strob 0 Postad 6 Juli , 2013 Jag har lyckats med det oförlåtliga! Hade strul med kylning av motorn men efter lite nya packningar så löste det sig, MEN jag glömde att fylla på växelhusolja! Aja, nu är det som det är och givetvis så gick det Inge vidare. Motorn stannade, men jag var tvungen att komma hem så jag startade igen och kom en bit till, men den tvärdog snart igen. Sen provade jag inte mer då jag fick hjälp och blev bogserad. Men nu undrar jag, kan man köpa nya drev och renovera växelhuset, eller är det ett nytt som måste till? Motorn är en Evinrude (Suzuki) 40 hk 4-takt från -99. Jag kan tänka mig att även växelhuset kan ta skada om det blir spåner och så. Någon som har erfarenhet av detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 6 Juli , 2013 Ne jag har ingen erfarenhet av att glömmma fylla på olja och det tror jag inte du kommer glömma i fortsättningen heller?;0) Renoverat växelhus däremot har jag gjort och det går alldeles utmärkt. Eftersom det garanterat blivit massa spån måste du ju även byta ut lagerna. jag skulle inte våga bara blåsa rent utan ska du renovera så byt allt, kolla ändå upp vad ett begagnat eller nytt komplett växelhus kostar för att köpa delar löst kan ibland sluta på högre summa än ett komplett. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strob 0 Postad 7 Juli , 2013 Nej, det lär ha varit sista gången jag glömde det iaf.. :-/ Jag har fått en prisindikation på 17-18 tusen för ett nytt, så jag hoppas innerligt att nya lager och drev är billigare. Begagnat kunde ju fungera men hur får man tag i det? Blocket köpes? Jag är även väldigt tacksam för tips om var man kan köpa nya drev till vettigt pris.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 7 Juli , 2013 Ja antingen söka efter din motormodell och hålla utkik efter en du kan plocka delar ifrån eller beställa från USA. 17-18000kr är rätt saftigt! Mitt P/T gick sönder sista repan ifjol, lusläste nätet efter nytt, i Sverige skulle dom ha allt från 10-15000kr, hittade en sida från USA som hade för 1800kr (svenska) med frakt och tull, hemma på 5 dagar och riktigt riktigt nöjd! Så kolla runt det lönar sej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strob 0 Postad 9 Juli , 2013 Du minns inte vad företaget hette? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 9 Juli , 2013 Tyvärr säljer dom inte växelhusdelar. Gå in på drev.se dom har allt till din motor, även Marinshopen.se har enligt mej sjyssta priser och snabba leveranser även på sommartid. Jag skulle i ditt fall börja med att plocka ner växelhuset till att börja med. Sedan beställa delar som är paj. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser