netsplit 0 Postad 30 Juni , 2013 Hej, Det här kanske är en dum fråga men om jag har en mindre solcell (50w) och en laddningsregulator på 10A. Innebär det då även att min förbrukare inte får dra mer än 10A? Eller är det bara solcellen som inte får ge mer än 10A? Jag har nämligen en förbrukare som drar 65A och det är inte så vanligt med så kraftiga laddningsregulatorer. Mvh David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 Juni , 2013 Laddningsregulatorn styr ju strömen från solcellspanelen. 50 w blir ju ca 4 A, så en regulator för 10 A klarar sig väl. Du kan ju i princip hänga på ytterligae en 50 wttare på samma regulator. Att du sen inte får ut 4 A är ju en annan fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 30 Juni , 2013 Jag var kanske otydlig. Att regulatorn pallar min solcell vet jag. Men frågan är om den grejar min förbrukare som jag vill koppla in via regulatorn. Förbrukaren är på 65A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 30 Juni , 2013 När du frågar som du gör så skulle jag nog förutsätta att du har batterier också? De fungerar som lagring av energin och driver din stora förbrukare. Du kan normalt inte koppla förbrukare till en solcellsregulator, de mer avancerade kan ha en utgång för kylskåp eller dyl. Men inte 65 ampere! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 30 Juni , 2013 Ja exakt. Jag har ett 95AH AGM. Min förbrukare är i dagsläget kopplad direkt på batteriet. Anledningen till att jag vill koppla via regulatorn är för att få ett lågspänningsskydd då jag är rädd att förstöra batteriet. Ett alternativ skulle vara att koppla på ett just sådant skydd mellan förbrukare och batteri som slår av förbrukaren om spänningen blir för låg men har inte hittat någon sådan produkt. Tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 631 Postad 30 Juni , 2013 Låt förbrukaren vara kvar direkt på batteriet och glöm underspänningsskyddet som regulatorlådan också erbjuder. Är den dimensionerad för max 10A så gäller det med stor sannolikhet också förbrukarutgången. Kör den som en ren solpanelsregulator. Man måste tänka på att dessa regulator ofta är tänkta för mer och kanske ibland t.o.m. annat än båtar. Tänk dig en mätstation utan el eller en radiolänk uppe på ett berg i betydligt soligare länder och med sämre infrastruktur än Sverige. Med denna elektroniklåda får man ett idiotsäkert allt-i-ett och ingen risk att förstöra batteriet om solen skulle sluta skina ett tag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 Juni , 2013 http://www.batteknik.se/webshop/bbrain/batterybrain.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser