Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
finnsport420

Köpa nytt!

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte byta upp mig från min lilla Finnsport 420!

Jag har tittat på olika båtar men fastnat lite smått för en uttern 5500 DC 2001 med en Mercury 90hk!

Den kostar 159,000:-

Och är i väldigt bra skick, finns på blocket!

Hur fort går en sådan?

Bra båt?

Är den värd pengarna?

Mvh: Eric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I bästa fall 35 knop under perfekta förhållanden. Äldre Uttrar som denna är mycket bra, i takt med att den nya ägaren Brunswick blandade sej i blev de sen sämre. På några få år lyckades de få ett av de bäst säljande fabrikaten på svenska marknaden att i princip försvinna. Dom är rätt platta i botten o gillar inte hög sjö något vidare. Använder man dom som tänkt i skyddade vatten får man istället nytta av bra fart o låg förbrukning med måttlig motor. Motorn är förresten en Merc-aha eller Yama-Merc om man så vill. Motorenheten är en Yamaha medan resten är Mercury, en mycket bra och driftsäker motor. Lite högt i pris ligger den nog men det är svårt o ha nån uppfattning om utan mer info..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, tack!

Även kollat på Flipper Flash!

Är även en båt jag kollat på och fastnat för!

Men har två olika:

http://mobil.blocket.se/jamtland/Flipper_Flash__89_med_Yamaha_F150__09_47996417.htm?ca=11&w=3

ELLER

http://mobil.blocket.se/vasternorrland/Flipper_Flash_47249736.htm?ca=11&w=3

Den för 90k verkar helt okej, dock kanske det blir högt med en 2stroke?

Annars den dyrare verkar vara väldigt bra men lite dyr kanske?

Mvh: Eric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Eric,

Vår familj har haft en Uttern 5100 DC -00 med Mercury 90 hk 2-takt. Vi sålde den 2004. Var mycket nöjd med båten och dess kvalité! Även om den var i kortaste laget.

Om jag inte minns fel så tillverkades båtarna då i Skelleftehamn ute vid kusten i Västerbotten. Bodde då själv i samma område. Båtarna sa då haft bra kvalité, men att ibland togs skroven ur sin form för snabbt. Det skulle visst ha resulterat att de kunde bli skeva. Vet inte alls om detta är sant, men tänk lite extra på hur båten uppför sig i vattnet.

Kollade själv på 5500 DC för 2 somrar sedan. Då fanns det annonser med 5500 för ca 120´kr. Tycker 159´låter vara i högsta laget, men så klart spelar skick och motor in (fyrtaktare anses ju vara mer värda) även om det finns nyare kapell (originalet kan vara slitet efter 12 år) och båtvagn/båttrailer ingår.

För de pengarna (159´kr) kan hittar du även RYDS 620 alt RYDS 20, som i mitt tycke har modernare former.

Tycker även du ska ta tillfället att pruta. Många båtar till salu som legat ute länge till försäljning. Hittar du flera likvärdiga objekt till salu, ring och om möjlighet åk och kolla på båten. Använd sedan din fördel och känn av säljarna mot varandra, är köparens marknad!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...