Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
RogerU

Brand i diesel?

Rekommendera Poster

Att bensin antänds lätt är väl de flesta medvetna om, men hur är det med dieseln. (Jag hade en gång en villatank inomhus, som det började rinna ur. Jag ringde brandkåren (på den tiden) och fick till svar att det var ingen fara. Tanken låg bara några meter från oljepannan och brännaren gick som vanligt. Oljan rann ner i cementgolvet, dock inte i brunnen. En saneringsfirma kom och sanerade och lagade villatanken nästa vardag.) Kan man jämföra diesel med villaolja? På vilket sätt, ur brandsynpunkt, kan dieseln utgöra en fara om ett läckage uppstår? Om jag nu inte har någon bensin hemma när Valborg ska firas och riset ska bort, kan jag då använda diesel, i stället? ?-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det går att använda diesel men du kommer få en brand som du sent glömmer,dieseln gör att det blir en betydligt intensivare brand till allt brunnit upp. När jag var liten och skulle titta på när gubbarna skulle tända eld på majbrasan så var det en gubbe som kom på att hälla diesel på den väldigt blöta majbrasan,det funkade men 25 minuter senare var hela brasan utbränd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har med flampunkten att göra. Diesel eller eldningsolja har en flampunkt på över 55 °C. Det innebär att vätskans temperatur måste vara över 55 för att brännbar ånga ska bildas. Ångan kan därefter tändas med en annan låga (eller gnista). Diesel/eldningsolja är alltså lättantändbar över 55°C vilket sker om man får läckande olja över tex ett hett grenrör. Visst går det bra att tända brasor, när väl Dieseln tagit eld värmer den upp sig själv till flampunkten och man får en kedjereaktion Bensin har en flampunkt som tom. är lägre än noll, därav dess farlighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går alltså inte att med en tändsticka, tända eld på diesel? Hur beter sig ångorna då om de uppkommer, sjunker de som bensinångor? Vad ska man då släcka diesel som tagit eld med? Pulver eller, jag tror de kallas 1,2,3, någonting brandsläckare. Brandfilt, vatten? Kan diesel, likt bensin explodera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst går det med en tändsticka. Värms Dieselns yta så att den når över flampunkten förångas den och antänds. Den kan även explodera, har man stor gasmängd exploderar det likt bensin. eller som i en motor, den höga komressionen höjer temperaturen varefter Dieseldropparna i förbränningsrummet förångas och tom. självandtänder (genom den höga temperaturen). Vad beträffar stiger eller sjunker: Ångan stiger varefter den kyls ned till en temp. under flampunkten och kondenseras (och sjunker igen som små droppar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant och lärorikt, men hur släcker man då bäst och snabbast om olyckan ändå skulle vara framme?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att koldioxid i slutna utrymmen är farligt pga syret försvinner. Fördelen med skum är att det kyler vätskan och att skummedlet lägger sig som en hinna över den brändbara vätskan. Inget fel på pulver men det skitar ju ner så infernaliskt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra att ha ett par olika släckare i båten, t.ex. skum i första hand och pulver när alternativet är totalhaveri eller risk för liv och lem. Pulver är som nämnts oerhört nedsmutsande och leder till omfattande saneringsarbete. En sak som är viktig är att se till att släckaren har slang med munstycke. De minsta släckarna har numera inte det, vilket gör dem oanvändbara nästintill. Man kommer helt enkelt inte tillräckligt nära brandhärden innan släckmedlet är slut. Om t.ex. brand utbryter i motrrummet, vill man ju ex.vis inte öppna mer än nödvändigt, dels för eldens skull och dels för att inte släppa till mer syre än nödvändigt, då är det bra med en slang som man kan peta ned i en springa eller liten öppning och på så vis få in släckmedlet. Så montera på en slang, är mitt råd - det går att göra på de flesta släckare. Och så köp en släckare av någorlunda storlek. 6 kg är minimum, kan funka med en pulversläckare. En skumsläckare bör vara 9 kg eftersom det går åt mer släckmedel med skum än med pulver. En 9 kg släckare är ganska stor varför många nöjer sig med en mindre, men det kräver övning att få hejd på en hyfsad brasa med en 6 kg skumsläckare - jag vet av erfarenhet. (övning, inte verklig eldsvåda tack och lov...) /Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte brandfilt, mycket effektivare än vad många tror...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Björn

Tips, vänd en pulversläckare upp och ner någon gång om året så mår den bra. Ligger pulvret stilla länge kan det bli till en stel kaka inne i släckaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Om jag får förtydliga dig litre så bör man inte bara vända på släckaren. Helst ska man skaka om den ordentligt. Man kan också knacka på sidan ganska hårt med en träklubba eller annat och man kan slå släckarens undersida mot backen. Gör man detta MINST en gång per år (helst 2 ggr/år) så har man minimerat risken för att det bildas en kaka. Och har det trots allt gjort det redan så brukar det lossna om man knackar, skakar eller slår. Men det här känner väl alla redan till hoppas jag!? Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skumsläckare anges inte i kg utan liter!

Dessutom är dom nya släckarna av mindre modell utan slang just utan av en anledning man ska ha en hand fri att öppna med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du får en finfördelad dimma så antänds diesel lätt, prova spraya diesel med blomspruta på en låga1.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Draco! Var bor du! Det där gjorde jag för många år sen! Stor eldkvast och brasan var slut. Klagomål från kärringar o ungar omkring. Var du möjligen där??

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...