Ronsson74 2 Postad 30 Juni , 2013 Hej alla båtvänner. Har nyligen köpt min första riktiga båt. Tidigare har jag haft styrpulpetbåtar med utombordare som drivs med bensin. Nu sitter det en dieselpjäs under locket och mina erfarenheter på det området är tyvärr mycket begränsade. Nu till problemet! När man kallstartar motorn efter glödning ligger tomgången på ca 600 rpm. Men så fort man lagt på lite gas så ändras tomgångsläget till ca 1000 rpm. jag tycker att det är lite hög tomgång och det ger lite problem att få backslaget att fungera som det ska vid så högt varvtal. Jag har försökt med att justera stopskruven bakom armen som gasvajern sitter i men det ger inget på varvtalet, har backat den nästan en cm utan att det händer ett dugg.det blir bara ett glapp innan gasen tar. Finns det något annat sätt att sänka varvtalet på en diesel. som rubriken antyder så rör det sig om en trotjänare från 70talet MD21b. Tack på förhand // R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 1 Juli , 2013 Det skall räcka med att justera stoppet. Du kan ha problem med att din insprutningspump är sliten och läcker internt. De brukar då även bli svåra att få stopp på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronsson74 2 Postad 1 Juli , 2013 hmm. Det vore tråkigt om det va insprutningspumpen. Hon startar direkt men går lite ojämt första sekundrarna efter start(endast när hon är genomkall) sen hitter hon takten, jag tror/hoppas att det beror på att någon av glödstiften är på upphällniingen. Stannar gör hon direkt, framförallt om man vrider armen direkt på motorn. Det finns alltså inga typ luft/bränsle skruvar som på en besinare utan det är bara gasvredet som styr? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser