Gedda 24 Postad 2 Juli , 2013 Sitter och är på jakt efter ett nytt kylskåp till båten, kollar lite på båtvaruhandelns priser och mår lite illa. watskis STÖRSTA!?! är på 64 L och smäller iväg på 6.895:- Hjertmans största är på 130L och kostar runt 12.000:- Seasea 118L och kostar 9.795:- Erlandssons 85L hamnar runt 10.000 hur kan batteridriften vara så innihelvete dyr? Köper du ett kylskåp på en vitvarubutik får du hosta upp runt 2000 för ett 130L skåp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 2 Juli , 2013 Vi körde med vanlig kylväska med kylklampar i början, rena skitet så klart. Därefter köpte vi en 32 l isotherm med kompressor. Stort lyft. Vi har dock segelbåt så strömkapaciteten är begränsad. Det var helt klart värt de 4500 kr som den kostade, tror jag. Jag tycker det är värt alla de pengar som en strömsnål kylbox kostar. Den gör väldigt mycket för njutningen ombord. Bra om den kan drivas på 12/220. /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 2 Juli , 2013 Ja det är en nödvändig komfort man måste ha ombord. Hade gärna köpt ett som är brukbart på batterierna också men det är för mycket pengar tycker jag. Samtidigt så har jag 220v även under gång så mig kvittar det egentligen men det är när man ligger i naturhamn som det kan vara skönt med lite kyla :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 2 Juli , 2013 Kan detta vara ett alternativ? Hitta det på ett annat forum. Priserna stämmer nog inte då inlägget är 3 år gammalt. För er som har plats med ett riktigt hemma kylskåp i båten eller i campingvagnen så kommer följande tips. Köp ett vanligt kylskåp 220 volts. byt ut startmotståndet på kompressorn till en motorkondensator på 5-6 µf köp en liten inverter på 150 w gärna med ren sinusvåg och koppla in det. 140 amp batteri och du kan köra kylet på 5 grader i ca 3 dagar utan laddning. med en solpanel på 100 w går det nästan +-0. själv har jag ett kyl från elgiganten på 150 liter kostnad 1995:- inverter 300w 1300:_ (beg ren sinus på blocket) samt en konding för 30 kr. kondingen skall ligga mellan startlindningen och motorlindningen . inkoppling sker på egen risk se länk för inkoppling http://www.algonet.se/~toek/kompressorinkoppling.PNG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 2 Juli , 2013 haha ja det är ju en variant, låter säkert mer invecklat än vad det är :-) detta tyder ju på att den siste token inte är född än, dvs man är i gott sällskap :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 3 Juli , 2013 Hej Jag köpte mitt Waeco 65 L i England hösten 2010 betalade 510 pund + 22 pund i frakt ca 5 500 - 6 000 kr .Då kostade samma kylskåp i Sverige 8 - 9 000 kr // Torgny http://www.piplers.co.uk/brands/waeco.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 21 Januari , 2014 När jag köpte min första segelbåt, 3 år sedan, insåg jag snart att en kylbox bara måste man ha. Är ölälskare och gillar både ale, bitter, ja alla typer av öl i stort sett. Däremot e jag nog recensenternas skräck och jag skiter i vad dom tycker, hur man ska sörpla, titta osv, på ölen. Visst kan jag tycka ett en nästan rumstempererad öl smakar både bra och mycket men ingenting slår en iskall eller ett par, som man sveper efter en hård prestation, bastu eller dyl. I det läget kan all världen välrdsmästartyckare tycka vad dom vill. Till saken: Jag sökte efter 12V kylboxar, box ville jag ha för att inte tappa in värmen i ett skåp när jag öppnar. Letade efter olika varianter och hittade till slut på Solarlab. Dom hade aldrig någon på lager så jag tog kontakt med tillverkaren i Kina. Först la jag in en annons på Blocket för att testa om fler än jag hade behovet, vilket klart var fallet. Beställde hem 46 st av olika storlekar, 55, 65, 70, 80 och 120 liter. 65:an passade perfekt i Vegan, fast det blev lite klättrande över, och sedemera i Scampin, där den inte stod i vägen. Jag hade en i bilen när jag tog med kylvaror till och från båten och en i båten. Dom har fungerat helt fantastiskt bra, går att dra ner till minus 18 grader, drar inte mycket ström. Numera, eftersom jag har 2st kompressorkylboxar inbyggda i båten, har jag bara en 70L kvar, som jag på somrarna har bak i bilen. Jag vet inte minimiantalet man behöver köpa men jag fick väl hem dom för ca 2500kr st inkl tull, frakt, moms osv. Dom gick åt som smör såpass att min dotter, om hon inte skulle kommit in på sin högskoleutbildning, skulle gjort affär av det. Jag sålde dom för mellan 4500kr och 5700kr st, inkl transformator och skyddsväska, vilka inte ingår hos Solar Lab. Hade på Vegan, 120Ah förbrukningsbatteri och 2X55W solcell, och ett litet 30Ah batteri i reserv. Brukade räcka helger och hela veckor (om det var soligt). På Scampin hade jag 3st 55W solceller och över 200Ah förbrukning, då räckte det hur bra som helst. Har kontaktuppgifter till tillverkaren nånstans, om du skulle behöva. Annars var jag åxå inne på att använda konverter och ett vanligt 230V kylskåp, om du inte vill ha kylbox, som inte verkar finnas i vanligt utförande. hmmmm det här med att löda dit en diod fattar jag inte varför det ska behövas men har inte satt mej in i heller. Testa på kylskåpet hemma med inverter och ett bilbatteri. Den borde ju dra lika mycket i startström som en 12V typ 6-10 A (12V) men vid gång är det inte mer än runt 4A-6A / hannu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 507 Postad 22 Januari , 2014 Det billigaste och mest energieffektiva (dvs inte använda bef. kompressor + omformare) bör väl vara att köpa ett begagnat vanligt litet kylskåp (eller frysskåp) för några hundralappar och marinkonvertera det för ca. 3000:- kr. Det är för övrigt säkert möjligt att behålla 230 V kompressorn för landströmsdrift. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 22 Januari , 2014 Hemmakylskåp, speciellt de äldre, är oftast hanska klent isolerade eftersom man hemma har ganska obegränsat med el i kontakterna till skillnad mot en båt där man förlitar sig på solpaneler, generatorladdning och batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Januari , 2014 Att använda vanlig, 230V kompressor/kyl med inverter men är inte bra. De flesta 12/24V kylskåp användet en Danfoss kompressor BD35 som är byggd för ändamålet med en speciell omvandlare. Det gör att att den startar mjukt. Om jag minns rätt tar den aldrig mer än drygt 2 A. Jag har haft en 230V kompressor i en båt, den tog nästan dubbelt så mycket ström och behövde minst en 500W omvandlare. En förklaring till att den tog mer ström var att kompressorn är dåligt faskompenserad. Inga problem hemma, vi betalar för Watt men en omvandlare får “betala med VA Caribic410: Är det Beier? De har en kyl/frys som heter BD158 som är intressant. Verkar kvaliteten ok? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 507 Postad 22 Januari , 2014 Stämmer, det är viktigt att tänka på isoleringen, men man kan ju köpa ett nyare... ...ex.vis ett sådant som på bilden för 400:- kr på Blocket. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 22 Januari , 2014 Ja Beier. Har inte bilder och info på den här datorn så om du behöver mer info kan du bara höra av dej. Kvaliteten: Dom boxarna jag haft själv har fungerat hur bra som helst. Haft med mej i bilen med ett par lådor bira i hela helger i plus 4 grader. Aldrig några problem att starta bilen efter flera dagar. En box, den jag har kvar och även använder i bilen numera står alltid utomhus, på altanen, och håller värmen kvar i flera dygn, så att dricka mm. inte fryser på aven när det är 15minus på vintern. HAr inte kollat exakt hur mcyket den drar i ström sommartid men max ca 35 Ah/ dygn om det är riktigt varmt och du har 4 grader i 70L kylbox. Själva gummitätningen i locket sitter inte kvar i sitt djupa spår i locket om man har boxen stängd länge. edt är egentligen inget problem eftersom packningen är i diameter som en tumme och spåret som ett lillfinger ca 1cm djupt. MAn kan limma tätningen i locket om man vill. JAg har inte gjort det. JAg sålde till ganska många båtägare, som skulle använda till kyl eller fry. Någon skulle äka runt och sälja frysta pizzor, ett par jägare använder som frys med hundmat på väg till och kött på väg hem. EN fritidsfiskare köpte en 12oL box att ha som frys på sin styrpulpetare. osv. osv. alla har varit nöjda. En restaurang i Hälleforsnäs, som tillverkar egen gelato, tyckte att kyaln inte riktigt räckte till. Den är på 55W och för att frysa glass krävs nog mer. Jag var beredd att ta tillbaka boxen men dom ville behålla den. När dom väl gjort glassen på restaurangen så fungerade det tydligen att hålla glassen medan dom åkte på marknader osv och sålde, JAg har för mej att regulatorn visade på mellan 3 och 4 A när komressorn går men mer just i startögonblicket. Den slår också av när spänningen sjunker under (jag minns inte hundra men nånstans 11,8V) Tom går den, 70L ner från plus 20 tilll minus 18 på 1-2 h Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Januari , 2014 Tack för info, Caribic410. Tydligen används dessa kompressorer lite varstans men är inte alltid kända under eget namn. Det jag har hittat är att de fungerar bra, lite bullrigare och tar lite mer ström jämfört Danfoss. Principen verkar vara samma som hos Danfoss BD35 mfl, en trefaskompressor med elektronisk driver. Just modellen BD158 från Beier är intressant för soldrivna fritidshus. Kyl och frys på 158 l tillsammans och med frysen nederst. Många äldre tycker det är skönt att ha frysen nedtill. Mått 50x50x130cm. Skulle passa mig också om jag hade plats i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser