Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
undrande

Suck, säsongen kanske redan över...

Rekommendera Poster

Hade kört ett par timmar igår, med omväxlande 3400 varv i totalt 1.5 timme och 1600 varv i 0.5 timmar. Skulle precis lägga till vid hemmabryggan, en annan båt lade ut, jag fick lägga i backen, allt gick lugnt till, ingen panik eller så, hade bara tomgångsvarv... och så började det vina och rassla från drivlinan. Ingen drivning alls, vare sig framåt eller bakåt, samma oljud oavsett om växelspaken stod i läge fram, back eller neutral. Drev ner mot en annan brygga, fick ta en tom båtplats, rodde över en lååång lina till min brygga och halade in båten till dess rätta plats.

 

Hade båten full med kids och hade inte tid till mer omfattande felsökande just då men ska ner till båten idag eller imorgon. Både motorn och drevet är väl underhållna och får ny olja mm årligen. Drivknutsbälgen byttes förra året, avgasbälgen året innan. Motorn gick normalt trots vinandet och rasslandet. Det verkade intesom om den fick jobba för att driva runt något som satt fast. Lät den inte gå många minuter efter att oljudet hade börjat, så jag hade inte tillfälle att lyssna så noga och kan därför inte säkert säga om ljudet kom från struten eller drevet men det lät en hel del från struthållet. Kanske bara ljudet som fortplantade sig. Det var egentligen mer av ett vinande än ett rasslande. När motorn hade svalnat något kikade jag på motoroljan, den var helt ok. Det fanns ingen olja i vattnet vid drevet heller.

 

Antar att det är ryckutjämnaren om det nu finns sådana på VP, knutkors, och/eller något inne i drevet som rasat. Motorn är en VP 260A (GM 350, 5.7l, förgasare och traditionell tändning), helrenoverad 2004, och drevet ett VP 280DP.

 

Funderar på att tilta upp drevet, lossa kåpan över växelmekanismen och kolla att den växlar ok. Lägga i friläget resp fram/back och prova att snurra på propparna. Verkar det som det ska är det väl bara att fundera på knutkors eller ryckutjämnare, antar jag. Lär väl få lyfta båten hursomhelst till slut.

 

Lite deppigt, det känns som om säsongen troligen är över. Knutkors klarar jag väl av att byta men ett rasat drev eller en ryckutjämnare så här i semestertider i stockholmstrakten, det blir värre det

 

Hursomhelst, tar tacksamt emot tips. Både vad gäller felsökning och lediga mekaniker :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med lite tur så låter det som om det skulle vara ryckutjämnaren.

Titta bakom motorn med motorn igång om ingående axel till drevet roterar eller inte. Ingen rotation=trasig ryckutjämnare.

Går att byta denna med båten i sjön (Om du inte vill torrsätta den) Lossa limpor, motorfästen etc, lyft sedan motorn försiktigt upp/fram så kommer du åt att skruva. Gjorde själv detta med en av mina maskiner, använde mig då av mastkranen på marinan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för information och tips. Nu vet jag hur jag ska se om det är ryckutjämnaren eller ej. Perfekt! Hoppas dock att det inte är den för det är otroligt trångt i akterruffen och motorn sitter dold under rufftaket. Blir nog svårt att använda mastkranen. När motorn helrenoverades 2004 klöv man den och tog ut i delar, och återmonterade sedan delarna på plats. Hoppas det bara är ett/två knutkors.

 

Ska kollq imorgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt var jag ska kika efter axeln från motorn. Tycker inte att den går att se?

 

2013-07-10-14-48-12.jpg

 

2013-07-10-14-47-25.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu äntligen fått upp båten och tid att titta på det hela. Drevet är avtaget och verkar vara ok.

Men utgående axel från motorn glappar 1-1.5cm i längsled. Trycker man in den längst in och försöker snurra på den griper den antingen direkt eller snurrar en bråkdel av ett varv innan den griper. När den väl har gripit är den stum. Om man å andra sidan drar ut den så mycket som glappet tillåter dvs 1-1.5 cm så snurrar axeln helt fritt. Det måste ha varit så att axeln var utdragen så långt att den inte grep när jag tappade drivningen.

Det finns tyvärr inte en chans att lyfta ur motorn okluven ur akterruffen. Möjligen kan jag bygga en liten lyftvagn som får löpa i något slags spår på de stringers som sitter på var sin sida av motorn. Då bör jag kunna lyfta motorn med en spaklyft och kanske skjuta den några decimeter framåt. Dötrångt även det men kanske görbart.

Jaha, vad säger expertisen ? Det låter väl som om fokus flyttas från drevet till ryckutjämnare, strut och lager istället ? Tips och tankar tas väldigt tacksamt emot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...