DanielOszkar 0 Postad 2 Juli , 2013 Hej, Farsan har skaffat en båt med en gammal Volovo Penta V8 med weberförgasare. Den startar och låter fint, men när han tog ut den på en långkörning så hände det något efter några timmars körning. Den begränsde sig till 5 knop (varvade alltså inte) och enligt honom så lät den konstigt, men han kan inte beskriva vilket ljud det var. Han blev tillsagd att byta tändkablar och tändstift, vilket jag hjälpte honom med. Allt såg fräscht och nästan nytt ut, men två av tändstiften på samma sida kändes lite oljiga. (Svårt att säga om det verkligen var olja då det var så pass lite och man hade redan skitiga fingrar). Den startar efter ett par försök och låter finfint, men jag har svårt att tänka mig att problemet är löst. Han ska väl ta ut den på en långfärd igen och testa snart hoppas jag, men ville ha lite spekulationer från folk innan utifall problemet inte är löst än. Tips på vad vi kan kolla/byta? (tempmätaren funkar inte heller) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielOszkar 0 Postad 3 Juli , 2013 Ingen som har nån idé? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Storisten 0 Postad 3 Juli , 2013 Hej! Ett tips, men om det är rätt tips vet jag inte: Hände en grej med min V8 som också har Weberförgasare. Fast det står Edelbrock på den. Hur som helst så hade det kommit skit i förgasaren, trots bränslefilter innan bränslepumpen. Fick göra ren från kopplingen in till förgasaren och fram till nålventilerna. Det var fullt med smuts. Konstigt att den gick överhuvudtaget. Symptomen var att den slutade gå på annat än tomgång/tomgångsfart framåt. Drog man på gasen så stannade motorn efter att den lilla bränslereserv som fanns i förgasaren tog slut. Det här var ingenting som jag märkte när jag gasade på land. Men i sjön så gick det åt mer bensin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielOszkar 0 Postad 4 Juli , 2013 Tack för svar! Jo, jag har sagt åt honom att han borde kolla förgasaren, men eftersom den går fint i flera mil innan problemet uppstår så.. Troligtvis är det väl att den blir för varm eller att förhållandet mellan bränsle och luft blir fel när den kommer upp i värme. Kanske trasig givare/termostat eller fel på kylningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser