rool 3 Postad 3 Juli , 2013 Jag har länge haft problem med växlarna på min båt, OMC-drev med mikrobrytare. Bytte mikrobrytaren igår men det verkar som att problemet kvarstår, dvs att jag har svårt att få i backen efter att ha kört framåt, och även svårt att få i dragläge efter att jag backat. Växelspaken blir då stum eller så ligger friläget i. Det har även hänt att båten gått framåt trots att jag lagt i backen osv.... Ibland när jag kör väldigt sakta och lägger ur växeln går neutralen i och det går relaativt lätt att lägga i backen, men detta händer väldigt sällan. Någon som har några bra råd och tips på vad det kan vara och hur jag åtgärdar detta? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
helikoptern 0 Postad 3 Juli , 2013 Med tanke på ditt andra inlägg skulle jag ta det i denna ordning: 1. Kolla microbrytaren, starta motorn-tryck till på microbrytaren, du borde komma åt piggen på brytaren med en lite skruvmejsel, är microbrytaren rätt inkopplad kommer nu motorn att tappa lite varv. 2. Kolla den bladfjäder som trycker på microbrytaren så att den trycker nog hårt på microbrytaren, jag fick på min gamla motor spänna denna fjäder en aning för att den skulle trycka tillräckligt på brytaren. 3. Kontrollera justeringen av växelvajrar på shiftplattan och ev. justera. 4. Kolla att växelvajer från shiftplattan ner till drevet löper lätt, lossa vajern från shiftplattan och prova att dra vajern in och ut, ev får du rotera propellern en aning för att nå ändlägena på vajern, vajern skall löpa lätt annars är det troligen dags för vajerbyte... 5. Växelreglaget, inte så vanligt fel... men man vet ju aldrig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 4 Juli , 2013 Tack för utförlig beskrivning, skall kolla detta! Om inte motorn går ner i varv när jag trycker på piggen, vad kan då vara problemet? Något elektriskt antar jag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 4 Juli , 2013 Tack för utförlig beskrivning, skall kolla detta! Om inte motorn går ner i varv när jag trycker på piggen, vad kan då vara problemet? Något elektriskt antar jag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
helikoptern 0 Postad 4 Juli , 2013 Skulle gissa på dålig kontakt i någon av ledningarna till och från microbrytaren, annars något fel i tändmodulen. Är inte helt säker men har för mig att den ena kabeln skall gå till jord och den andra till tändmodulen. Slå på tändningen och mät med voltmeter att du har kontakt överallt, tänk på att kretsen över microbrytaren kan vara jordsidan(-) ! Ser fram mot en lösning för dig, håll oss underrättade ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 6 Juli , 2013 Tack för alla svar. Jag har nu bytt brytaren och den slår av som den skall. Däremot slår den av för länge mellan back och neutral så att motorn dör. Hur justerar man detta? På själva vipparmen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 15 Juli , 2013 Någon som justerat en mikrobrytare till OMC tidigare och vet hur/vart man justerar? När jag lägger i neutral från back-läge har motorn en tendens att dö, men från fram till neutral bryter den och går igång igen som den skall. Blir lite bökigt att backa och trixa inne i gästhamnar om motorn lägger av titt som tätt:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
helikoptern 0 Postad 15 Juli , 2013 Hej, Har inte justerat på OMC men torde vara väldigt likt Mercruiser, på följande länk finns instruktion till Mercruiser, principen borde vara lika på din OMC. http://www.drevman.se/html/wirejustering.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 16 Juli , 2013 Tack för det, skall kolla denna:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser