Larsson83 0 Postad 2 Juli , 2013 Hej Har en yamaha 40 hk 95'a Är det autochoke på en sån motor? isåfall skall den aktiveras varje gång man startar eller är det termostat styrt? är jobbigt när den går på högre varav varje gång när man bara stoppat en liten stund! Mvh Alex Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 2 Juli , 2013 Är den 2 eller 3-cylindrig? Den 2-cylindriga varianten har oftast vanliga chokespjäll som aktiveras genom att startnyckeln trycks inåt eller genom att dra ut en spak i motorns framkant. Den 3-cylindriga motorn har i regel automatchoke eller primer som det brukar kallas. Det är då en vaxstyrd ventil som fetar på blandningen vid kallstart. Vaxet värms genom spänning från en av spolarna under svänghjulet som får ventilen att stänga i takt med att vaxet sväller av värmen. Hos en del motorer slås även tändningen upp några grader under kallstartssekvensen. Så nej, ett kort stopp ska inte få motorn att hamna i kallstartläge igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsson83 0 Postad 2 Juli , 2013 Den är 3 cylindrig. Bytte från en 30 hk, på den hade jag manuell el- choke Är det här vaxet nått som kan strula eller? För nästan varje gång går den högre på tomgång vid start, även om den bara varit avstängd 1 minut! Eller kan det va så att termostaten inte stänger? Värms vaxet på kylvattnet!? Den hostar även till på tomgång ibland och vill dö, låter nästan som misständning, ibland orkar den upp i varv igen och fortsätter. Fiskar en del så tomgång vill jag ha! // Alex Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 2 Juli , 2013 Nog rätt ovanligt att primersystemet strular men visst, allt kan paja. Det finns en test och kontroll beskriven i servicemanualen. Det kan absolut va läge o kolla termostaten (för kylvattnet), det ingår att kolla denna i normal 1-årsservice men det förbises väldigt ofta. Den ska börja öppna runt 50 grader och va helt öppen (3mm) vid 60 grader. Vaxet värms av ström från en spole under svänghjulet, förmodligen för att förgasarna värms upp långsammare än motorn. Så fort motorn går läggs spänning på vaxet och ventilen börjar stänga. Jag hade börjat kolla upp termostaten och hjälper inte det hade jag gjort en kontroll och rengörning av förgasare inklusive synkning av spjäll, tändläge och oljepump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 2 Juli , 2013 det är cdboxen som styr de förhöjda tändnings läget vid varje start Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsson83 0 Postad 3 Juli , 2013 Är cdi- boxen den med en visare& 2 streck på som är länkad till förgasarna? Får nog göra riktig service! Var inte ens olja i växelhuset när jag köpte den Ny servad! Nått mer än stift, soppafilter & termostat man bör byta? Packning byter man den med? Vart rekommenderar ni att man beställer sakerna för snabbast leverans!? Tackar för hjälpen ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 4 Juli , 2013 Jag gjorde också så när jag köpte min yamaha 3-cyl 60hk -98. Bytte stift, filter, impeller, termostat. Köpte de hela på ebay, kostade en tredjedel mot butik här hemma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 5 Juli , 2013 japp de är cdboxen de Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsson83 0 Postad 8 Juli , 2013 Hej igen! Har rivit ner förgasarna. I den nedre hittade jag detta. när jag tappade av den kom det som små gele klumpar när det torkade blev det som pulver. Kan detta vara orsakat av gammalt saltvatten? Termostaten var inte vacker heller stod halvt öppen. Sen såg jag att det satt en kran på mellanförgasaren är den för att stänga av prime funktionen !? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 9 Juli , 2013 Jo, det är nog vatten som orskat det där. Speciellt tillsammans med etanolen i dagens bensin blir vattnet väldigt aggresivt mot aluminium. Inte alla Prime-start Yamahaer som har spaken du nämner men i de fall den finns brukar lägena va on, off och auto där det sistnämnda är normalläget. Det är säkert beskrivet i din ägarmanual. Trots att termostatkoll ingår i årlig service stöter man ofta på tjugo år gamla motorer där bultarna till termostathuset fortfarande är inmålade i orginalfärgen o läget på termostaten är som din. O så gnäller folk att gamla 2-taktare går illa på tomgång när det egentligen handlar om bristande underhåll. Röken o lukten kommer man inte ifrån men går motorn för kallt går den garanterat illa oxå.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsson83 0 Postad 17 Juli , 2013 Troligtvis var det skiten i förgasaren! var nog inte fel med termostat byte heller! Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser