Anteman 3 Postad 3 Juli , 2013 Hej, Har varit utan riktig båt i några år nu så det suger i båt-tarmen. Är riktigt sugen på en Scand 7100/7600 Dynamic men i så fall med en diesel. De annonser som ligger ute nu har antingen bensinare på ca 270 hk eller diesel på 150-170 hk. Jag vet inte men de låter som lite i minsta laget med 150-170 hk. Eller har jag fel? Jag vill inte köpa en båt som inte kommer upp ordentlig ur vattnet utan att plåga motorn. Så till den egentliga frågan: Vad är lämplig motorstorlek för en Scand 7100/7600 om man pratar diesel? Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knak 3 Postad 4 Juli , 2013 Hej. Kan inte svara på motorval för just Scand. Men tänk på att det är ganska stor skillnad på bensin och diesel-hästar. Du har ett vrid i dieseln som väger upp en del. Jag körde en 23fotare på 2ton med äldre V8 (225hk tror jag det var)tidigare, tung att få upp i planing med 4personer i. Idag har jag två turbodieslar från -81 på 2x225hk som aldrig tröttnar i varvet och lyfter upp 16,8ton båt till 20knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser