fippe1 3 Postad 30 Juni , 2013 Jag har en maxum 2400 scr från 97 min fundering är hur man enklast löser problemet med en runtomlysande lanterna på en sådan båt. Idag har jag en modell som sitter innanför kappellet men pekar något utåt så jag kan inte ha den monterad med kapellet uppe den är även felmonterad så den lutar bakåt och blir således inte så effektiv. Min önskan var att man kunde montera en i mitten av båten längst bak men då är alla för korta och hamnar under kapellet och syns då inte framifrån. Hur har ni andra löst denna bit alla daycruisers ser ju ungefär lika ut i design. Man vill ju vara rätt utrustad med fungerande och synlig belysning när den skall användas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 1 Juli , 2013 Man kan lösa det genom att lämplig pinne för över, och en monterad på aktern! Alltså en akterlanterna :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fippe1 3 Postad 1 Juli , 2013 Så det fungerar lika väl med för och akter lanterna man måste inte ha runtomlysande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 1 Juli , 2013 Ta förarbevis ... Då lär man sig allt om landternföring :-) Så ...svar ja! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 237 Postad 1 Juli , 2013 Snott från Watskis hemsida (för det går inte att lägga in länkar från en mobiltelefon 2013 i forumet, suck...) Motorbåt under 12 m Motorbåt under 12 meter skall föra vit topplanterna förut som syns minst 2 sjömil, röd/gröna sidolanternor och vit akterlanterna som syns minst 1 sjömil. (Den vita topplanternan och akterlanternan får även föras i en runt-lysande lanterna med vitt ljus som syns minst 2 sjömil). Topplanterna (samt vit runtlysande lanterna) skall placeras minst 1 meter ovanför sidolanternorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 1 Juli , 2013 Har en Regal 242 som är jämförbar med din i det här sammanhanget. har en runtomlysande topplanterna som sitter i akterna på en löstagbar pinne. Har en genomföring i kapellet för pinnen som sitter längsta bak på styrbordsidan på fribordet. har sedan en popup lanterna i fören som är en sammansatt rödgrön lanterna. Kanonbra då en inte tar plats dagtid. Lägger in en bild på denna. //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fippe1 3 Postad 1 Juli , 2013 Då kan man iaf ha för och akterlanterna, då ska man försöka hitta en lösning för topplanternan som fungerar. Ställer till en del att den måste vara 1m över bb och sb lanternor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 1 Juli , 2013 Sätt den så högt som möjligt. Tror ingen kommer att kontrollmäta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 237 Postad 1 Juli , 2013 Det är bra att sätta den så att den inte lyser upp däck, då blir du bländad. Det brukar finnas en skärm som hindrar det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 1 Juli , 2013 En fördel med en runtomlysande lanterna (istället för en för- och akterlanterna) är att den även kan användas som ankarlanterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pismo 12 Postad 1 Juli , 2013 Hej. Har en 2400 SCR från-00, där sitter den på styrbordsidan akterut och det är en liten öppning i kapellet där stången går igenom och når ovanför kapellet en bit, och syns således från alla håll. Skulle tro att konstruktionen är liknade som Figo har på sin Regal. Konstigt att du inte har likadan konstruktion. // Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 1 Juli , 2013 @Figo Vart har du köpt den popup lanternan? Och vad ska det vara för håldiameter för den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fippe1 3 Postad 1 Juli , 2013 Pismo, har du möjligtvis en bild på hur din ser utoch hur grnomföringen i kapellet ser ut. Min når nämligen inte upp över kapellet. Min sitter på styrbord sida strax efter att rutan slutar och är ca 70cm lång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 1 Juli , 2013 http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=2041 Håltagningen är 72mm. //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 2 Juli , 2013 Ahaa... Tack och bock! En sån får det nog bli till shoppinglistan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser