Somn 0 Postad 2 Juli , 2013 Hej! Jag har nydligen köpt en mindre styrpulpet med en Mariner 2-takt 30hk från 1993 utan elstart. Har använt den ca 5 turer och fungart felfritt. Idag när jag skulle ut på en tur startade den på 2 ryck och gick som vanligt. När jag kört ca 5 minuter ger jag gas för att den ska plana. När den kommit upp i marchfart strax efter att den planat går den ojämnt i några sekunder för att sedan dö helt. Jag drar igång den igen lika lätt som vanligt och den går precis som den ska på tomgång och lägre varv igen. Jag håller på så här ytterliggare 5 gånger med olika metoder men samma resultat. Smyger med gasen upp till 3/4 varv börjar gå ojämnt och sen dör. Ger fullt direkt till 3/4 varv, går inte ojämnt innan utan tvär dör med ett böööö. (Låter typ som att den motorbromsar). Är det någon vänlig själ som kan tänka sig veta vad det är för fel på min motor? Extremt tacksam för svar MVH// Simon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 2 Juli , 2013 Matbrist! Det fylls inte på soppa i förgasarna i den takt det förbrukas på högvarv. Felet finns nånstans mellan tank och förgasare. För att verifiera felet kan du prova pumpa på blåsan, går den riktigt då så beror det på att du tvångsmatar förgasarna via blåsan. Det kan även va i blåsan felet ligger, inte helt ovanligt att backventilen i blåsan havererar och stryper flödet. Felet beror på en strypning nånstans i systemet före förgasarna, i regel då skit, eller ett inläckage av luft nånstans eller är det nån del som inte funkar som den ska, t ex en trött bränslepump. Ett enkelt sätt att kolla om felet ligger före motorn är helt enkelt att köra den med en annan tank, slang och blåsa.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Somn 0 Postad 2 Juli , 2013 Först och främst, tack för att du tog dig tid att svara! Ska kolla i morgon med en ny tank och slang. Vore väldigt skönt om problemet satt redan där, men tanken och slangen ser ganska ny och fräsch ut. Även bränslefiltret såg med mina ögon sett ganska fint ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 3 Juli , 2013 Det var inte så enkelt att du glömde att öppna luftskruven på tanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Somn 0 Postad 3 Juli , 2013 Tyvärr inte så enkelt. Hade dock blivit en billig lösning:-) Ska ut till båten nu och se om jag kan hitta några nya ledtrådar om vad det kan vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Somn 0 Postad 3 Juli , 2013 Nu verkar det som att jag har hittat och tillfälligt löst problemet! Såg idag(fattar inte att jag inte såg det igår) att tidigare ägare har satt in ett biltema bränslefilter som sitter direkt på slangen innan pumpen i stället för det fasta orginalfiltret. Efter biltema-filtret precis innan pumpen hade det blivit ett litet veck på slangen som förmodligen var orsaken till att montorn inte fick tillräckligt med mat. Jag hängde upp salangen så filtret blev horisontellt igen och blev av med vecket och sedan gick motorn som den skulle igen! Nu ska jag bara byta ut den gamla slangbiten mot en ny lite styvare och fästa upp anordningen så borde problemet vara helt löst. Stort tack jarb! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser