Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
c505

Motorproblem Johnson 6Hp 1969

Rekommendera Poster

Har letat i forumet och på andra sidor utan att hitta något som gett lösning på mitt problem. Har en Johnson 6Hp 1969 som fungerade felfritt i höstas. Starten havererade i höstas och reparerades under vintern och passade på ett rengöra förgasare och kontrollera bränslepumpen. Startade direkt och fungerade felfritt efter det här men efter någon minut varvade den upp och dog. Provade igen och motorn startar perfekt men dog efter 5-10 sekunder. Ok, typiskt fel i bränsletillförsel men när jag skulle kolla vidare i dag uppstår ett annat fenomen.

Motorn startar direkt men nu går det inte att varva upp, lite orolig tomgång men går att hålla den vid liv. Har ingen reaktion på lågfartsmunstycket, kan stänga helt eller öppna 3-4 varv utan någon reaktion. Tog i sär förgasaren igen och rengjorde och blåste med tryckluft i alla hål och det verkar fri passage i alla kanaler.

Inget fel i tank och slang eftersom det är bensin i förgasaren men undrar över bräslepumpens funktion. Membranen var hela och den är rätt hopmonterad, men det kanske är något här ändå?

Fungerar det att provisoriskt att mata förgasaren med självfall på bränsle från en flaska eller måste det vara ett visst tryck till förgasaren?

Beror det kanske på förgasaren, flottörläget är plant som det ska vid stängd nålventil. Motorn är lättstartad för övrigt.

Tacksam för alla råd och tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som får Dig att tro att en nyare motor skulle funka med skit i förgasaren, om det nu är ett så enkelt fel ? Min erfarenhet är att nyare motorer är minst lika känsliga som dom äldre.

Dessutom kan det ju vara en ekonomisk fråga att hålla liv i en gammal trotjänare. Eller fundera över stöldrisken.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

-Nä, håll liv i den gamle!

Som sagt, kolla så den inte drar tjyvluft. Jag fick en Satans fart på en gammal gräsklippare, i veckan, tack vare siliconpackning i förgasaranslutningen.

Du kan försöka med att ta en smörjkanna å dutta olja i skarvar mellan förgasare och motor. Ändras motorgången då så har du hittat nått.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla seriösa inlägg. Nej, skrotning är inte aktuellt, åtminsone inte än. Tror också att tjuvluft kan vara orsaken men har inte provat mer. Har beställt renoveringssats till bränslepumpen och ny flottör eftersom den gamla i kork såg riktigt vissen ut. Marinshoppen är otroliga som fixar fram prylar till de här gamla motorerna. Ska jobba vidare när de här prylarna kommit. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet löst utan att jag egentligen kan säga vad som var orsaken. Köpte renoveringssats till bränslepumpen och ny plastflottör till förgasaren. Det här tillsammans med nya packningar fixade felet. Kanske var det tjuvluft någonstans, eventuellt i samband med något annat fel.

Har fortfarande ingen reaktion på lågfartsmunstycke men det spelar ingen roll, motorn går riktigt fint. Tyvärr visade det sig att jag har ett skumt kylproblem att lösa också, ligger i en ny tråd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...