Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
zippe

Tamp som inte knastrar

Rekommendera Poster

Hej tänkte kolle lite vilken typ av tamp ska man ha som inte knastrar? Om det finns nån vill säga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...vad menar du med att en tamp knastrar..? Har aldrig ens hört detta förr?!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

förstår vad du menar med knaster, sitter på akterdäck just nu och känner på tamparna som är brevid mig. En tamp som är tvinnad och en som är flätad. den flätade knastrar när man böjer på den medans den tvinnade inte låter något. men varför det är så det har jag ingen aning om :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allvetande 23åringen;) jag är bara kaxig för att jag får privilegiet att svara:p

Jag rekommenderar starkt att köpa någon form av tampvax. En kompis till mig gjorde en liten puck av vax till mig för just detta endamål. Då man långseglar blir det ju så sjukt mycket ankringar och en hel del rykiga sådana. Och det hjälper mot det gnekande ljudet mot halkipen och i närheten av den, vilket är det som gör det störiga ljudet. Men det räcker att vaxa på lite efter ankring. Eller förtöjning i marina

Simon på warskavi af gamleby

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle rekomendera att köpa tamp i polyestersilke, alltså långtrådig fiber. Sen ev. något som gör den ännu halare vid halkipar och dyligt.

Kottrådig fiber samt billig plasttamp har en tendens att fnasa och knastra, UV-strålningen lakar ur den.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bor på båt och jag har ett trix som jag kan rekommendera. 556 eller wd40. Spreja tampen där den gnisslar.

Ofelbart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TS verkar ju inte så intresserad och störd av problemet, men om han nu menar gnekar mot halkipen så lite vatten med grönsåpa i så slutar gneket......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Diskmedel funkar också, om man glömt såpan hemma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en blå tamp 16mm på SeaSea ,, helt knäpptyst inget knaster eller knirr ... vet ej material på den men jag gick in och sa att jag höll på att bli tokig utav knirret , det ska fn inte gå åt en flaska matfett varje gång man vill sova =)

Ps.. Simon , kul sida ni har! Snart kommer vi efter er,, Ps. Inget hot =) synd bara att vi inte hinner bjuda er på en Antibiotikakur ( Jack Daniels)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...