Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
gunnaro

Montering av köl

Rekommendera Poster

Är det någon som har kläm på hur kölarna är monterade på dagens segelbåtar (nybyggen). Vad är vanligast förekommande. Är det Sika som gäller (kvalitet, 291/292 ? ) eller NM:s Epoxispackel Elkastic 705 till limmat eller olimmat utförande.  Eller ???

Hur är det verkliga utförandet på t ex Linjetterna, Hanse- resp HR-båtarna.  Synpunkter har ju framförts i tidigare trådar men det vore intressant att få reda på hur några av de stora har löst monteringen.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Divorna som byggs nu limmas med Simson mellan kölen och botten. En massa tuber som kletas ut innan kölbultarna dras åt!

Vi har inte gjort det ännu men kommer med hjälp av varvets personal göra det i Augusti, blir spännade!

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trodde att det är tätning man vill ha. En viss limeffekt är förstås inte fel men det ska väl vara måttligt så kölen kan lossas?

Sika kan nog sitta tillräckligt bra. Hur gör man för att lossa en epoxilimmad köl? Kör på grund med något avskruvade kölmuttrar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för intressant info betr Divornas infästning - ja, Simson är ju ett effektivt lim. Trodde att det skulle bli några fler svar på min fundering, men har kollat lite under dagen.  Enligt Linjett 37  Adastras hemsida/blogg så monterades deras köl med polyesterspackel. Hansebåtarna har epoxispackel sedan ett antal år, tidigare Sika.  Arconabåtarna använder NM:s Epoxispackel Elastic 705. Det är ju stora krafter som nutida bulbförsedda fenkölar utsätter bultförbanden för så eliminering av risk för kölrörelser är naturligtvis viktig, därav behovet av limning. Att underlätta för en ev framtida avkölning är naturligtvis inte det primära för en tillverkare. Men det går att köla av under kontrollerade former utan att uppsöka lämplig sten på sjöbotten - tack och lov.

Tack för synpunkter

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi har själva monterat kölen tycker jag detta är intressant. Vi har använd Sika när vi monterade kölen för vi har ju bultar som håller kölen på plats. Limning har vi inte ens tänkt på! anser inte att man ska lima fast en köl eftersom skrov och köl är i olika material. Skrovet rör sig ändrar form när vi mastar på och av och det gör garanterat inte kölen. Så vad händer då när dessa två så olika material limmas samman? Tror att det kommer att bli sprickor med åren mellan köl och skrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur får man av den limmade kölen då?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, på samma sätt som man alltid gjort - för vi kan väl utgå ifrån att stenen på sjöbotten inte är aktuell.  Men varför ska Du plocka av kölen om Du nu inte har dundrat på den där stenen? Då kanske Ditt problem har löst sej självt med hjälp av försäkringsbolaget.

De här fogmatrialen som används Simson, Tec-7, Sika m fl   har ju en limmande effekt. Du har själv nämnt Sika.  Sikaflex 292 har en draghållfasthet på 4N/kvmm - de är ju starka lim. NM:s spackel Elastic 705 har större hårdhet än Sikan,  80 Shore A   mot  55 samt tål töjning över 50%.   Hur en avkölning ska ske är ju helt beroende av skadans art mm. ( Kilar och handslägga  eller ev tigersåg)

Men jag är inte intresserad av avkölning utan vilket matrial som är det vanligast förekommande  bland  dagens båttillverkare vid påkölning för att därefter ta ställning  till eget matrialval.

Tacksam för ytterligare tips

Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveksamt vad varven använder. Det absolut sämsta är i alla fall polyesterspackel, man kan lika gärna montera en disktrasa mellan sula och köl. Det kommer att suga och binda vatten. Det är en 70-80-talsmetod.

Sika limmar riktigt duktigt och måste sågas isär. Det som blir garanterat snortätt och samtidigt är tillräckligt elastiskt är elastiskt epoxispackel. Även detta måste sågas isär. Det är inte så konstigt som det låter....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...