Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
ABergstom

Johnson 35hk 1977a dog när jag va ute... Shifter lock reglage?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Johnson 35hk från 1977 som jag köpte i våras.



Har funkat fint och gått bra hela tiden. Men det har varit något som skramlat hela tiden..

Tänkte nog mest att det var motorn i sig som skramla.

Iallafall så var jag ute och körde igår, full fart iväg för dagens fiske.Lättade på gasen efter 10min körning för att parera för ett gäng stora vågor. Då dog motorn.

Gick inte att starta alls.

Öppnade kåpan och ser att det som heter Shifter lock på engelska satt helt löst.Den har nog skakat loss under tiden jag kört. Hittade skruv fjäder och lite brickor i motorrummet och tänkte vad tusan har denna för funktion.

Motorn går runt och jag kan fortfarande lägga i växlar osv men jag får ingen tändning.

Som jag fattar det är det denna armens funktion, att se till så att man inte startar motorn med växel i.

Det jag kan se att den gör är att den trycker på en liten knapp vid olika tillfällen då man drar i gasreglaget.

Nummer 42 är det jag snackar om på denna sprängskiss.



http://www.marineengine.com/parts/jo...p%3B+Crankcase

Min stora fundering är vart skall kroken längst ner på armen sitta. Den sitter ju utanför motorrummet under växelreglaget på utsidan. Men jag har inget att fästa den i och tror jag har tappat något i sjön kanske.

Spängskisserna är ju bra men e det någon som har bilder på denna sida så jag ser vad som saknas så skulle jag vara mycket glad.

Mycket luddigt skrivet men hoppas någon har nått tips.

/Anton

post-10025409-1394237569,2142_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick svar på annat håll:

Den där armen gör dels att det inte går att gasa fullt utan att framväxeln är ilagd.

Den påverkar även startspärren som gör att motorn ej kan startas med startmotorn med växel ilagd.

Startspärren är den lilla strömkontakten som påverkas av den justerbara skruven.Kroken som du kallar den påverkas av en kamkurva på växelreglaget på motorns utsida så att armen rör sig.

Efter detta svar så monterade jag ihop allt idag.

Armen trycker på startspärren när motorn står i neutralläge men inte med växel i. så jag antar att det är korrekt.

Dock så ser jag att innanför startspärren så sitter det ett flatstift samt under startspärren sitter det ett likadant stift.

Se bild.

Borde inte startspärren vara kopplad till dom och isåfall, har jag en motor där tidigare ägare kopplat bort startspärren. Jag tror minsann att jag kunde starta motorn med växel i innan nämligen. Då har armen inget med problemet att göra, eller?

Vad kan det då enklast vara, jag har ju ingen gnista.

Och det inträffade efter att ha kört fullfart i 7-10 min.

Stiften är 2 månader gamla.

En till tanke.

Om motorn är i neutral och man snurrar på svänghjulet så snurrar propellern nu.Är motor inte i neutral då eller snurrar alltid propellern då man snurrar svänghjulet.Tänkte om startspärren funkar och motorn av någon anledning är i växel fast reglaget är i neutral.

post-10025409-1394237569,2868_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ljudisolerat kåpan för ett tag sedan med ny isolering då den gamla var väldigt sliten.

Kan detta resulterat i att det blivit för varmt och något gårr sönder utav det?

Har gått fint 20-30 timmar men tänkte om det kan vara en orsak?

Är det tändspolen som är första kandidat till det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...