Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Gäst MaxSchmeling

Bavaria på gott och ont!

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Ikväll är det förfest på Falsterbo Horse Show (jippy) och imorgon sticker vi (undertecknad m fl.) till Kiel för att leveranssegla en Bavaria 56-fotare till England och det ska väl bli både spännande och förnöjsamt. Eller för att citera en seglingkompis; Det är inte säkert att du når målet, inte med en Bavaria.... Jag som en gång i tiden fick lära mig att segla i Kungliga Flottan försöker att hålla dessa kunskaper flytande mellan varven och när vi nu denna sommar har vår Storebro på land, för renovering och nyutrustning, så är det ju ännu roligare att få göra denna tur.

Frågan återstår dock; kommer vi att överleva Nordsjön i en Bavaria?

Skämt åsido; Sedan jag berättade för folk om denna leveranssegling  så har jag fått mail om alla möjliga fel på Bavariorna. Tak och inredning som rasat ner vid hård segling, master som tappats, kölar som lämnat båten, däck som spruckit och otätheter både här och där och en massa annat bl a en krankille berättade att en Bavaria som han lyfte hade tryckts ihop med strukturella skador.

En kompis gick så långt i sin åsikt om B att han inte skulle vilja göra denna segling, i dessa vatten och i en B... Känns ju tryggt! Så frågan är då denna; Du som äger en B - vågar du använda den? Går den ens att försäkra? Kan man segla med den?

Frågeställningen är dock mer seriös än så; Varför har Bavaria fått ett så dåligt rykte? Ligger det ens något i det? Är kanske Bavaria vår tids Bayliner?

Bildkommentar: Nej, det är inte jag i mitten men jag skulle önska att jag vore en av tjejerna närmast smiley killen i mitten...

 

post-10024382-1394237568,9534_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ge sig in i den här diskussionen är som att stå och röka i ett krutförråd - man vet inte var och när det smäller.

Min syn på Bavaria är så här:

-Under 70-talet tog byggandet av plast(segel-)båtar ordentlig fart här i Sverige och många av byggena var snabbt hopkomna och hade ingen jättefinnish eller kvalité. 

-Under 80 talet skildes angarna från veten en del och en del varv fick ryktet om sig att bygga kvalitetsbåtar med fin finnish medans andra fortfarande harvade på med sina byggen i billigare utförande.

-Under 90-talet siktade fler och fler Svenska varv (de som fortfarande fanns kvar) på att bygga kvalitetsbyggen med Orustkänsla samtidigt som priserna raskt gick uppåt.

-Men under 90-talet började det också dyka upp Bavariabåtar och båtar från andra centraleuropeiska varv, dessa var ofta billigare i inköp men hade inte samma hantverksmässiga kvalité som Orustbyggena.

-Under 2000-talet har sedan skillnaden accelererat, de svenskbyggda (som finns kvar) satsar på högt prissatt Orustkänsla medan de centraleuropeiska varven satsat på massproduktion och en något enklare finnish, tätare modellbyten mm. men också ett betydligt lägre pris.

Och det är det här som folk har lite svårt att begripa, att det faktiskt kan vara och bör vara en viss skillnad mellan dyr Orustbåt och en billig Bavaria . Men man måste också inse detta och acceptera att en Bavaria är en väl så bra båt för de pengar den kostade och säkert en tusan så mycket bättre båt en motsvarande båtar/storlek som byggdes under 70-80-talet i Sverige. Att det sedan inte är äkta teak som är lackad 10 ggr på durken utan plastlaminat istället är sådant man får ta, det har ju kostat mindre.

De flesta av Bavarias byggen är bra båtar som tål sjö och vind, är dom uppdaterade med fina segel och bra underhållna så håller dom nog ihop lika bra och länge som mången Orustbåt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajdå. :-)

Jag har korsat Atlanten några gånger och sett en del B komma inlinkade i hamn med silvertejpade ventiler så ventilerna verkar vara en svag punkt. Förmodligen beror det på klent med plast i skrovet vilket gör att det rör sig för mycket för att gummit skall kunna täta ordentligt.

I någon hade basinredningen släppt från skrovet med ganska stora följder (basinredningen är en del av skrovet och släpper den klarar inte skorvet lika stora laster).

Jag har hört det ryktas att B har 14mm plast vid kölbultarna numera. angel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man jämför Bavarias nya 420 flybridge som fått mycket bra kritik med motsvarande NordWest 420 så kostar den sistnämnda drygt 3 miljoner mer. 3 MILJONER! 

Svårförvarade miljoner det där misstänker jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra skrivet Mambo! Jag håller med det som du skriver. Jag upplever att det alltid är så att de billigare alternativen ofta i frågasätts och hånas oavsett om det är båtar, bilar, cyklar eller mobiler etc. Varför i frågasätts inte den dyra segelbåten eller bilen gällande prisvärdhet och kvalitet? Jag tycker inte att man skall jämföra t ex en Bavaria med en 2.5 gånger dyrare orustbåt i samma storlek utan vad man kan få för samma pengar, det gjorde jag innan jag köpte min Bavaria 30 2006. Seglar nu min 8:e säsong och snart 4000M på loggen, har inte haft några problem med båten, några artiklar av båtens utrustning har krånglat men det är inte varvets fel-samma utrustning sitter även i de finare båtarna.  Mitt alternativ hade varit att för nästan samma pengar 2006 köpa t ex en över 20 år gammal Scanmar, en båt som är vackrare och bättre seglare men jag hade under dessa 8 säsonger behövt byta ut hela eller delar av segelgarderoben, stor risk för motorbyte, totalrenovering av elsystemet som är mediokert från början i Scanmar, sprayhodd, segelkapell etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du svartsjuk BATTI BOY?

 

Kan du inte stöta på Max på något annat sätt än att grisa ner hela MG?

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ni inte ge er ut på sjön istället för att sitta här och tramsa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt!

 

En riktigt rymlig båt ni seglar över. Har en bekant med en Bavaria 37-fotare och den är väldigt rymlig.

 

Visst är det mycket båt för pengarna. De är också mycket nöjda med sin båt.

 

Du får skriva en reseskildring!

 

Om hon inte har så djup köl finns som du kanske vet ett alternativ till Brunsbyttel. Gå Eider, den gamla vägen. Fördel med billig diesel på Helgoland och en trevlig tur i mer götakanalstil.

 

Tar dock lite längre tid.

 

Lycka till på färden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst moderator

Nu får det vara nog på påhopp, trams och tjafs!

 

Har modererat inlägg som är långt ifrån huvudämnet Bavaria.

Håll en sansad ton och håll er till ämnet, det är en fin dag idag så ta och hissa seglen/starta motorn och ge er ut på sjön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoj Danne!

Hur gick det?

Kom ni över Nordsjön och kanalen. Berätta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoj Danne!

Hur gick det?

Kom ni över Nordsjön och kanalen. Berätta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...