Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
KaptenIs

Äventyret kan börja, snart... Följ Isidora på färden!

Rekommendera Poster

Hej!

Gustav heter jag och skriver till alla er där ute som vill följa båten Isidoras äventyr live. 

Självklart talar jag om långfärdssegling.

Kika in på vår sida www.isidora.se och följ oss från beräknad avfärd 1a augusti 2013.

Såhär i elfte timmen innan avfart har förvaringsutrymmen byggts klart men vissa funderingar kring elsystemet kvarstår fortfarande. 

Vi har idag ca 40w solpanel men funderar på att komplettera till ca 100w. Elbanken består av trippla batterier varav 1 är startbatterier och vi funderar även där på att komplettera med ytterligare batterier då vi inte är helt säkra på skick på batterierna (ej gel, standardbatterier några år gamla). 

Har någon därute input eller funderingar är ni mera än välkommna att assistera. 

Trevlig sommar på er nu och hojta gärna till om vi syns ute på böljan!

Mvh

Gustav och Isidora

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lagt till sidan i mina favoriter, kommer att bli intressant att följayes, när jag läser ditt inlägg så känns det absolut som att en komplettering till 100W laddning samt byte av batteribank är en nödvändig åtgärd, lycka till på färden!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad skoj!

Gratulerar till beslutet och lycka till på färden.

Beträffande elen är rådet om mer solpaneler bra. Ett bra användningsområde är solskydd. Det är maximerande i sig själv. Bästa el-effekten får man när solskyddet är på max.

Har sett det efter motorvägen i medelhavsländerna. Bilen ställs under solskyddet som vinklas för bästa effekt.

Vi är ute och seglar eller vad man ska säga när man går kanal. Hann inte få en fungerande generator men knöt fast en extra solpanel jag hade i garaget. 130 W till befintliga 130 ger lagom laddning. Då har det varit två solklara dagar. Så knyt upp några extra solskydd. Vi kokar pasta och värmer kaffevatten. Spar gasol och solen är gratis, ett härligt ord, inte minst för en lång seglare som man säger nu mer än tid igare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...