dock! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke66 0 Postad 24 Juli , 2013 Ok, får väl acceptera läget som det är. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 24 Juli , 2013 Min 5.8 OMC Cobra ligger på 600 rpm o gör då cirka 3.2 knop... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser