matpe 0 Postad 7 Juli , 2013 Någon som använder surfplatta som hjälpmedel vid Navigering? Vilken platta använder du och vilket sjökortsprogram. Övriga synpunkter! Hur ljuskänsliga är dem. Inser ju att priset inte blir en bråkdel av vad en 10-12 plotter kostar. Dessutom har man ju användning av plattan resten av året. Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 7 Juli , 2013 iPAD är inte bra i starkt solljus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Juli , 2013 Jag har en Acer Iconia Tab, android läsplatta som jag köpte billigt (under 2000 kr) från Telia. Har Navionicsprogram och sjökort. Navigationsprogarnmet fungerar väl ok och sjökorten är väl skapliga om man bortser frånn att vissa ganska stora öar inte syns förrän man skalar in väldigt mycket. Det gör ju inget om örna är stora som hus och att man vet att dom ligger där dom ligger sen mer än ett kvartsekel. Undrar hur det blir med friliggande grund i okända vatten som jag är på just nu!? Jag använder inten min platta till annant än navigation - som ersättning för den bärbara datorn som inte får plats framför den inre styrplatsen på min nuvarande båt. Att läsa på plattan - även om den står inne under tak är i regel omöjligt om det är solsken. Då får jag försöka hålla den i handen och långt ner. Molniga och regniga dagar är det helt ok att läsa på skärmen, och det är ju i regel då jag sitter inne och styr. En platta som komplement till Plotter i sittbrunnen och pappersjökort är väl acceptabelt, men en platta som enda navigationshjälpmedel - aldrig i livet, om det syns lika dåligt på alla plattor som på min. Har transportkört min motorseglare ca 100 distansminuter de senaste dagarna och i stort sett bara suttit inne och styrt. Det är inte mycket man kunnat se när plattan sitter i sitt släll. Håller man den i handen kommer man lätt åt nån knapp eller råka komma åt skärmen och det poppar upp en massa annan skit som jag inte är intreserad av och blockerar sjökortsbilden. Att sen komma tillbaka till sjökortet kan ju ibland va nästn helt omöjligt. Det är ju också alltid precis i det ögonblicket som man behöver läsa på sjölortet och inte hålla på med annat trams. Har en liten plotter i sittbrunnen. Skall göra om pattpedistalen. Börjar nästan fundera på att köpa en större plotter dit och ta den lilla och sätta i däcksslangen. Jag är nog för gammal för den nya teknikens landvinningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 7 Juli , 2013 Jag är yngre (. 49) ...och kört padda och Garmin parallellt .... Bara kul att även ha en padda vid sidan om , men till vilken nytta ..? En ipad4 ..låser sig när det blir för varm ...och det händer offta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 7 Juli , 2013 Bortskämd med 17 PC. Kör Seapilot i Iphon, mäkta imponerad. Bra sjökort, AIS, enkelt att göra rutter. Helnöjd. Väntar på att Seapilot skall komm för PC. Hittade en lustighet i går. En ballongprick var dubblerad. Pricken står i skarven mellan 2 papperssjökort. http://lasselundell.se/pcnav.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 7 Juli , 2013 Jag kör iPad och seapil tnvilket jag tycker funkar bra. Har paddan nere i båten och en liten hand-gps i sittbrunnen. Paddan är lite av ett komplement till papperskorten för mig. Jag lägger in mina WP i lilla gps:en somjag styr efter. Kollar då o då på paddan i ruffen. Jag testade paddan riktigt skarpt när jag gick för motor in i en ganska marig hamn. Hade den bredvid mig medan jag styrde och den var klockren i positioneringen. Jag tycker att min padda som har retinaskärm funkar hyfsat även när solen skiner. Det jag uppskattar mest med seapilot är det extremt smidiga sättet att göra rutter på. En punkt på startstället. Nästa på destinationen sen drar man linjen fritt runt uddar, kobbar och skär. En annan grej jag börjat med när jag ska mot en punkt långt borta som jag inte ser. Ett inlopp till en vik eller liknande . Då sätter man fingret på skärmen och får kordinater och bäring direkt. Sen styr jag på det. Men mest litar jag på papperskorten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JWlund 0 Postad 7 Juli , 2013 Jag kör med en Samsung Galaxy Tab2 10.1 och Navionics. Funkar bra i sittbrunnen till segelbåten. Har inte haft några direkta problem med solljus. Har den i ett vattentätt fodral. Naturligtvis är den ett komplement till papperskorgen. Men tittar mer och mer in i hamnar och vi angörningar. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 7 Juli , 2013 Hmmmm! Papperskorgen!?!? Har du ändra automatiskt aktiverat månne? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 7 Juli , 2013 Hmmmm! Papperskorgen!?!? Har du ändra automatiskt aktiverat månne? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sa0azs 0 Postad 7 Juli , 2013 Vi har kört med Navionics på iPhones, i brist på iPads, vilket har fungerat över förväntan. Dock lite väl små skärmar. I år blir det dock iPad, funderar på Seapilot eller Navionics, inte riktigt bestämt mig än. Vi har inte haft några stora problem med att iPhone blivit för varm och stängt ner sig, det har hänt en gång bara, och varade i ett par minuter. iPad kanske är känsligare? Och för att ingen skall få högt blodtryck så har vi givetvis även papperskort. Visst är det en fördel att en iPad även kan användas till annat i båten, och dessutom den (för stora) del av året då båten ligger på land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 7 Juli , 2013 Jag har både Seapilot och Navionics i min ipad3 och det är natt och dag mellan dom två programmen! Kommer inte att fortsätta med Navionics, känns som rena stenåldern i jämförelse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Juli , 2013 En iPad är inte en ersättning för en plotter. Men många klarar sig bra med enbart en iPad. Det är enkelt att testa och en iPad är trevlig att ha. Jag har en 5 plotter och iPad, jag vill inte vara utan någon. Papperskort slutade jag med för länge sedan. Så länge de inte kan tala om var jag är är de ganska värdelösa. Betr. appar så har jag Navionics, Seapilot, iSailor och Plan2Nav. Den trevligaste är Navionics, mest lättjobbad. Men för seriös navigering är iSailor bäst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Simmalungt 3 Postad 8 Juli , 2013 Jag kör Isailor för att lägga upp och följa rutter men har alltid kollen på papperskortet, det funkar kanonbra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 8 Juli , 2013 Jag skulle vilja säga att en plotter inte är en ersättning för papperskorten. Jag är av den gamla stammen som lärde mig att lita på papperskort. Att hålla koll på var jag befinner mig med hjälp av ögonen, kompassen (Bäringar), enslinjer och andra manuella sätt. Finessen med papperskort är att de är så enkla. Du behöver inte el, de tål fukt, de visar alltid samma vy mm. Med andra ord så är papperskortet extremt driftsäkert Jag är av den uppfattningen att paddan med Seapilot funkar hur bra som helst. Jag sitter aldrig och styr med ögonen i paddan utan har den tillhands för att se position och ta ut bäringar. Den är kanonbra att mäta avstånd med, beräkna färvägar och tid. Men jag skulle inte lita speciellt mer på en plotter om det inte är någon typ av svindyr proffsutrustning med backupsystem för såväl felvisning som elförsörjning. Jag tar kordinaterna från Seapilot och lägger in dem i min lilla, enkla GPS utan plotterfunktion. Köpt för 500 spänn på Tradera. Den har jag i sittbrunnen. Antingen i fickan eller i en hållare. Sen styr jag med ett öga på den och med det andra på omgivningen. Jag slänger också ett getöga på kompassen emellanåt. I okända vatten har jag alltid papperskorten och Silvas kurslinjal redo. Mitt tips är.... Om du kan och känner dig trygg i att navigera med papperskort och transportör/kurslinjal samt har en pålitlig kompass i båten. Då tycker jag att en surfplatta med ett bra navigationsprogram är ett lika bra komplement som en plotter. Det är ändå bara hjälpmedel som du har för att förenkla och underlätta navigationen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sa0azs 0 Postad 8 Juli , 2013 Då provar vi Seapilot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simsone 2 Postad 9 Juli , 2013 Vi använder nu primärt vår ipad på de sju haven. Navionics, det är samma kort som för plottern. Och vi känner många långseglare nu som bara använder ipaden. Men självklart rekomenderar jag både kort i en pc, och kanske papperssjökort i reserv. Men inget måste. I sverige är det ju lite knepigare att navigera än i söderhavet fast mer utprickat. Men läsplattor är ju hur smidigt och billigt och säkert som helst egentligen om man har lite sunt förnuft som med allt annat! //simon på warskavi........på Bora bora Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JPettersson 0 Postad 9 Juli , 2013 Använder iPad och programmet 88 Sea, en app jag köpte för 249:-, som komplement till papperssjökort. Detta funkar bra men nackdelar finns, iPad är svår att se vid starkt ljus, i programmet är det stundtals svårt att se vilken riktning farleder har, där vill jag dubbelkolla mot sjökort. För en så enkel och billig app är jag glatt överraskad hur bra den funkar men som de flesta redan skrivit är det nödvändigt med papperssjökort och kompass. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 9 Juli , 2013 Det finns en nackdel jag inte gillar med Seapilot och det är att körriktning saknas i farleder. Jag påtalade det direkt med ansvariga förra året men fick lite gehör, var tydligen mer tekniskt svårt att få till det än en tur till månen, och man ansåg heller inte att det behövdes?! Jag ser efter körriktning även om jag är känd i farvattnen så visst behövs det. Men det är det enda nackdelen jag ser så långt i programmet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Drillo 0 Postad 23 Augusti , 2013 Navionics till iPhone och iPaf är kanon. En plotter är dock alltid bättre, anpassad med kontrast och ljus för soljus på dagen och körning på natten. Men om man inte har papperskort med i båten borde man bara åka båt i kända vatten i fint väder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 23 Augusti , 2013 Kör med senaste (än så länge) paddan och med Garmins app och kartor. Funkar över förväntan. Bra till mycket annat ombord också. Lättare att lägga upp rutter och WPs i den än i min Garmin plotter. Väntar på en användbar lösning för överföring av rutterna från paddan till plottern. Bör komma under nästa år. Nuvarande kräver 230 AC om man inte fixar egen lösning på strömförsörjningen vilket iofs inte borde vara något problem. Negativa saker med paddan: - Stänger av sig när den blir för varm. Kan förmodligen åtgärdas med att jag tar av fodralet. - Mindre bra i direkt solljus men funkar ändå. - Kan bara söka på namn på Hydrographica-infon, inte på vanliga platser eller önamn som plottern kan. - Kan inte skapa automatiska rutter. Inte någon stor betydelse då det är så oerhört lätt att göra manuellt i den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
morto 0 Postad 23 Augusti , 2013 Har en iPad 3 med iSailor som jag använt nu i sommar när jag var ute i stockholmsskärgård. Hade den monterad på en hålle snettöver ratten under vidrutan. Har fungerat helt utmärkt tycker jag. Ända nackdelen var med iSailor att zoma man ut för få en stor överblick så försvann alla märken osv.. Var ute en vecka med strålande sol och hade inga som helst problem att se i starkt solljus visst den är säkert inte lika bra som en plotter men fungerar utan problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 23 Augusti , 2013 Om man funderar på Navionics så bör man nog lägga en halvtimme på lite googling. De verkar ha ett mycket speciellt sätt att sortera information vid zoomning. Men är man bara medveten om det så funkar det säkert också. Tycker Seapilot fungerar klockrent. Någon ovan klagade på att man inte såg färdriktningen? Förstod inte problemet riktigt. Man vet väl vart man är påväg? Kurs och fartvektorn ställer man ju in efter behag. Kanske var det farledens huvudriktning som avsågs? Då är det ju bara att se på vilken sida om prickarna farledslinjen går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 23 Augusti , 2013 Jag har kört Navionics på Android-telefoner i flera år och det har fungerat så bra att jag numer sällan har papperskorten framme. En fördel är att man kan markera ett säkerhetsdjup och då färgas allt som är grundare än det djupet mörkblått på skärmen - och syns tydligt. Då ser man snabbt var det är OK att segla och var det kan vara mer riskabelt. P.S. Jag seglar en 30-fotare med köldjup 1.65 och sätter 2m som säkerhetsnivå i Navionics. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Augusti , 2013 Jag tror han menar pilen som visar huvudriktningen på farleden, så att man ser vilken sida man skall ha de olika prickarna. Vet man inte på vilken sida man skall ha en prick är det ju bara att tjangsa. Vi som har fritidsbåtar är ju inte så beroende att det är speciellt djupt. När jag läste skepparexamen 1970 sa vår lärare lotsen Per Larson från Smögen; vet ni inte på vilken sida en prick ni skall gå - gå tätt intill den - det är djupt på bägge sidor och så förklara han hur det gick till när de la ut prickar. Det finns naturligtvis undantag tex fasta prickar som står mitt i farleden och på ett litet skär. Där kan det ju va läga att hålla en bit ifrån. Jag var faktiskt ute för en lite grej när jag seglade på Vänern för några veckor sen. Köpte ett nytt båtsportkort när jag passerade Vänersborg, efter att ha slussat upp. Tre veckor senare var vi på väg från Säffle mot Vänersborg. Det finns en nyanlaggd led mellan Vingens hamn och ut i Köpmannebrobukten vid Limskär. Ritade in ungefärlig sträckning på bifogad bild. En mycket trixig och tätprickad led, där man på ett par ställe var tvungen att håll tungan rätt i mun. Leden var beskriven i boken Vänern och Vättern http://www.norstedts.se/bocker/utgiven/2012/var/parling-lindstrom_angelica-vanern_och_vattern-flexband/ med en special över två sidor. På det nya båtsporkortet fann den inte med. När vi kom norrifrån och skulle styra in mot Vingens hamn blev jag en aning konfuderad. Det blev så konstigt med utprickningen. Det visade sig när vi kom nära att man bytt huvudriktning på den korta farleden in mot Vingens hamn. Dvs gröna prickar hade blivt röda och röda prickar gröna. Så man kan nog aldrig vara säker. Annars är det en led som kan va fin att gå - om det är fint väder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 23 Augusti , 2013 OJ! 35 centimeters säkerhetsmarginal! Det vill till att det är plattvatten och normalvattenstånd eller högre. (vilket det inte brukar vara under högtrycksbetonat sommarväder.) Och djupsiffrorna bygger ofta på mer än hundra år gamla handlodningar... Kanske dags att införa licenskrav med tillhöra de utbildningskrav för sjökortsplottrar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Augusti , 2013 Det vill dessutom till att man inte möter eller blr omkörd av en av dagens felkonstruerade motorbåtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 23 Augusti , 2013 Har använt min Galaxy Tab hela sommaren som plotter. Har använt omväxlande Navionics och OruxMaps. Tycker den har fungerat över förväntan. Har inte upplevt några problem med att solljuset bländat skärmen. Däremot har laddningen avbrutits flera ggr pga för hög batteritemp i plattan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Augusti , 2013 När jag läste skepparexamen 1970 sa vår lärare lotsen Per Larson från Smögen; vet ni inte på vilken sida en prick ni skall gå - gå tätt intill den - det är djupt på bägge sidor och så förklara han hur det gick till när de la ut prickar. Det finns naturligtvis undantag tex fasta prickar som står mitt i farleden och på ett litet skär. Där kan det ju va läga att hålla en bit ifrån. Jag har alltid lärt ut det jag fick lära mig en gång: Man kan alltid kära (eller tjära?) en prick dvs gå precis intill. Med undantag för punktmärken. Fan ta de som inte känner igen en svart/röd randig! Det måste ju alltid finnas lite vatten för båten som lägger ut prickarna. Utom punktmärkena som man skruvar fast i marken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 23 Augusti , 2013 Det innebär givetvis att man håller undan ifrån de områden där det är 2 m djupt (eller grundare). Inte att man seglar där det är 2 m djupt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Augusti , 2013 Tjära prickarna behvs väl inte längre, men ibland måste man kära prickarna med båten, dvs gå tätt intill. I Lysekil fanns fram till i början av 1960-talet en scoutbåt, en Engelsk kutter som hetter Elida. Musikkåren i Smögens missionsförsamling brukade hyra den några dar varje sommar och göra en resa. Vid ett tillfälle stod en av de yngre musikantern ( idag pensionär sen ett tag) till rors. Elida hade två stora giggar - livbåtar - hängades på var sida. Rorsmannen lyckades styra Elida, så att kvastpricken kom mellan Elida och skeppsgiggen. Kvastpricken blev helt plötsligt en slätprick och kavsten hamnade i giggen. Per Larsson - som var skeppare ombord - var snabbt framme, tog kvasten och överlämnade den till rorsmannen som ett bevis på dennes skicklighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser