Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
mercuryman

premiärtur bayliner 175 ,hjälp!

Rekommendera Poster

Är nybliven ägare av en fin bayliner 175-06 3,0.,Men vad gäller när den ska i för första gången?,är en van med utombordare men detta är min första inombordare,:-)läser i instruktionsboken,sätt i kölsvinets avtappningsplugg,vrid batteri kontakten till on ,sätt i gång fläkten,så långt är jag med!Nu det jag är fundersam till,öppna bränsle kranen?vart sitter den?öppna kranen för sjövatten intag?vart sitter den?stäng avtappningssystemet?Hur och vart?Ska ha båten i bräckt vatten,är det verkligen nödvändigt att skölja ur kylsystemet efter varje tur?Trodde att det bara va att vrida på nyckeln:-)

Tacksam för svar gärna från någon bayliner ägare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena! Motorrumsfläkten behöver du bara köra ett par minuter innan du startar eller när du kör i låg hastighet under längre tid. Bensinkran är tveksamt om du har någon då tanken ligger lägre än motorn. Avtappningarna sitter på block och kylimpa och brukar vara mässingskranar. Glömmer du någon kran så kommer det att märkas då du inte får upp nivån i expansionssystemet och läckorna lär synas. Har du slutet kylsystem och tänker ha båten ligga i behöver du inte skölja igenom systemet. Sjövattensidan är ju kvar i bräckt vatten och i interna systemet är det ju sötvatten och glykol.

Lycka till med din nya båt!

Mvh Henke 1952 ägare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...