Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
strykollon

Laddning, Batteri

Rekommendera Poster

- Nu har jag sökt på batteri i forumet men inte funnit något bra svar på min undran.

Jag har en gammal fin Yamaha 60hk -91:a, tvåtaktare, trim å tilt.

Till den är kopplat ett stort hellvettes batteri på säkert(?) 70-80 Ah. Det verkar emellertid vara på bommen nu och behöver nog bytas. Frågan är om jag kan ha ett mindre batteri, ett MC-batteri t.ex.

Någon sa, för länge sedan, att stömmen från motorns laddning är oreglerad vilket kräver att det MÅSTE sitta ett stort batteri i för att ta hand om den här vilda strömmen som batteriet laddas med. Kan det stämma?

Det hade ju varit lite smidigare om man kunde ha ett mindre batteri. Batterilådan i båten(Micore 500) är stor och sväljer lätt ett batteri av bilstorlek så det kanske inte är för skojs skull som lådan är stor, vad vet jag?

Vet någon nått om detta?

Har någon kort med mindre batteri i sin båt/motor av ungefär samma snitt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det stämmer att spänningen ofta är oreglerad.

Några få Volt på tomgång och kanske 15 Volt vid fullgas.

Dock brukar det inte vara tal om några vidare Ampere.

Jag är ingen Yamma'kännare men jag drar till med att den max orkar med 10 Ampere laddström.

Isåfall bör det räcka med minsta tänkbara typ bilbatteri.

Komplettera med en Voltmeter för att kolla batteristatus samt ha ngn förbrukare , typ 55 Watts sökarlampa eller ngt du enkelt kan slå på utifall spänningen tenderar dra uppåt 14 Volt.

Som Voltmeter rekomenderas analog dito. De digitala tenderar mest stå och bläddra och man har inte en susning om spänningen annat än vid avstängd motor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Var nere vid båten nu å kollade laddning och batteristatus. Batteriet håller 12,9V, mätt direkt efter en natts vila då det varit frånkopplat. Laddspänningen verkar OK, 13-14V, mätt vid bryggan utan särskilt höga varv, 2-3000 rpm kanske. Strömmen hade jag ingen möjlighet att mäta. Lämnade båten och då visade voltmätaren 13,1V med frånskilt batteri.

Börjar fundera på om det kan vara spänningsfall i nån koppling nånstans. 

Det finns en larmfunktion i mitt ekolod som piper vid 10,6V och det stämmer inte riktigt med vad jag avläser på voltmätaren vid batteriet.

Kommentar önskas.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, det är väl inte mkt att säga..eller vet inte riktigt vad du vill ha kommentar på?

Dina siffror verkar ok iaf.

Brygga över huvudbrytaren med en grov kabel och ha brytaren tillslagen för att se om startmotorn varvar lite mer då?

Av ditt första inlägg att döma så verkar det som om du tycker krämen i batteriet är klent.

 

Sen är det så också att om man har ett batteri som knappt tar emot laddning längre, belastas ju inte laddningen ngt vidare heller och då blir det inget spänningsfall att tala om när batteriet kopplas på.

Om spänningen på batteriet är i stort sett samma oavsett varvtal på motorn betyder det antingen att batteriet är friskt eller att laddningen har tröttnat.

Varierar det mkt betyder det att laddningen är ok men att batteriet är kass.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Nog är det väl reglerad spänning från en Yamaha 60 -91? Speciellt om den har trim och tilt?

Har haft två Yamaha 90 från den tiden och på dom var det riktig regulator trots bara 10A max ! Minns att dom laddade bra även på tomgång.

 

Jag rekommenderar inte Mc-batteri, dom är extremt känsliga p ga sin storlek och gillar i regel inte för mycket lutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Hmmm....man borde ha en amperemätare på panelen, å kanske en voltmeter oxå. Det är ju lite taskigt om det inte går att få igång motorn när man är några distanser ut på havet. 

Men det går väl bra att mäta strömmen med en tång-ampermätare, va´?

Var sitter laddningregulatorn?...i den mån det finns någon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra regel är att blybatteri ska laddas med max ström  på 25% av dess kapacitet. Om nu snurran ger max 10 A så är min ett 40Ah batteri. Biltema har tex ett 45 Ah SMF batteri som är utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 -Vad står SMF för.?

Kan det tänkas att mitt befintliga batteri är för stort? Alltså att den lilla generatorn i motorn inte orkar ladda mitt feta batteri på kanske 70 Ah?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den orkar men tar längre tid på sej att ladda.

Flera här som håller med mej betr. storlek, bara att handla.

 

Jag har för mej att det står om de olika kemierna(SMF t.ex) i Biltema katalogen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SMF = Sealed Maintenance Free

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...