Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
hubertjanssomn

Lekmotorbåts bygge!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en liten båt som min farbror har byggt. Han har inte fått ändan ur arslet och gjort klart den så nu har jag tagit över den och ska göra klart.

Det som behöver göras är att sätta dit motor, ratt, gaspedal och något säte att sitta på.

Men nu till mitt problem, jag har inte så stor koll på hur man ska bygga för att få båten till körbart skick utan att det ska kosta jätte mycket.

Jag vill ha en ratt och gaspedal på båten. 

Vad för slags styrning ska jag ha? Har läst att det finns flera olika sorter man kan ha.

Vart köper man gaspedal till båten, och är det svårt att installera? 

Vad behöver jag köpa för att få ratten att fungera?

Tacksam för alla svar!

post-10025392-1394237567,8794_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

www.seasea.se

www.byggplast-batprylar.se

www.hjertmans.se

www.watski.se

Finns många fler men gå in där och kolla.

Priset bestämmer du själv men reglage skulle jag nog köpa ett begagnat för att hålla ner kostnaderna lite.

Som styrning hade jag kört med ett vanligt teleflex till ditt bygge.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Kul bygge!

Nere i Limhamn ligger på land en replika av en Storö 1-3 modell. Ett härligt bygge som mäter knappt 2 meter. För mig som haft en Storö 3 i mahogny var det en underbar bekantskap och jag skulle också vara intresserad av att köpa den men ägaren är och förblir osynlig. Att han inte längre vill ha den är uppenbart och att sonen numera blivit för gammal är väl ännu mer uppenbart.

Är du nere i Limhamn så besök gärna detta härliga bygge. När du kör ner mot hamnen så ligger den ungefär mitt i båtuppläggningsplatsen till vänster. Jag lovar dig; en riktig aha-upplevelse!

Om du kanske av en slump råkar veta vem som äger den, förmedla kontakten och det blir hittelön!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att se din båt, en likadan byggde jag och grabben när han var i 10årsåldern, väldigt trevlig tid tillsammans i verkstan. På båten hängdes en 6 hästars Cresent med något slags trimmljudämpare/ ljudförstärkare gick som en skållad råtta så länge vattnet var platt.

Nu till dina frågor, styrningen var en enkel hemgjord wirestyrning två fack på rattstången en där wiren rullades upp och den andra rullades wiren av när man vred på ratten.

Gasregelaget var ett som fanns i bra att ha lådan.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hubert, två frågor:

- Har du en motor, och i så fall vad är det för motor? Du kanske kan posta en bild på den?

- Hur mycke pengar har du tänkt lägga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för dom tipsen. Ska kolla på dom sidorna.

Jag har inte motor ännu, det är också en fundering. Har tänkt att köpa en 10hk, är du för lite eller lagom?

Har hittat en intressant motor.

http://www.blocket.se/sodermanland/Mercury_9_8_hk_gar_fint_47828801.htm?sa=1

Har tänkt det borde gå att få ihop det om jag lägger kanske 10 000.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med Båt-Mats, Tackel & Tåg eller Båtskroten, de kan ha begagnade styrningar, rattar och reglage.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Jag har kollat runt lite nu. Men jag tycker det är dålig beskrivning på grejerna för en som inte har så stor koll på hur det fungerar i motorbåtsvärlden.

Hur vet man om ett visst styrsystem passar till en viss motor? Har alla motorer olika kopplinganordningar eller kan man köpa någon som passar till alla märken?

Sen undrar jag om någon har koll på vart man kan få tag på gaspedal till båten? 

Jag har kommit fram till att det inte kommer fungera praktiskt med att ha en styrbox, då man säkert kommer ha fullt upp med att styra båten och måste kunna hålla i ratten hela tiden. Det känns säkrare att ha gaspedal för att slippa krascha i och med att man inte hinner slå av på gasen.

Jag har hittat ett ställe som säljer gaspedaler, men det är till för riktiga racingbåtar och i och med det så är dom dyra. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en till fråga som jag gärna skulle vilja ha svar på.

Vad för storlek på motor kan man ha till denna båt?

Är det vridstyvheten som avgör hur stor motor man kan ha?

Tacksam för svart!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog framför allt vikten på motorn som begränsar, det är en liten båt så du kan inte ha för tung motor. Även om den flyter så går den värdelöst i sjön om den är för baktung.

Du kan väl testa och lägga båten i sjön och sen tynga ner den i bak med lämpliga vikter, tex vattendunkar eller liknande samtidigt som du själv sitter i båten naturligtvis.

Jag vet inte exakt hur den ser ut vid akterspegeln men du vill nog ha iallfall 10-15 cm från vattenytan till akterspegelns kant, annars riskerar du att vattnet slår över kanten och in i båten när du slår av på gasen.

Angående styrsystem så är väl problemet att så små utombordare som blir aktuellt för din båt oftast körs med rorkult, större mototrer nästan alltid ett standardiserat fäste för teleflexkabel genom röret som utgör gångjärn när motorn tiltas upp, men för mindre motorer brukar man få använda ett fäste som skruvas i själva båten i motorbrunnen eller på akterspegeln, som teleflexkabeln sedan fästs vid. Sen får man försöka hitta nån lämplig punkt på motorn att fästa styrkabeln vid men det beror ju på vilken motor det blir.

Det du behöver om du ska köpa en ny styrning är en styrväxel, en styrkabel, ett akterspegelfäste och en ratt såklart. Jag kollade lite snabbt på seasea och alltihop skulle kosta nånstans 1500-2000 kr. Sen finns det säkert en hel del begagnat på blocket åxå.

Du kan nog klara dej utan motorreglage, på en så liten motor sitter det säkert en växelspak nånstans i framkant på motorn och båten är så liten så du kan bara vända dej om lite när du ska växla.

Sen behöver du bara dra en gaswire från förgasaren till din fotpedal, jag vet inte riktigt var du kan köpa en bra pedal, riktiga pedaler för båtracing är ju lite overkill och alldeles för dyrt. Du kan väl kolla hur det är gjort på tex en gokart och försöka plocka ihop nån konstruktion.. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min barndom fanns det en sån där platt sak, Galosch tror jag den kallades, i vår hamn. den hade styre och gashandtag a´la motorcykel. Allt var busenkelt kopplat med wire och vireblock. Växlade gjorde manmed en enkel spak på styrstången.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...