Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
cquencer

Vattenskadat drev

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har ett VP 290 DP-drev 1990 som tagit in vatten och föregående ägare har troligen kört så ett tag. Vi upptäckte detta då vi bytte olja bara för säkerhets skull innan sjösättning och besiktning av köpet.

Drevet är nu öppnat och man kan se att små flisor gått från i stort sett alla kuggar i botten på den vertikala axeln. Propelleraxelns kuggar verkar se ok ut ännu.

Jag misstänker det värsta, att i stort sett alla rörliga delar i växellådan behöver byts ut eller var går gränsen för vad som är en ok skada på kuggar? Min mekaniker, som jag har stort förtroende för, förordar att sätta dit en renoveringssats eller alternativt hitta ett ersättningsdrev. När det börjat flisa sig så går det snabbt säger han. Föregående ägare, som fortfarande har ansvar för funktionen innan besiktning i vattnet, är ju såklart av en annan åsikt. Det är ju en ordentlig kostnad såklart.

Är det någon som har erfarenhet av skadade kuggar i drevet? Är det som jag misstänker nolltolerans mot flisade kuggar och ny sats måste monteras eller vad säger ni experter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så som du beskriver det så är kuggerna och drevet klart för skroten. MEN frågar du om säljarens ansvar, eller undrar du mera tekniskt vad nästa steg är?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Låg i Västra hamnen och grannbåten, en snygg Searay, läckte olja. Runt båten spred sig alla vackra färger och båtägaren tittade på mig med pekpinnen i högsta hugg och fällde orden; Du, jag tror att din båt läcker. Nej, sa jag, det gör den inte och det vet jag!.

Och visst fick jag rätt!

Hans drev läckte och han suckade, pustade och stönade. Vad det berodde på har jag ingen aning om. Däremot om man läser i detta forum så upptar drev en rätt stor plats då det gäller renoveringar, tekniska problem, dyrt underhåll och annat. Jag har noll erfarenhet av drev men visst verkar det som om onödigt mycket rörlig teknik hänger på fel sida om skrovet...

Kan det vara så att vi med raka axlar har ett mer problemfritt båtlivwink

post-10024382-1394237568,0444_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst har du rätt i att raka axlar är enklare och billigare ur underhållssynpunkt.

Men drev har även sina fördelar-enklare manövrering framför allt vid back (gäller dock inte dig som jag antar har dubbla motorer), bättre verkningsgrad pga propellerns vinkel, lätt att byta propeller utan att behöva lyfta båten, tillgång till DP, lättare att smyga in i okända naturhamnar med drevet upptiltat, man slipper i de flesta fall ha motor/er inne i salongen, finns säkert fler skillnader/fördelar/nackdelar som säkert kommer att påpekas i trådens fortsättning.

//Roger med AD 41+290 DP

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag tror att jag lyckades få iväg ett mail till dig med mitt nummer. Ring mig så kan vi snacka om ditt begagnade drev.

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar Berra. Nej det var mer en konsekvenskontroll på om man ska ta flisade kuggar på allvar eller om det är nåt som man kan räkna med. Nästa steg blir nog att hitta ett nytt drev eller renovera upp det gamla. Tampas med säljaren blir ett separat kapitel känns det som. Kan väl inte anses vara ok funktion med ett drev som tar in en massa vatten och som dessutom blivit allvarligt skadat av det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är utväxling 1,95 om det är någon annan som har tips om begagnade VP 290 DP-drev?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flisade kuggar är kass. När man väl tagit sig igenom härdningen så mal det på snabbt sen. Sen brukar lager etc gå när det varit för mycket skit i omlopp. Byt allt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...