Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Salle75

Problem med Honda BF45 fyrtakt

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har dessvärre fått problem med min Honda BF 45 fyrtaktare från -92. Motorn startar fint och går bra på tomgång men vid gaspådrag och vid högre varvtal så är det som om den bluddrar eller bara går på två cylindrar. Den går  dåligt i 10-15 sekunder innan den går bra igen. 

Känns som om det är bensin- eller tändningsrelaterat?

Stiften ser fina ut, ny soppaslang och ny bensin. Oljan är bytt. Vet ej riktgt var jag ska börja felsöka.  Tacksam för tips och ideer!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, du kan säkert få fina tips av medlemmar här,Honda har jag själv ingen erfarenhet av. Rekommenderar dej dock att köpa en servicemanual för din motor, finns till de flesta stora märken för en spottstyver på tradera. 

Jag har köpt till de motorer jag haft och det är väldigt behändigt, finns ofta felsökningsscheman o.s.v. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Kolla in boatino.no där finns en hel del kompltta servicemanualer att kolla i utan kostnad.

Jag skulle rengöra förgasarna. Det finns ett utmärkt youtubeklipp hur man gör. Sök efter honda 4 stroke boat motor carb cleaning class.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar! Har kollat in Boatinf.no, men svårt att zooma i manualen samt att det inte går att skriva ut. Får väl köpa en manual på ebay eller liknande.

Jag har bytt bränslefilter och kollat soppatillförseln från tank och fram till förgasarna. Verkar ok.  Det konstiga är att den går lika dåligt även om jag stänger luftventilen på tanken, det finns ingen tillstymmelse till att motorn skulle vilja stanna då heller. Kan det vara så enkelt att den får tjuvluft i någon koppling?

Den går fint på alla varvtal på tomgång utan problem. Bara vid gaspådrag som problemen kommer. Tanken just nu är att prova med en annan tank. Funderade på om det kan vara soppapumpen som inte orkar pumpa upp soppa?

Jag kom på att jag hade samma problem på en tur förra sommaren också. Men att den innan upptagning gick bra. 

Fler förslag att kolla innan jag plockar isär förgasarna? Vilket från filmen iofs inte verkar jätte svårt men lite omständigt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Löst! Rengörningsmedel för förgasarna löste problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...