Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
jenslundholm

Gång och fotogenvärme, samma kanalsystem

Rekommendera Poster

Hej

Funderar på hur jag skall göra med värmen/ventilationen i min båt. Har en gångvärmare och en fotogen värmare, hur gör jag smidigast för att köra med dessa två system i samma kanaler i båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag utgår från at din fotogenvärmare är vattenburen och att din gångvärme är koplad via en värmevexlare.

Om så. koppla båda värmaresystemen i serie. En avst.-kran i kretsen behövs när du inte vill ha värme i båten.

NB! Kör inte din motors kylsystem direkte inn i värmaresytemen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm. Men gångvärmen borde vara vatten/luft då?

Att leda gångvärmen inn/ned i båten borde vara enkelt, med en stos/förgrening på värmekanalen,.......... men svårt på internet........(jag ser inte din båt framför mig)

Men dessa 2 systemen behöver då inte kopplas i hop?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vill kunna koppla in de olika värmarna var för sig (dvs en i taget) kanske en Y-koppling med spjäll kan vara användbar (t ex 4971-92 Grenrör m spjäll. Reglagewire 4971-93 på välkända båttillbehörsfirman H...).

Om du vill kunna använda fläkten från fotogenvärmaren för att hjälpa till då gångvärmaren körs blir det seriekoppling (men med risk för att luften tar fel väg om inte fotogenvärmarens fläkt körs samtidigt). Med kall motor vill man heller inte att luften från fotogenvärmaren skall kylas vid passage av gångvärmaren, så jag skulle tro att paralellkoppling med grenrör är den bästa lösningen.

Med vattenburen värme blir det en helt annan lösning med värmeväxlare etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...