Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
ABergstom

Klassiker, ingen ginsta

Rekommendera Poster

Hej

Har en tidigare tråd där jag trodde det var Shift lock armen som gjorde att jag inte fick gnista.

Detta är förhoppningsvis uteslutet och just nu har jag ingen gnista på någon av de 2 stiften.

Motorn är en Johnson 35hk 77a.

Har gått fint hela säsongen och bara dog för mig när jag var ute och körde.

Eftersom det inte är gnista nånstans är det då mer sannolikt CDIn som gått än att båda tändspolarna rasat?

Vrider man om nyckeln så går startmotorn för fullt och utan problem.

Då är väl solenoiden utesluten eller?

Något annat som skulle kunna spöka till det? 

Läste på följande länk sidan 40 hur man kan testa CDI:n

http://issuu.com/cdielectronics/docs/cdi_troubleshooting_guide_-_2012_1?e=2044661/2001100

Tänkte jag skulle testa punkt 1 & 2 på listan.

Tacksam för all hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

här är en felsökningsguide. På sidan 23 borde det handla om din motor.

http://www.ebasicpower.com/downloads/cditech/CDI-Troubleshooting_Guide-JOHNSON-EVINRUDE.pdf

Värt att veta är att 150V med DVA motsvarar ca 60V med AC-inställningen på multimeter, så var det iaf för mej. Annars är det bara att mäta sej igenom steg för steg.

Jag följde guiden för min gamla Johnson 60, identifierade CDIn som felaktig. Fick en ny från marineparts på ett par dagar. Nu går motorn som den ska igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen.

 

Fick tipset att koppla bort elen och sen dra dra runt svänghjulet med snöre, om gnista skulle komma så är det tändningslåset som gett upp.

Fattar inte riktigt hur det funkar, Om tändningslåset vrids om går startmotorn men har inte tändstiften ström då?

/Anton

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tittar i guiden så är detta 1-a saken att kontrollera. Jag kan bara rekommendera att du följer den, den tar dej till felkällan steg för steg.

De här motorerna har egentligen en väldigt enkel tändning, det är som på en gammal moped med dödarknapp. Dödarknappen jordar en kabel och då slutar tändningen funka. Tändingslåset är motsvarighet till dödarknappen.

12V behövs inte för tändingen, det är bara för startmotor, elchoke, andra förbrukare osv. Inte för tändningen, tändingen för sin spänning och tändpuls från sitt egna system.

Gå nu till guiden, titta på punkt 1 på sidan som är märkt 23. Där står att du ska lossa den svart-gula kabeln (du får leta men det finns bara en svart-gul kabel kring CDIn) och låta den hänga fritt i luften. Om du nu testar att starta och du får gnista så är det fel någonstans från där du lossade sladden, framåt i kabeln till tändningslåset. Eller shift lock. Den kabeln jordas på något ställe där, bara att söka reda på. Om inte får du börja mäta motstånd och spänningar enligt guiden. Följ den och du hittar felet, garanterat.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

Åkte ner för att följa guiden idag, svårt själv men undrar egentligen bara 2 saker 

Punkt 2 och 3 

2. Check the stator resistance. You should read approximately 500 ohms from the brown wire to engine ground.

3. Check the DVA output from the stator. You should have a reading of at least 150V or more from the brownwire to engine ground (while connected to the pack).

Är detta medans man vrider på nyckeln eller inte?

El, mulitmetrar och sånt är inte riktigt min starka sida.

Testade punkt 1 och motorn startade inte, fick ingen gnista vad jag kunde se på min tändstiftsprovare. 

Mätte punkt2 men fick ingen mätning alls från bruna kabeln till motorblocket.Svårt som tusan att va på 2 ställen samtidigt så jag får fortsätta när jag har hjälp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det inget fel på dödarfunktionen.

Punkt 2 är med stillastående motor. Mätning av resistansen i statorn som sitter under svänghjulet. Om du inte får något värde alls kan du kanske koppla loss den bruna sladden och mäta resistansen utan påverkan av CDIn. Vet inte om det spelar roll, men värt att prova. Får du inget värde nu är det stor risk att statorn är fel. Men gör punkt tre också.

Punkt 3 mäts med roterande motor. Du mäter spänningen som statorn ger till CDIn. Ställ multimetern på AC och om du mäter nånstans kring 50 V så är det OK. Det står 150V men multimetern mäter inte detta på samma sätt. 50 V duger. Du får nog ha assistans som du skriver, eller en fyrametersarm eller så.

Om du inte får något resistansvärde och ingen spänning från statorn så är det fel på statorn.

En sak du kan göra själv är punkt 4. Resistansmätning av triggerspolen. Också med stillastående motor, på samma sätt som punkt 2.

För skojs skull så är här en länk till en sprängskiss på din motor. Jag tog bara en av de olika 35-hästars modellerna, de är nog samma därunder.

http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/1977/35R77C/MAGNETO/parts.html

Den jag kallar för statorn är om jag inte har fel nummer 21 och triggerspolen är nummer 11. Nummer 26 kallas för stator men är för 12V systemet. Med reservation för att jag kan ha fel.

Är det statorn som är fel handlar det inte om så mycket pengar. Men väl en del jobb att ta loss svänghjulet, behöver ha bra verktyg för det. Får väl såhär långt hoppas att du mätt fel :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Punkt 2 visar inget alls, från svänghjulet går det ut ett gäng kablar, vid kontakten mellan dom och CDI så testade jag den bruna kabeln. Visar ingenting.

Punkt 3, fick hjälp att på samma ställe testa detta medans en vän vred på nyckeln och startmotorn går igång. Inget volttslag alls.

Triggerspolen antar jag sitter under svänghjulet så den testade jag inte.

Då är det med största sannorlikhet fel på statorn om det inte är ett kabelbrott på den bruna kabeln mellan statorn och där jag mätte. right?

Svänghjulsbulten fick jag loss, svänghjulet antar jag att man behöver en avdragare till, typ liknande trumbroms avdragare eller liknande...

post-10025409-1394237569,9186_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är i så fall statorn, det är brott på ledningen nånstans, kanske i lindningen, vem vet. Antar att du ser till att få ordentlig kontakt när du mäter, på min motor var det en del oxid så jag fick vara noggrann med kontakt t ex mot jord. På bilden tycker jag det ser ut som du mäter helt rätt.

Jag har inte haft loss svänghjulet på min motor så jag vet inte om det är lätt eller svårt. Kanske nån annan vet?

Triggerspolens kablar finns i den kontakt du har stoppat in multimeterns spets i. Det är den svart-vita och vit-svarta kabeln. Nu spelar det kanske inte så stor roll iom resultatet från mätning av statorn, men du kan ändå lätt mäta resistansen mellan dessa två svart-vita och se om resistansen ligger ungefär rätt.

Jag tänker att det inte riktigt går att utesluta problem med CDIn. Statorn måste iaf bytas så att det kommer spänning. Får du därefter inte gnista kan CDIn vara sönder också, då får du fortsätta mäta, punkt 6 speciellt, men man får hoppas att allt funkar när statorn är bytt.

Alltid tråkigt med fel, men nu vet du var problemet är.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stopp stopp!

På ditt foto såg det ut som du har samma CDI-enhet som mej! Kollade lite noggrannare. Visst vi har samma. Då gäller ju inte felsökningsguiden för 1972-1978! Utan 1978-1984 på sidan 26. Aah man kan inte vara för noggrann!

Då gäller istället att du ska mäta mellan brun och brun-gul för statorn. Och mellan svart-vit och vit-svart för triggerspolen.

Här är mina värden.

 

 

post-10025428-1394237570,1087_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

På vilken bild har du sett min CDI?

Den jag har är en CDI Electronics 113-2453 som sitter på motorn nu.

Denna alltså.

http://www.cdielectronics.com/product/ignition-packs/johnson-evinrude-power-pack-113-2453-replaces-581649-581924-581926-581927-582452-582453-583380-583453-18-5758-9-25002/

Motorn jag har är en Johnson 35hk 1977, serienummer 35EL77H.

Ska dubbelkolla dina värden mot mina imorgon.



Hittade denna länk som ska vara stator instruktioner till den stator som passar min motor.

http://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2013/01/173-1651.pdf

Dina värden var ju väldigt lika dom på resistansen var ju väldigt lika värdena dom nämner.

Försökte hitta pris på Stator men hittar bara massa dyrare än CDI, lagar man en Stator eller byter man ut den?

TACK!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä inte CDIn utan det var kontakten på din bild som är exakt samma. Blev misstänksam och så mätte jag mellan brun och jord på min motor och fick heller inget värde. Tyckte det var värt att säkerställa att du mäter på rätt sätt så du inte på grund av mej byter saker som kanske är hela. För instruktionen jag pekade på verkade inte stämma. Johnson bytte väl tändsystem under några år och inte exakt 1978 för alla modeller.

Och se där, den CDI du har ersätter tydligen orginal CDI både för din och min motor. Allt pekar på att våra motorer har samma tändsystem.

Utgår man från din felsökningsguide (som är samma som min guide sid 26 och framåt) så ska du mäta mellan brun och brun-gul och inte mellan brun och jord. Med lite tur så får du bra värden. Jag kan inte tänka mej att man lagar en sådan. Isf får du titta på CDIn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frukost nu sen ut o mäta lite.. Hoppas på CDIn nu för svänghjulet satt som berget...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yeah!



Har nu varit nere och mätt enligt sidan 26 i instruktionsboken.

Brun till Brun/gul får jag 467 i resistans, samt 45-50V AC

Svart/vit till Vit/Svart får jag 40 i resistans. samt 0.1V AC



Helt enligt instruktionerna.

Punkt 1 är utesluten och punkt 4 försökte jag mäta genom att mäta om det kom någon ström till tändspolen från CDIn när man försöker starta motorn. Då utan tändspole inkopplad, delade på kontakten och tog plus i kontakten, minus till jord. mätte med AC.

Enligt guiden jag la upp, http://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2013/01/113-2453.pdf så ska man ta bort alla gula kablar från rectifiern och testa. Detta har jag inte gjort.



Allt annat lutar väl åt att CDIn är trasig...

Varför blir det så många radbryt, blir tokig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men eftersom punkten med recifitern kommer innan punkten då man ska mäta olika värden kanske det är uteslutet direkt, får ju bra värden från statorn.

/Anton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inhandlade en ny CDI idag på HansenMarine. tog bort batteriet, ut med alla kablar, skruva av gamla CDIn, mätte upp killkabeln (svart/gul) enligt en manual jag hittade där det stod att det under några omständigheter inte fick finnas över 2V DC, Inga volt fanns och jag kopplade på nya CDIn. Skruvade fast den och kopplade på batteriet igen.

Vred om nyckeln och inget hände, helt dött. ryckte dödarkabeln(svart/gul) och testade igen, startmotorn gick. Satte på nytt flatstift på dödarkabeln(svart/gul) och testade igen. Startade igen och nu gick startmotorn med allt inkopplat.



Vet inte om det är någon gnista men fick inte liv i motorn. Mätte upp batteriet som enligt sin egna statusmätare behövde laddas, Batteriet visade 12.1V. Kopplade ur det och tog med det hem för att ladda det fullt och där står jag nu.



Om det nu är så att startmotorn går, Statorn visar det värden det ska och det sitter en ny CDI på men det inte är någon gnista. Vad kan det då vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja läge att beställa en CDI.

Vad fick du när du mätte de orangea? Punkt 2 (den sista i din guide) avgör om det är CDIn eller tändspolen. Jag mätte 0V där och då beställde jag en CDI eller powerpack kanske det heter.

Rectifiern är nog redan kollad. Statorn funkar, det är bara frågan om CDIn eller tändspolen är kass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck, skrev ett långt inlägg. Som försvann. Nu blir det kortfattat, sorry för det.

Dödarkabeln ska inte påverka startmotorn. Gör den det så måste du kolla upp och fixa det. Koppla isär som tidigare och mät resistans i dödarkabeln som går fram till reglaget. Nyckeln i alla lägen. 0 ohm (kortsluten) vid avstängd, annars inget värde (isolerad). Ha 12V inkopplat och mät spänning också i dödarkabeln i nyckelns alla lägen. Ska inte vara någon spänning. Låt dödarkabeln vara losskopplad så den säkert inte påverkar.

CDIn är bra jordad? Dubbelkolla resistansen från CDIns jordkabel mot metall på motorn.

Tändspole, tändkabel, tändstift och jord genom motorns metall till CDIns jordkabel. Det är vad som återstår. Statorn är okej.

På min motor mätte jag spänningen i de orangea kablarna till (inkopplade) tändspolarna, låg på 0V ska vara 50V. Stack in mätspetsen i isoleringen för att få kontakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena.

Vet inte varför inte motorn gick runt när jag testade först gången..

Mäta resistans dödarkablen där den kopplas in till CDIn? inte från CDIn ut? 

CDIns jord ska dubbelkollas imorrn.

Fattar inte riktigt vad du menar med Tändspole, tändkabel, tändstift och jord genom motorns metall till CDIns jordkabel. Det är vad som återstår.

Jag får samma resultat som du 0V när jag mäter orangekabel från CDI mot jord.

Tack för all hjälp, håller på att ladda batteriet inatt med, mätte det idag och fick 12.0V tänkte att det kanske ska laddas med, men eftersom startmotorn går runt så har jag struntat i det. Dumt om det bara handlar om att svänghjulet snurrat för långsamt. Trött på skiten nu. vill ju ut o fiska,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har varit bortrest och fri från motortänk några dagar.

Har haft besök och hjälp av Göran idag. Vi kom dock inte fram till något konkret. Var bara skönt att ha någon annan som kolla på motorn.

Vi testade med ett antal olika konfigurationer osv utan att få gnista.

Det jag tänkte på var om triggern i statorn kommer med sin impuls för svag eller för lite så att inte CDIn skickar vidare någon ström.

som jag fattar det så fungerar CDIn enkelt förklarat på följande sätt.

Att den laddar ur en kondensator till tändspolen när en impuls kommer från triggern, men om inte den signalen kommer eller är för svag för CDIn 



Är det dags och skurva upp svänghjulet och kolla hur det ser ut där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...