pgh73 2 Postad 5 Juli , 2013 Hej där Jag har Nexus startpack 3 på segelbåten med en triducer givare, som ger temp/fart/djup på en display. Vindmätaren funkar till sin display. Allt funkar utom farten. Den funkade i höstas. Hjulet på givaren funkar/snurrar. Djupet får vi i displayn. Jag kan inget om hur man går till väga för att felsöka. Någon som har tips på vad jag ska börja med? /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 5 Juli , 2013 Min logg behagar att strejka emellanåt. De flesta gånger har det varit skräp som fastnat och låst paddelhjulet. Har fått det att fungera genom att backa med bra fart. Sjötulpaner är värre att få bort utan att lyfta ur givaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 5 Juli , 2013 Jag har haft en SP3. Loggen krånglade aldrig, men väl den trådlösa vindinstrumentet (batteriet vintertid). Vad gäller loggen är det en bullet proof konstruktion. Ett enkelt hjul med en magnet i en av skovlarna. När den snurrar ges signal i delen som sitter i båten. Högst troligt kärvar hjulet. Om du inte redan kollat så ta på dig en dykarmask (cyklop), beväpna dig med en svamp, dyk ned under båten där du tror den sitter. Och gör rent så den snurrar fritt. Sen skulle det kunna vara ärg på kontakterna. Det följde med ett silkonfett i lådan. Ett till tips är att kolla att kontakterna är ok i centralenheten, därefter dutta på litet fett, efter du dragit åt dem. Det kan nämnas att vi lyckades få slinget exakt mitt på givaren när vi lyfte båten ur vattnet ett år, men den fungerade precis som tidigare, pga fjädrande axelinfästning. Bra grejor. Bästa funktionen var nästan vattentempen. EDIT: Det följer med en dummygivare som man kan använda för att dra ur den riktiga givaren när båten ligger i vattnet och plugga sen med dummyn. Kolla i lådan om du har kvar den. Så kan du rengöra minituöst inifrån båten. Själv skulle jag aldrig vågat dra ur min, men röret den sitter i sticker ju upp en bit, så det kan vara precis att den kommer över vattenlinjen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 5 Juli , 2013 Återkommer efter logg-besök :-) Tack för input. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 21 Juli , 2013 Nu har jag kollat kablarna, UA. Har varit nere under båten och kollat proppen UA. Vad är nästa steg? Kan jag på något vis mäta? Vill inte lägga 2500 kr på ny triducer. Det är väl inte så att jag ska behöva knappa igång fartloggen i memnyerna utan den ska funka utan det?! //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 22 Juli , 2013 Ajdå, undvik att kontakta supporten - min gissning är att Garmin sparkade ut alla med teknisk kompetens och ersatte dem med inkompetenta och ointresserade nötter. Nog om det, har du testat att mäta enligt nedan? Det är inte exakt din givare men då de är kompatibla med varandra borde det kanske stämma ändå. http://www.nexusmarine.se/wp-content/uploads/2011/11/22908-2-NX-Wind-Manual-Sve-ver1.pdf Med en voltmätare kan man kontrollera att givaren fungerar. Mät mellan skruv 4 och jord (alla anslutningar måste vara gjorda) ta upp givaren ur genomföringen. Vrid långsamt på paddelhjulet, halva varvet skall voltmätaren visa 0V och halva varvet 5- 12V Det är ju jobbigt att läsa av samtidigt som du ligger med cyklop under båten så jag föreslår att du tar upp givaren och trycker ditt blindpluggen. Det kommer in några liter vatten som man får pumpa ut men det underlättar felsökning otroligt mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 24 Juli , 2013 Ska ta med kompis så dyker en ner och snurrar lite försiktigt. Blir inte riktigt klok på vilka kabalr jag ska mäta på. Är det nr 2 och 9 jag ska mäta? Räknat från vänster(röd plus batt nr 1). Plz, kolla in sidan 18 på kablarna och ge mig idiottydliga instruxer :-) http://www.bataccenten.se/pdf/manualer/NX%20startpack%203.pdf Stort tack. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 25 Juli , 2013 Jadu, det är ju en smula oklart vad Nexus menar här egentligen. Jag skulle börja med att se om det händer något om jag mäter mellan jord och den gröna tråden, alltså 2 & 10 på din bild. Sedan vet jag inte heller om deras Screen (pinne 8) är den som de menar med jord eller om de avser 12V minus. Händer inget alls för dig får du väl testa att mäta även mellan jord, vit och brun. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 25 Juli , 2013 Taack för svaret. Ska mäta asap. Återkommer med rapport, om ngn nu är intresserad av utgången :-) //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 25 Juli , 2013 Är du SÄKER på att hjulet snurrar som det ska? Tyckte mitt gjorde det förra året (Silva) när jag sjösatte men icke - displayen var blank, men efter rengöring och polering av den lilla axeln och axelns hål började allt funka i år igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 25 Juli , 2013 Är till 99,9 procenrt säker på detta. Två personer har varit nere. Det snurrar, vad jag kan se, hur lätt som helst. Tänkte att efter mätningarna, byta hjulet. Även om det snurrar och ser helt bra ut så är det sista billiga drag. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 25 Juli , 2013 Om det skulle visa sig vara fel på enheten, är min erfarenhet att Nexus har en riktigt bra support. Man förklarar för dem vilket problem man har. Antingen försöker de laga, eller så får man en ersättningsenhet. Kan vara läge som sista utväg. Har du blindpluggen kan du ju dra ut den redan nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 25 Juli , 2013 Mailade supporten (garmin) vilket inte gav så jättemycket. Typ här är en länk med manualen så att du ser att den är korrekt inkopplad. Och att visst kan man mäta så att signal kommer fram, kontakta gärna en marinelektriker... Suck. Inget mer. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 25 Juli , 2013 Va? Låter inte alls som när jag hade problem med min vindgivare och även med placering av centralenheten, som bör sitta fram masten inombords för övrigt. De var mkt hjälpsamma, lyssnade, förklarade och tipsade. Vad gäller vindenheten fick jag 2 nya inom lopppet av 4 säsonger. Den första hade gammalt bios eller nåt sånt, så den hade problem att para. Den andra tvärdog mitt under säsong av ingen synbar orsak. Men jag fick hjälp utan tjafs båda gångerna och övriga ärenden. Så för min del kan jag ge Nexus 5 av 5 stjärnor. Och det kan man tyvärr inte säga om alla som jobbar i båtsvängen direkt... Du hör av dig till dem som sitter i Solna va? Testa att ringa istället för maila, gjorde jag. Var även förbi dem med en enhet. Generellt sett brukar man få bra hjälp om man visar att man försökt lösa felet själv innan. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 25 Juli , 2013 När jag går in på support-sidan så hamnar jag på Garmins. Vet inte var killen sitter som svarade mig. Men det var inte myckt till svar jag fick. Vem/vad sitter i Solna? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 26 Juli , 2013 Aha, Garmin har köpt Nexus. Men! Svenska kontoret ligger kvar i Solna/Bromma såg jag nu. Testa att ringa hit: Garmin Stockholm AB Telefon: 08-50693900 BESÖKSADRESS KARLSBODAVÄGEN 20 B 168 67 Bromma Stockholms län Tyvärr står det att likvidation fullbordad på allabolag.se. Ser halvbra ut... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 26 Juli , 2013 Jo, Garmin har köpt Nexus. Tyvärr verkar de inte ha några som helst avsikter att ge ens en tiondel av den support och kundstöd som Nexus stod för, och som var orsaken till att det blev Nexus istället för Raymarine när vi köpte nytt i våras. Jag har varit i kontakt med Garmin-supporten per telefon vid fyra tillfällen i sommar då mitt vindisntrument inte fungerar som det skall. Det är väldigt hoppiga värden, RSI pendlar mellan 7 och 25 flera gånger i minuten etc. Första kontakten resulterade i det handfasta rådet att para om boxen med givaren. Utfallet av det var obefintligt. Andra kontakten handlade om att försöka ställa ned dämpningen, den manual som Nexus hävdar gäller mitt instrument stämmer inte och supporten har ingen aning om vad de skall göra. En kille hos dem visste på råd och jag fick reda på kombinationen som gäller för att ställa in mitt instrument, men därefter var det fortfarande ingen som visste vad jag hade för instrument. Kontentan av det blev att de tycker jag skall montera ned instrumentet (som sitter i silicon) och leta upp serienumret. Jag har säkert tjugo mail fram och tillbaka med diverse nötter på Garmin som skickar manualer som jag redan sagt inte gäller mitt instrument etc. Sedan dog vindgivaren igen. Åter upp i masten, ner med givaren och para om den. Kontakt igen. Jag skulle inte rekommendera Nexus prylar till någon oavsett teknisk kompetens. En affär är inte slut när kunden halat fram lädret, det är då relationen börjar. Fattar inte Garmin det kommer de inte att bli långlivade i marinsegmentet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 26 Juli , 2013 Alla ni som har Nexus idiotkonstruktion med trådlös vindgivare. För att få maximal signal, montera centralenheten i främre garderoben minst 1 meter framför masten om möjligt. Själv hade jag centralenheten i motorrummet, för det var där den gamla Silvan satt. Blev en del kabeldragning för att få till det, men inte så jobbigt som jag befarat. Efter jag flyttade fram centralenheten kunde jag glömma alla problem med vindgivaren. Förutom det där förbenade batteriet vintertid då... Nej vindgivaren borde ha kabel, så slapp man alla problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 26 Juli , 2013 Jag var ute själv i båten precis. Hade tyvärr ingen som kunde bistå mig (snurra på hjulet och mäta, ska göra det asap). Det var hur lätt som helst att byta till blindplugg iaf, max 0,5 l vatten. För övrigt fick jag dessa volt-värden på transducer-kablarna. Höll svart från multimetern på 12v jord på wsi-boxen. svart: - - blå: flukturerande 0-1,96, tickade i takt med ekolodstickande typ screen: - - red: 12,71 green: 8,28 white: 1,79 brown: - - Som sagt, missade det viktigaste att mäta och snurra samtidigt. Ska ringa Nexus på måndag och höra vad de säger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 27 Juli , 2013 Bra att du fick i blindpluggen, det blir så mycket lättare att felsöka då. :-) Synd dock att du inte mätte samtidigt som du snurrade på hjulet, men nu har du ju något kvar att testa imorgon. . Du missade väl inte att ställa multimetern till likspänning isället för -växel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 28 Juli , 2013 Likström :-) Ska se om jag hinner testa ikväll. Återkommer. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 28 Juli , 2013 Var ute i båten precis. Samma värden som tidigare, nu med snurr på hjulet :-( Fattar inte att en loggivare kan gå sönder. Det tråkiga är att prylarna är från 2011 men det var förra ägaren som köpte... Står uttryckligen att då gäller inte 3-års-garantin tydligen(kasst). Får hoppas på Good will kanske. Skulle jag kunna koppla triducern direkt till sea data displayen och se om det hjälper? Hade ju varit smidigt att få den testad på ett enkelt sätt. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 30 Juli , 2013 Pratade med supporten igår. Vänliga men icke så kunniga. Hjulet måste vara rent. Hm, ska nog lämna in det på kemtvätten. Svaret sen var att om ingen signal finns (visste ej vad de olika kablarna är till) så var det bara till att skicka in den på service. Det kan ju vara wsi boxen, kanske den som inte skickar ut signal. Långsökt kanske. Ny givare 2500 kr. Får se efter säsongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 30 Juli , 2013 Är det så att loggen inte ger utslag om du snurrar på givaren (när den är urplockad)? Ser det ut som kabeln är skadad? Jag hade problem med en logg av annat fabrikat där givaren satt i kölsvinet och någon (jag) lassat ned konserver och flaskor. Kabeln hade böjts hårt precis vid givaren och det hade blivit ett brott. Jag har också ett Nexus-paket men med separata givare till logg och ekolod. Hade mystiska problem med loggen. Givaren funkade när jag snurrade på den, men inte när den var monterad. Först när jag gick ned med mask och snorkel såg jag problemet. Jag hade monterat givaren i en befintlig genomföring för en gammal silvalogg. Samma diameter, så det ska väl funka tänkte jag. Men, det visade sig att nya genomföringar är fasade, har en större radie på insidan av hålet. Det behövs, för nya givaren har ett större paddelhjul som precis tar emot genomföringens kant. Jag löste det genom att dra upp blindpluggen så långt det går och dök ned och fasade kanten på genomföringen med kniv. Funkade perfekt. Men det låter inte som om det är lösningen på ditt problem ... ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 30 Juli , 2013 Den ger inget utslag när den är urtagen. Den fungerande perfekt i höstas. Har inte gjort ngt alls med utrustningen. Helt plötsligt är den funktionen död. Skulle väldigt gärna ta givaren och bar snabbt testa den i annat system för att bara fastställa att det är givare det är fel på och inget annat. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 30 Juli , 2013 Var finns du? Borde inte vara svårt att hitta en båt med nexuslogg att prova givaren på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 30 Juli , 2013 Nere i Skåne. Ska kolla runt i min hemmahamn. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser