Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Anderssonjorgen

Motorras, Mercuiser 5,0 1995

Rekommendera Poster

Hej på er!

Jag har råkat ut för en trist grej, när jag skulle sjösätta så upptäckte vi att det gått hål i motorblocket. Motorbyte.... Rostskadat... 

Vi har en Mercruiser 5,0 årsmodell 1995. Förutom blockbyte, vad bör jag tänka på att göra i samband med att motorn ändå lyfts ur? Är det något man bör göra samtidigt?

En sak jag kommer att göra är att ordna med ytterligare ett batteri i banken så jag kommer att ha två + ett batteri.

Jag har fått rekommendationer om att Värmdö Motorteknik ska vara bra på Mercruiser, är de bra? Tidö Lindö Marin hade jag tänkt låta montera motorn eftersom det är så långt till Värmdö. Jag har båten i Västmanland och har bara en 30-trailer.

Vi köpte båten av Marin & Fritid i Laxå... Så lurad som jag blev av det företaget har jag aldrig blivit förut....Nu vill jag veta om Värmdö Motorteknik är ett företag att lita på.

Tacksam för svar!

Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt!!!

Antar att du menar frostskadat? Om man ej vinterkonserverar motorn fryser vattnet inne i motorn och då kan blocket spricka på motorn.

Tar inte Marin och Fritid eller tidigare ägaren något ansvar? Vem vinterkonserverade motorn?

Kan tyvärr inte rekommendera någon firma då jag aldrig använder mig av marinor eller verkstäder. Snabbare, billigare och enklare att göra det själv...

Man behöver inte vara bra på Mercruiser för att byta motorn, räcker att man vet vad som är bak och fram på en spärrnyckel och har tillgång till lyft :)

Lycka till med motorbytet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Värmdö är bra ...passa på att ta ett 5.7 block , blir lite mer vrid i grejerna ! Som inlägget innan , block brukar normalt inte rosta sönder, som innan ...förmodligen ett söndersprängt för att man är usel på att vinterkonservera :-0

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...