Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
ChrisO

Problem att få i friläge wellcraft 233 7,4L

Rekommendera Poster

Tjenare.

Skriver åt en kompis då han inte är medlem här. han har en wellcraft 233 eclipse -91med en mercruiser 7.4l och alpha 1 drev. men troligtvis så är denna  motor utbytt då det antagligen satt en mindre motor i från början. nu till problemet. det går inte att få i friläge när motorn är igång av någon konstig anledning, men back och körläge funkar som de ska. han hade hört att vajrarna ska sitta på något speciellt sätt då motorn tydligen ska dö någon sekund så att friläge kan gå i. stämmer detta? någon som har en annan terori eller faktiskt vet vad det kan vara?

Oerhört tacksam för hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alpha one dreveb har en microbrytare som sitter på växelplattan, är den feljusterad så går det antingen inte att få ur växeln eller så dör motorn när man lägger i friläge.

Det finns en guide på http://www.drevman.se/html/wirejustering.html

Hoppas det hjälper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..och när växelvajern är sliten lirar inte den funktionen med microbrytaren felfritt .

Ett ganska vanligt fel/orsak !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som min gamla båt. Jag bytte ut den gamla 5.7:an och satte i en renoverad 7.4 men behöll alpha-drevet i en 233:a. När jag köpte motorn låg den helt isärplockad och alla slitdelar byttes ut till nya. SeaRay i Skanstull utförde jobbet som gick på runt 50.000 med den gamla motorn i inbyte vill jag minnas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

(byter man från 5,7 till 7,4 Så bör man även ändra utväxlingen i drevet till 1:32. .. Drevet behöver snurra fortare och kompenseras med större propp ) Sorry. Lite OT kanske :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilket också gjordes vill jag påpeka:) Även den gamla aluproppen byttes ut mot en Mirrage i stål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okey. får försöka kolla närmare på vajjern och givaren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

visade sig nu att givaren var helt urkopplad. någon som vet vart/om mankk an få fram elschema på hur kablarna ska dras?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...