Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
kossor

Fahrenheit vs celsius

Rekommendera Poster

Hej nån här med en aq 171 a med temperaturmätare i fahrenheit, skulle vilja veta vad gradantalet motsvarar när nålen ligger högst upp där det gröna området tar slut.mot det röda området. Finns ingen gradering i skalområdet grönt, men skalan slutar med 240 f.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite enkel matematik!

Celsius = (farenheit - 32) * 5/9

Alltså 240 F = (240-32) * 5 / 9 = 188/9*5 = 105

100 C = 212 F

Och alltså F = C*9/5 + 32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nog varit lite otydlig tyvärr i mitt inlägg, tar det igen säg till om ni / du inte förstår mig. Då jag plågar motorn längre sträckor så stiger tempen och nålen lägger sig i det övre spannet i skalan dvs, mot det röda. Nålen ligger inne på det gröna området men på gränsen till rött om ni förstår. Mätaren slutar på 240 f och jag undrar om någon vet vad det övre spannet på skalan kan vara i farenheit. Jag tror att det är runt 200 farenheit och då skulle motorn hålla 92 grader celsius, termostaten ska vara på 82 grader. Alltså hur många grader är det där gröna skalan slutar och den röda börjar. Vet någon om det finns någon varningssummer inbyggd på dessa motorer om de skulle gå varma? Impeller kyllimpa är bytt allt ok, vid sänkning av varvtal faller tempen direkt och lägger sig på 2/3 av skalan. Hoppas någon har svar och förstår frågan. enlightened

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som du är orolig att motorn otrivs.

Jag resonerar så att så länge den inte kokar och tappar kylvatten är allt ok.

Termostaten öppnar som den ska och blir sen uppvärmt på sin väg så det blir lite varmare än öppningstemp. Locket på expansionskärlet klarar lite övertryck så det blir uppåt 110 C innan kokning.

En motor mår normalt bra av hög temperatur. För låg temp ger sämre verkningsgrad. Iom att det är slutet glykolvattensystem kan motor gå lika som i en bil.

Vill du vara tempen lite mer exakt kan du sätta en stektermometer på en slang eller mot motorblocket. Kan vara bra att t.ex kolla hur varmt det är vid avgaset också så gör den flyttbar. Är sjövattnet hett kan det vara dags att se över intaget och pumpen.

Stektermometern larmar också om man vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har idag fått reda på tempskalan vid rött är det kokpunkten dvs 100,5 grader sedan gär skalan till 115 grader. Termostaten öppnar vid 82 grader och är fullt öppen vid 92 grader, motorn håller runt 93 grader vid fulla spjäll och full last i båten således fullt normalt.yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...