Nidelv2013 0 Postad 3 Juli , 2013 Hej, Jag har problem med min motor och undrar om någon har liknande probelm och hur ni har löst dessa. Motorn: AQ 115b (B20) Drev: AQ 100b Förgasare: solex 44pai (1st) Problem. 1. Mortorn går varm både på tomgång och när man kör. Jag har bytt impeller och testat när den låg på land då sög den vatten ur hinken. 2. Den går bra på tomgång och en lite stund på halv gas sedan dör den. Man måste pumpa på gasen för att den ska hålla sig vid liv. väntar man någon minut så går den bra på tomgång igen. Jag har isär rengjort förgasaren. Den är lätt startad. Tacksam för alla svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johanth 0 Postad 4 Juli , 2013 Finns säkert en massa bra inlägg som svarar på frågan 1. Jag har en marinkonverterad B20 topp, och när jag borrade upp röret vid 4.ans cylinder, så blev det bättre med värmen. Fråga 2 vet jag mindre om. Låter som den får lite dåligt med soppa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Weber Postad 4 Juli , 2013 Rensa kylkanalerna! Säkerligen tvärstopp i kanalerna och då blir Det strul. bort med toppen och rensa kanalerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 4 Juli , 2013 VP 100-drev har ju kylvattenintag via en stövel. Kollat så det inte rostat sönder inuti denna? Annars en klassisk felkällanär det gäller kylproblem med AQ115/130 på 100-drev Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 4 Juli , 2013 Ja, det är med största sannolikhet det som är fel. Testa att dra ut en slang direkt i sjön istället. Går den inte varm då har du hittat felet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nidelv2013 0 Postad 4 Juli , 2013 Hej, Nu har jag löst problemen. 1. Stöveln är sönder rostad. Kopplade en slang till sjön och då blir inte motor överhettad håller runt 80 grader. Man kan även lägga handen på avgaslimpan utan att bränna sig. Frågan är vart kan man köpa en ny, eller ska man ta upp ett nytt hål i botten på båten? 2. Justerade tändningen samt luftskruven och vips går motor klockrent. Tack för alla svar. //Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 5 Juli , 2013 Sätt en bottegenomföring med sil och kulventil rätt under sjövattenfiltret och dra slangen rätt upp till filtret, plugga det gamla sjövattenintaget från stöveln på lämpligt sätt, jag skall göra det på min lilla Coronet nu till veckan trots att jag inte direkt lider av värmeproblem. (Också VP115 med 100 drev) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nidelv2013 0 Postad 5 Juli , 2013 Tack för tipset. Vart köper man botten genomföring med sil? Frågade på Erlsndssons brygga men de hade inga. Med vänlig hälsning, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 5 Juli , 2013 Vad var det för en klantskalle Du frågade där? http://www.erlandsonsbrygga.se/sv/3_4_BORDSGENOMFORING_M_S?id=04771 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nidelv2013 0 Postad 5 Juli , 2013 Ja det kan man undra. Jag tycker inte de är så kunniga eller hjälpsamma i sickla. Tack för länken. Åker och köper en imorgon. Räcker det om man tätar med sikaflex? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 5 Juli , 2013 Sikaflex blir utmärkt men det är viktigt att den sitter riktigt och tätar, sen så finns det olika storlekar men jag har för mig att det är 19 mm slang till kylningen på B20 och det var väl kvartums jag länkade till ? Dessa genomföringar finns också i andra varianter b la helt i mässing utan plast. Bra om Du har en avstängningskran på insidan (kulventil) direkt monterad på genomföringen och sen slangen på kulventilen. Då kan Du stänga kylvattenintaget vid behov t ex vid fel eller längre bortavaro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nidelv2013 0 Postad 5 Juli , 2013 Tack för all hjälp. Hoppas att jag får det tätt :-). Förra året sjönk båten då avgasröret hade rostat sönder på undersidan. Total renoverade båten under våren. //stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 5 Juli , 2013 Knepet att få tätt är att genomföringen inte få rotera när Du skall dra fast den, eventuellt kan det vara bra att vara två, en som håller mot och en som drar fast muttern. Blir Du minsta tveksam om resultatet så ta omedelbart bort och gör om med ny Sikaflex, använd rejält med Sikaflex. Bättre att ta bort överflödigt än att det blev för lite. Gör gärna rent ordentligt kring hålet, bort med bottenfärg mm så att det tätar direkt mot laminatet, Sikaflexen tätar bättre då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 5 Juli , 2013 Slangarna till vattenintaget är 16mm på B18/20. En annan fråga hur högt i vattnet går båten när du kör? Sätt inte vattenintaget för långt fram då det kan hamna ovanför vattenytan om båten går högt i vattnet eller det kan bli en stor mängd luftbubblor i kylvattnet om man ligger nära gränsen. Det är ganska praktiskt med vattenintaget på akterspegeln som det är gjort original, det finns akterspegelsmonterade pickuper att köpa, det är ett rör som sticker ner precis nedanför botten och ett rör som går upp på utsidan av akterspegeln till en 90 graders böj in genom akterspegeln, om man anpassar rörets längd kan man få genomföringshålet ovanför vattenlinjen. Fördelan är att man har vattenintaget lätt åtkomligt inte någonstans under båten där man inte kan se eller rensa intaget utan att bada ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nidelv2013 0 Postad 14 Juli , 2013 Hej, Fick tag på en ny avgasstövel så denna är bytt idag. Nu håller den bra temperatur när motorn står på tomgång eller puttrar sakta fram, men så snart jag bara gasar på litegrann så går mätaren upp på rött. Jag har en ny impeller. Tänkte att det kan vara termostaten men borde den inte även bli varm på tomgång då? Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nidelv2013 0 Postad 14 Juli , 2013 Hej, Är det någon som vet vart man köper en termostat till en aq 115 (b20). Som jag förstår kan man inte använda en bil termostat då den öppnar vid 90 grader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nidelv2013 0 Postad 15 Juli , 2013 Hej, Nu är mina problem lösta. 1. Stälde tomgångs skruven på 1 1/2 var smörjde upp fördelaren nu varvar den 5500 var samt att båten gör 35 knop :-) 2. Monterade en ny avgasstövel samt byte av termostat då denna hade rostat sönder vilket gjorde att den inte öppnade. En ny termostat kostade 620 kr på biltema kostar en termostat till b20 35 kr kan det verkligen kosta 585 kr mer att bygga en termostat som öppnar 30 grader tidigare år 2013? Vissa säger att det är så dyrt för att sesongen är så kort i norden men volvo penta finns ju på hela jorden så for dem måste ju sesången vara 12 månader. Nu blir det äntligen turer med båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haasz74 0 Postad 25 Augusti , 2013 2. Var bara tvungen att surfa lite efter priser enligt din punkt 2. Hutlöst med 620 kr!! Kollar själv på en båt med samma motor i. Har du möjlighet att vänta några dagar extra på leverans nästa gång så är E-bay källan till det mesta :-) Din termostat: http://www.ebay.com/itm/875791-Thermostat-Kit-Volvo-Penta-/290850017795?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item43b8031203&vxp=mtr ca: 300 pix inklusive frakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser