Skilso23Karlshamn 0 Postad 30 Juni , 2013 Hej! Har en volvo penta md 11 c som går som en klocka...Men! Jag har en fundering/problem: Laddlampan lyser skarpt när motorn går på tomgång men istället för att slockna helt, gliser den lite svagt när jag lägger i växel och varvar motorn! Detta fortsätter den att göra och när jag lägger i friläge tänds den igen med ett skarpare sken. Har någon en ide om varför? Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 Juni , 2013 Hej, laddningen verkar dålig. Skulle kollat generatorns remspänning och kablaget för laddströmmen. Även mätt laddspänningen på batteriet som bör vara 13,5-14,3 volt. Finns ett elschema HÄR, laddlampan får plus från nyckelns kontakt 75 och strömmen går via generatorns 61 och DF. När det börjar ladda stiger spänningen på 61 och släcker lampan. T.ex. +12V på lampans bägge anslutningar ger noll volt skillnadsspänning ÖVER själva lampan som alltså slocknar. Laddlampan bör f.ö. inte vara för svag, runt 3-4 watt brukar ge snabb magnetisering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 30 Juni , 2013 Leta spenningsfall i laddkretsen och el-kretsen till manöverpanelen. Gamla MD11 borde ge varv nog på generatoren vid 600+motorvarv till att ll skall sluta lysa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 30 Juni , 2013 Ägde en Marex 24 med en MD11D och laddningslampan betedde sig på det sätt du beskriver men det var inga problem med laddningen under alla år vi ägde båten var batterierna alltid fullladdade så vi brydde oss inte så om det är samma för dig (d.v.s batterierna laddas) så skulle inte jag bry mig /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skilso23Karlshamn 0 Postad 30 Juni , 2013 Fantastiskt med snabba svar, tack för det allihopa! Ska kolla lite mer ingående (spänna/byta rem, mäta osv) och återkommer närjag fått mer svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperpetri 2 Postad 1 Juli , 2013 dubbel jorda från generatorn och kolla om det löser problemet. en extra kabel från generator chassi direkt till minuspol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skilso23Karlshamn 0 Postad 2 Juli , 2013 Menar du för att slippa att lampan gliser och då om batterierna verkligen laddas? Eller skulle det hjälpa generatorn att ladda batterierna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skilso23Karlshamn 0 Postad 2 Juli , 2013 Remmen ser bra ut och vad jag tycker är spänd så då är det ju dags att mäta: Mäter jag laddspänningen med en vanlig multimeter...alltså röd till plus och svart till minus på batteriet och ska spänningen då vara som du skrev 13,5 - 14,3 med motorn igång på tomgång (800 på min vp) utan att belasta med lampor eller dylikt?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skilso23Karlshamn 0 Postad 2 Juli , 2013 Kanske en dum fråga men, jag har två batteriet (70Ah) med en batteriväljare. När jag kör ställer jag den på båda för att ladda bägge batterierna...men ska laddspänningen vara densamma (13,5-14,3) på båda batterierna om jag mäter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 2 Juli , 2013 Du bör få 13,5 - 14,3 volt med motorn igång på12-1300 varv utan att belasta med lampor eller dylikt för att du skall känna dig nöjd att generatorn laddar. Säger dock inget om hur mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 2 Juli , 2013 Jepp, det kan ta längre tid att få upp spänningen med fler batterier men JA, spänningen skall vara lika oavsett antal parallellkopplade batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skilso23Karlshamn 0 Postad 3 Juli , 2013 Tack alla för svaren! Ska ge mig ut för att mäta till helgen och hoppas påatt iinte behöva byta generator! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skilso23Karlshamn 0 Postad 25 Juli , 2013 Hej! Har i dagarna äntligen fått tid att mäta och multimetern säger 14, 4 på båda batterierna så laddlampan får helt enkelt glisa lite;) Skillnaden då den gliser kontra lyser fullt är väldigt tydlig, så där slutar mina felsökningar/åtgärder! Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser