Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
donsimon

Slang läcker bensin i Evinrude 40 hk 1984

Rekommendera Poster

Hej!

Min utombordare (Evinrude E40ELCRM från 1984) går ryckigt och ger inte någon effekt vid ökad gas. När jag öppnade huven ser jag att en liten slang inne i motorn har en läcka och sprutar ut bensin. Troligtvis källan till problemet alltså.

Så till min fråga: Jag gissar att det kan vara svårt att få tag i exakt den lilla slangbiten. Går det att laga den på något pålitligt sätt? Eller kan jag köpa vilken slang som helst med rätt diameter? Var hittar jag det i så fall?

Jag tror det är nr 35 på denna bild:

Evinrude Intake Manifold Parts for 1984 40hp E40ELCRM Outboard Motor

Och var får jag tag i en klämma (nr 23)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har tidigare gjort provisoriska lösningar på liknande bekymmer (dock i en gammal bil), som visade sig hålla riktigt bra :-)

Jag använde mig av sk vulktejp t.ex: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Vulktejp/Vulktejp-29504/

Beroende på var läckan är så kan detta hjälpa, men då det är en 90graders böj så skulle jag vara observant efteråt. Försök att få tag på en liknande, typ hus någon slangverkstad, Swedol eller motsvarande. Om det inte går att få tag på original.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken bildelstillbehörsfirma som helst har riktig bensinslang som du nästan kan böja hur du vill utan att den viker sig. Det alternativet hade iallafall jag valt alla dar i veckan istället för en provisorisk lösning på en läckande bensinslang.

Alltså, byt ut den

Rätt vad det är blåser det upp när du är ute och åker och så ligger du där och guppar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, det låter nog just klokast att försöka skaffa ny slang! Jag testar det, måste bara få ut den gamla ur sin gömma.

/Simon

(Och sen återstår det vanliga lilla bekymret att hitta en reservdelsbutik som inte kräver bil att ta sig till... :) )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...