Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
drunkeho

segel

Rekommendera Poster

köpt mej en skipper. skall dem. järnet som är skruvat i bötten (köl) Har en fin alurigg med segel,men vill ha ett litet sprisegel,mest för medvind.och en mast på ca 2 m. Kan man kapa ett vanligt segel,å sätta på en spripinne.? skall även ha en liten fock.kan man ta en mast å kapa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får ursäkta - men det där var ganska obegripligt. Varför ska du kapa ett segel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, om jag tar bort järnkölen så kan jag inte ha masten ca 5m,den blir då rank .om jag har ett litet segel å kort mast kan jag ta mej fram i lagom trollingfart utan motorn, å jag kan inte köpa ett segel för flera tusen,så jag tänkte om man fick tag på ett gammalt som jag kunde bygga om.Här gäller små pengar, skall även ha ett block i främre staget så jag kan fälla masten ,Låga broar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du hittar en optimistrigg kan du säkert använda den att driva med vinden i, om det är svar på frågan. Segla med den är nog att glömma, det blir mer driva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jomenvisst kan man kapa segel och sy om dom. Kan du göra det själv eller skall du anlita en segelsömmar?  Segelmakarna tar betalt. Optimistriggen är ett bra allternativ då har du originalriggen kvar. http://lasselundell.se/segel.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bestämt mig för att inte ha segel. så jag får väl se om det är någon som vill köpa en alumast på 5,5-6 m. med fina segel. allt komplett . stag fall bom. köl roder m.m skall sätta ett motorfäste i mitten. det blir en fin julle. det blir sälj. tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...