Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Gäst Kalman

Ankbortmotare.

Rekommendera Poster

Gäst Kalman

Hej alla med problem med ankor som lämnar träck på bryggan!

Som ni säkert läst och minns i gamla trådar så har jag haft problem tidvis med upp till 150 änder som belamrade bryggan. Vi tillverkade små plattformar för dem att sitta på å putsa fjädrarna å sova siesta men bryggan var ju roligare.

Sedan hade jag ett par år nät som man vek över spången ut samt nätstaket över hela bryggan. Se bilder i g:a trådar. När en ankhona lade sig i nätet och lade ägg där så gav jag upp. Mysig med hängmatta tyckte hon. Det blev högtryckstvätt mellan varven. Men bryggan började ruttna lite väl fort pga skiten.

Vintern jan-febr 2012 gjorde jag ny brygga på isen, nya pålar samt nästan hela spången ut är nytt. Nu vill jag inte få det virket förstörd på kort tid igen. Så vad gör man.

En krånglig men 100% fungerande lösning dök upp en natt i sömnen. Nu har jag fixat det. Väldigt enkelt. Samma ide som de mås-skrämmor som finns att köpa. Men min är motordriven. Jag hittade en gammal kuggväxelmotor i Guske lov -bra att ha lådan. Motorn gör 10 rpm. På axeln svarvade jag en adapter samt ett gängat hål i den. 10mm gänstång stump och på den skruvade jag fast en 4,3 meter trälist. Det motsvarar diagonalen, den längsta mellan hörnstolparna.  Listen sveper runt 2 dm över själva plattformen. Sticker ut på längsidorna och  täcker praktiskt taget hela ytan.

Skulle nån anka sätta sig där så blir den bokstavligen nerpetad i sjön. De är kloka de djuren för de har undvikit hård konfrontation. Så nu får de lov att hålla till godo med de plattformar vi lagt ut för dem.

Motorn startas av en timer med jämna mellanrum. Man skulle kunna köra med en detektor men varför krångla till det. Timer är enkel at tstopa in i vägguttaget. Å jo, jag har både jordfelsbrytare och säker installation osv. Motorn skyddad och vattentätt.

Enda nackdelen är att man får slå ifrån strömbrytaren när man kommer till bryggan själv så man inte slår av benen. Kan berätta åsså att trälisten är gängbar på skruven, lodräta axeln, så om man råkar stå i vägen  så stannar listen men skruvas ner en bit. Då hinner man hoppa undan och stoppa det hela utan att få skador eller ens ett blåmärke. Men en anka klarar inte att hålla emot. De flyr redan pga själva rörelsen.

Så, gott folk, vill ni hälsa på hos mig på min brygga så se upp för den roterande ankbortmotaren. Idéen bjuder jag på. Å på bryggkaffe med. Å ett gott skratt för mina belackare.

laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Det var en riktigt kul story! Följande bild tog jag i Dragör och jag tycker personligen att det är gulligt med dessa besök, fast på andras båtar...

post-10024382-1394237568,2977_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag skulle kunna tänka mig att lägga ett bud på en bild eller en kort videosekvens. 

Verkar fantastiskt uttänkt. yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej alla nyfikna!

Inte är det mycket till uppfinning inte! Men när två pers frågar efter bild så går man snällt ner till bryggan och tar ett pinfärskt kort. vad gör man inte när seglarhjärtat klappar.

smiley

Nästa variation blir, tja, aningen mer komplicerad. Jag skall ha en pinne som i viloläget ligger längs efter bryggans långsida. Sedan gör den ett svep ut på 90 grader å åter. Då sticker det inte ut samt är ur vägen. Som det är nu måste jag akta fötterna även när det är avstängt. Man lossar med två skruvar och en skruvmejsel annars som det är nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Glömde säga att det kommer att sitta fast i ena hörnet på ett gångjärn mot stolpen.

Här kommer en bild till med  lite annan vinkel på listen

post-22282-1394237568,5776_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Man kan bara lägga upp en bild i taget. Så det blir många inlägg här. Jo en närbild  så man ser gängstången. Väldigt enkelt.

Någon videokamera har jag inte så ni får hålla till godo med stillbilder. Vrid runt datorskärmen så blir det ungefär som på riktigt!

laughcheeky

post-22282-1394237568,6047_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Slutligen en bild som visar vyn ner till bryggan. Tagen i helgen då vi hade gäster här.

En speciell  hälsning till alla belackare som gillade mina nät över bryggan/spången. Nu är det borta. Sluta flina! devil

Till vänster i bild, halvvägs ut ser man sjövattenpumpen för trädgårdsbevattningen.

post-22282-1394237568,6305_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad sägs om en vindrutetorkarmotor med förlängt torkarblad!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Föreslår en 6-bars vattenpump kopplad till ett längsgående rör med en massa hål på sidan med 20 mm delning och en timer. Varannan minut så kör pumpen i 5 sekunder och blåser rent med nästan horisontella strålar.  Kan polisen köra vattenkanon så kan du, i ankskala.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Forgus, det går säkert alldeles utmärkt. Men man får fixa 12V= först. Enklare att bara stoppa in stickproppen i timern i vägguttaget.

Sjövargen, Joru, det har jag faktiskt provat, en rörelsededetektor samt en vattenslang som sprutade och sjöbevattningspumpen startade. Men ankjävlarna älskade att duscha så de applåderade i ren förtjusning och tacksamhet. Fast klart, jag hade bara 4 bars tryck. Jag har detektorn kvar.

Om man skall jämföra med polisiära åtgärder så verkar det som om hårdhänt övertalning funkar bästblush

Uggla, plastorm, nät, galler, CD skivor som hänger i snöre, arg hund, vita plastband kors o tvärs över hela bryggan, kaninburar, ja vad mer har jag inte provat. Men detta funkar mina vänner så det får snurra ett tag så snurrigt än det verkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...