Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Mambo

AIS-info på Marinetraffic, hur säker?

Rekommendera Poster

Jag brukar ibland, från mitt skrivbord, roa mig med att gå in på sidan Marinetraffic.com och titta efter var vänner och bekantas båtar (med AIS-sändare) befinner sig.

Men jag uppfattar informationen som ganska ofullständig, ibland går det fint att följa ett spår och ibland går båten inte att hitta eller också så påbörjas/avslutas resan mitt i havet?

Hur pass säker är informationen man får ut på Marinetraffic, hur pass väl uppdaterad?

Jag skulle i alla fall inte våga använda denna sida, på t.ex en iPad,  som ett komplement under riktig navigering, därtill känns informationen alltför osäker.

Några som har några åsikter om detta och kanske t.o.m en bättre AIS-sida?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinetraffic hämtar sina data via ett stort antal AIS-mottagare med internetaccess som sedan skickar upp data till en server. Det är vanligt med fördröjningar även om det oftast är ganska nära realtid. Att spåren försvinnet bitvis eller helt beror på att det inte finns någon AIS-mottagare inom räckhåll som kan skicka data till servern.

Sidan är bra för att ha lite koll på ungefär var båtarna är, men absolut inget för navigeringsändamål.

Marinetraffic skriver så här på förstasidan:

Observera: Fartygspositionerna kan vara upp till en timme gamla eller inkompletta. Uppgifter tillhandahålls endast i informationssyfte och är inte relaterade på något sätt till navigationssäkerhet

/Lod

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och så måste fartygen vara inom räckhåll för en VHF-station för det är på det bandet datat sänds.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om en fritidsbåt eller fretidsskepp befinner sig i ett område med mycket AIS-trafik blir de med B-transponders nedprioriterade i AIS system. Eftersom det inte finns plats för alla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...