Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Cefalon

Landström

Rekommendera Poster

Hej

Jag har köpt landströmcentral och vill ansluta två 2-3 olika kontakter. Vad ska man använda för förgreningsdosa / kopplingsplint för att förgrena sladden från centralen till respektie kontakt?

Kan jag använda en sådan här:http://jula.se/anslutningsdosa-400432 ?





Jag ska ansluta till en sådan här som ska sitta i salongen:

http://www.jula.se/infallt-vagguttag-med-lock-ip44-400602

Och denna som ska sitta vid batterierna med laddare ansluten:

http://www.jula.se/jordat-vagguttag-ip21-400485

Och denna kabel mellan central och uttag:

http://www.jula.se/ekrk-kuloledning-5-m-410029

Centralen har 16 Amp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte på din fråga på ett annat sätt;

För att installera 230V i en båt så måste du ha en rimlig kännedom om hur man gör. Ordet som används i bestämmelserna är nödig eller nödvändig .

Eftersom du frågar så kanske du inte har det?

För det är inte bara att använda rätt grejer - du ska koppla rätt också?

Vet du tex hur du kopplar jorden när du har en jordfelsbrytare ( som du bör ha i båt ? )

En synpunkt i all vänlighet från mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Funkis. Ditt sätt att fråga ger ju vissa frågetecken.

En sak är i alla fall helt säkert. Man skall aldrig ha entrådiga ledare i en båt, typ den kuloledning du länkade till. Ledningar i en båt skall alltid va mångtrådiga och helst förtenta.

http://batteknik.se/2010/13297_foredrag.pdf

 

Det här kan kanske v ett alternativ.

http://www.defa.com/sv/marine/power_systems/products/shore_power_kits/shore_power_kit_variant_2/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag misstänkte att frågan skulle komma upp när jag postade inlägget. Tanken från min sida är att köpa in alla delar, montera allt ink. dra kabel till respektive enhet (central, kontakt, etc) och låta en fackmann (eller bevisat kunnig) under 1h göra sista kopplingen = 500 kr.

Jag har räknat på att köpa DEFA som jag kunnat köpa direkt via KG Knutsson (distributör) men med eget ihopplock hamnar installationen under halva priset. Detsamma gäller CTEK dvs. priset med alla komponenter sticket iväg. När man ska dra kablar långt i båten och även med extern landströmkabel som tex. CTEK 25m kostar ca. 2 500 kr blir hela installationen riktigt dyr.

Nu har jag köpt i princip alla delar inkl. 16 amp central rabatterat för ca. 2000 - 2500 kr.

Så nu till min fråga: kan jag använda mig av kopplingsplinten från Jula? :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du i så fall skall fråga den elektriker som skall göra kopplingsjobbet om vilket material som du skall använda, och hur du skall montera de olika komponenterna.

Hade jag kommit ut till din båt som elektriker och skulle kopplat ihop en anläggning med kulo och  infällda väggutag, så hade jag nog tagit min verktygslåda och åkt hem och debiterat för restiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för din åsikt :-)

Vad kan konsekvensen med kulo vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, i båtar och andra fordon. Den är enkeltrådig, när det rör sig och vibrerar såsom i båtar skall man använda mångtrådig kabel. Annars ä risken att det vibrerar sönder.

Tänk också på att om du skall anända ett infält uttag som du länkat till bör du ha en apparatdosa att sätta det i.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok  - det är till en segelbåt och att det skulle vibrera sönder känns som att det inte kommer hända i närtid.

När du säger kring just infällt uttag. Ska jag annvända en sådan här på andra sidan av gelcoaten / inredningen? http://www.jula.se/ram-for-2-vagsuttag-400531

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyssna nu på Funkis, Celofan!

Elinstallation är för den som har behörighet!

Jag tycker som Funkis att du skall göra nåt annat i båten, och överlåta el-installationen til din kontollör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att man gör håltagning och kabeldragning och viss montering är väl ok. Det är ju det som tar tid. Men man bör göra det i sammarbete med den som skall göra de elektriska kopplingarn. 

Som nämnts så finns en stor risk att entrådiga ledare vibrerr sönder. Det är ju vad dessutom vad man kallar för kulo - visserligen plastbelaggd nu för tiden, men den har ett plåthölje.

Kabelstumpen mellan intaget till landströmen och första anslutningen på min båt - en segelbåt - var av typen EKK 3x2,5. Dvs kraftigare ledare än den du talar om. Rätt vad det var slutade anläggningen att fungera. Felet låg i ett brott i den 30 cm långa kabelstumpen.

Jag byggde om anläggningen och ersatte kabeln med en gummikabel typ RDOE 3x2,5

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte enkeltrådig ledare i båt! Vibrationerna från segling och motorgång vibrerar sönder kopparen så ledningen släpper vid polskruvarna. Inte första eller andra året, men tredje....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Man kan onekligen fråga sig om folk som pular med el också syr sina egna kläder, odlar sin egen mat, åker iväg med sina sopor och diagnosticerar och medicinerar sina barn och gamla då de är sjuka?

El är säkerhet; då går hemmapulandet bort. Finns det ens plats för en diskussion om detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KULO /EKRK är helt fel kabel ! :-0

Den kabeln används i torra utrymmen( inomhus ) samt klamras kanske tätt !

Du ska nog lägga dom där extra pengarna på ett färdigt kit .....

Det är min uppfattning efter att ha läst tråden ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ofta lägga håra VP-rör i båten för att dra kablarna i och även en del sån slang som allt mer har ersatt de hårda VP-rören. Det är altså såna plaströr som elektriker lägger i hus för att dra ledningar i.

Finessen med VP-rören är att de inte behöver fästas lika tätt som kabel. Kabel behöver ju fästas var 20 - 25 cm och kanske tom tätare. VP- räcker ju man fäster på  60 - 80 cm avstånd.

Har dessutom för mig att landströmscentralen skall sitta max 50 cm från intaget alternativt att man drar kabeln i skyddsrör om avståndet är längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mmm, rostfri Kulo, det vore något! Eller mässing!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir lite fundersam; här uppmanar man helt riktigt TS att ta hjälp av någon kunnig, medan man i andra trådar där folk kopplar 12 volt, och är helt ovetande om det mest elementära i fråga om el. Där lämnas råd utan någon eftertanke, men enligt mig är risken för brand, vilket vi inte vill ha i en båt, betydligt större i en 12 voltsanläggning.

Mitt svar, behöver man fråga, skaffa någon som hjälper till! Oberoende om frågan gäller 12 eller 220 volt.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Kort svar, man bör skaffa hjälp.

Samtidigt tror jag det är mycket lättare att få hjälp med 12V?

 

För det har de flesta båtmänniskor hållet på med, någon på bryggan / klubben / bekanta är alltid utsedd till ''expert''

 

Men 230V får du inte hålla på med själv, därav att det finns färre som är vana. Och av de som är vana är det ännu färre som har hållet på i båt!

 

Å andra sidan är det trådskaparens ansvar att sila och bedöma alla råd?

 

Här ska jag komma med ett råd som jag står för;

När du sätter upp 230V uttag i båten - sätt INTE infällda utan utanpåliggande. Skälet är att det är svårare att skydda baksidan på infällda uttag. Och en båt rör sig, stuvade grejer rör sig också...

 

PS

Har projektlett installationer i och kring datahallar. En 12V eller 24V anläggning för backup där är en starkströmsanläggning med en hel del krav... Tror jag kommer ihåg att det gick en extra gräns runt ca 400Ah kapacitet? Hmmm? Där börjar vi bli många båtägare som har hamnat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självfallet!

Det är store strömmar som förorsakar brand, 

Många fattar inte att säkringar måsste plasseras rätt, som kortslutningvärn, om dom inte är förlagt kortslutningssäkert.

Själv ett lite 12V batteri har en ISC (korslutningsytelse) på flera tusen Ampere.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men 230V får du inte hålla på med själv, därav att det finns färre som är vana. Och av de som är vana är det ännu färre som har hållet på i båt!

Mja. Strikt juridiskt är det Sjöfartsverket (Transportstyrelsen) som har ansvaret för saker som flyter på vattnet, fartyg, inte Elsäkerhetsverket.

Och rotar man i föreskrifter för fartyg (ISO 13297) så finns det INGA krav på behörigheter för installationer i båt. (Däremot om man ställer upp båten på land.)

Däremot finns det redaransvar för att ens båtinstallationer inte skadar någon eller något med strikt skadeståndsansvar. Så det är listigt att använda någon med behörighet OCH ERFARENHET AV BÅTINSTALLATION, det skiljer sig lite se....

Bra länkar:



http://www.sxk.se/content/teknik-s%C3%A4ker-landstr%C3%B6m



http://old.sxk.se/tekniska/btf/el/LandstrInstR3.pdf



 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders St;

Jag är väl medveten om behörighetskraven ( som har formen av ett undantag och återfinns nog inte i några ISO föreskrifter )

 

Det är inte något jag vill skriva ut dock. För det blir med tiden många som ska ha Landström i båten. Många ovana som ska dra ledningar? Alla vi som läser här på forumet, ställer frågor... Vi kan nog få till en bra installation? Eller som trådskaparen, som föredömligt tänkt hyra in någon!

 

Det är de andra jag oroar mig för! Läckström är inte kul. Min kompis ligger i en liten bryggförening insprängd mellan villorna. För tre somrar sedan så mätte jag upp en ganska stor spänningsskillnad i vattnet mot landströmsjord. Men den kvarstod även efter att jag tagit ur säkringarna.

 

En ny brygga hos grannen är sannolikt orsaken. Ännu ej åtgärdat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställde lite frågot om elinstallation till en elektriker häromdagen. Helt osökt så kom han in på just detta exempel. Han sa, såna här skitjobb där allt är draget och jag skall koppla ihop det få några timmars jobb och då sen stå som ansvarig för elen, såna skitjobb tar jag bara inte.

Jag satte nästan i halsen för jag har ju tänkt likadant, har inte sett det ur den synvinkeln bara:)

Nu jobbar han iof i villor men det borde vara samma i en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...