Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Gäst MaxSchmeling

En förbättring ombord, en millimeter närmare målet!

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

I förpiken finns ett rätt stort utrymme som inte riktigt har använta till mer än att trycka in grejor. Till höger i utrymmet finns ankarboxen och det gör utrymmet knepigare. Så kom den där dagen när man inser att det är nu eller aldrig. It´s now or never...... dadadadad, ja ni hör melodin i bakgrunden.

Hela poängen med hyllan är att hindra att det man trycker in i utrymmet skall trilla ner i utrymmet och ner bland Searis två reservpropellrar som ligger stuvade i F/C /forward compartment/.

Satt där med papper, penna, tumstock och försökte göra en mall av utrymmet. Den där ankarboxen var som ett dubbel kvarskatt eller möjligtvis ösregn hela semestern. Svårt att komma till och svårt att göra en vettig mall. Efter mycket om och men och suckande blev det en mall som passade sådär. Nytt besök ombord för finjustering och nu blev det bättre.

Limmade två 8mm fanérskrivor i epoxi och resultatet blev spikrakt. Mallade av o sågade, finputsade och dränkte hela härligheten i härlig epoxi. På ovansidan limmades skyddsmatta från Ingvar Kamprad & Co och luckan fick en touch av båtens marinröda nyans. Att fästpunkten på det främre skottet liksom går i en svag båge gjorde det inte enklare att malla.

Efter mycket om och men, suckande o pustande, ska man ta med sig härligheten ombord och få på plats. Trots utrymmet knepiga mått passar den så perfekt att man liksom inte riktigt fattar och så kommer den där frågan; Shit, vem har gjort ett så bra jobb?.

Att syssla med renoveringar och ombyggnader är kul och otroligt inspirerande. Roligast är de förändringar som innebär ett förenklat båtliv och även om kanske denna konstruktion inte ger finare somrar, varmare väder eller längre semester så är det ändå en millimeter framåt på den ständiga förändring som man har ombord, i sitt båtliv.

Innan bygget slutligen monteras skall utrymmet grovstädas, genom en öppning som inte är större än kanske 400x300; det får bli dagens utmaning. Skulle kanske arvodera grannens unge...

Så, vad är då poängen med detta inlägg? Jo att också små kanske aningen fåniga förbättringar som stjäl alldeles för mycket effektiv tid kan bidra till trivsel ombord.

post-10024382-1394237565,3734_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat och väl skrivet.

Vill se mer sånt från din penna och kamera.

Ibland undrar jag om inte själva båtjobbandet är minst lika roligt som seglandet. Fast nu har jag stuvat undan verktygen och skall börja packa in poviant och personliga tillhörigheter och dra i österled.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Jag tror såhär; båtägare som bara har sin båt att åka runt i men som inte gillar renoveringar, ombyggnationer och allt pillande är de som tröttnar och som gnäller över begagnatpriser på blocket. Vi andra som tar till oss alla delar av ett aktivt båtliv ser båten som något viktigt, som livskvalité. För oss blir den en del av livet.

Inte alla förstår det och det är ju bara att beklaga!

Bon voyage, by the way!

P.s. Skeppskatten Zebbe hälsar!

post-10024382-1394237565,4451_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med. Snyggt jobbat ! Det är också roligare när man kommer

in på detaljerna. Att inte allt måste fixas överallt, mer eller mindre

samtidigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snyggt jobbat, jag är minst lika impad av hur det ser ut på din arbetsbänk och på golvet, funderar på att lägga ut en bild på min arbetsbänk som motvikt till din, he he

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bjed001

Förstår att du har ett genuint intresse för båtlivet och inte minst den delen som består i ständiga förbättringar och uppgraderingar. Det lilla jag hunnit läsa av dina inlägg (även i min tråd;-)) visar vilken stor kunskap du har. Jag blir inte så lite avundsjuk på ordningen i verkstan och kvalitén i arbetena du gjort.

Jag har då kanske ett sämre grundämne i min båt, men tycker också småfixet, funderingar på förbättringar och att utföra arbetet och se resultatet är minst lika stor njutning som en stilla morgon i en naturhamn.

Båtlivet och att äga en båt är en hobby, ett intresse och det är i det man investerar och avkastningen handlar inte om pengar utan om helt andra saker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

För egen del tror jag att det är en psykologisk felkoppling (ja den bjöd jag på) men jag försöker alltid att ha god ordning och reda runt mig. Var sak på sin plats! Vi har ett stort dubbelgarage på nästan 60 kvadrat där bilen numera får plats i nödfall inannför gul/svarta markeringar i golvet. Allt som hamnar innanför denna konsekventa markering gör att bilen inte går in.

Garaget har plats för husets alla grejor men också allt som har med båten och båtliv att göra. det finns ett separat förråd där allt som plockas av båt ryms. Sedan finns alla dynor och alla inventarier på ett annat ställe. På ytterligare ett annat ställe finns allt i kemisk väg; färg och annat. När jag tittar runt ser det faktiskt ut som en liten skeppshandel, för privat bruk.

En granne som såg garaget tog sig för pannan och yttrade orden; Jisses!, vilken ordning. Då vet jag inte om det var husets två vinkylskåp (som står i garaget) eller om det var datorhörnan eller den italienska kaffemaskinen (Rancilio), micron, musikanläggningen plus en till för utomhushögtalarna som avgjorde hans yttrande. Blir man lite småtrött efter att ha läst friniga insändare i MG så finns det en urskön grå skinnsoffa att slagga in.

Precis utanför allt detta står vår Storebro 31 och får en överhalning i form av ombyggnad och nyutrustning. Vi valde i år att inte sjösätta utan avsatte denna sommar och höst till att göra allt det som skulle bli gjort under de kommande vinteruppläggningarna. Vi tog hem båten från vinterförvaringen inomhus och nu står hon flott parkerad precis utanför vårt hus, eller som jag väljer att se det, precis utanför varvet.

För att nu inte jag ska få höra att jag skryter (?) så är detta inlägg mer att betrakta som ett slags bevis på vilken båtnörd jag är.

Detta får ni fritt använda emot mig  wink och jag lovar att hålla med!

Jag är ju banne mig helt sanslöst knäpp, och trevlig smiley

post-10024382-1394237565,5235_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Tittar jag på din bild så känner jag direkt också din glädje över att äga en båt, att vakna en stilla morgon med solen på en knallblå himmel och denna förlösande känsla av frihet; frihet att kunna leva på vattnet i en båt som man trivs i. Sedan spelar det faktiskt mindre roll vilken typ av båt det är. Att jag tjatar om Storebro 31 är bara för att jag har snöat in på både märke och båttyp; inte alls för att det skulle vara världens bästa tillverkare eller modell, eller kanske...

Jag säger som vår allas Toaen; ett rikt båtliv är inte bara att sitta ombord med en kall öl i handen; det är alla timmar som man svurit vid alla dessa projekt... OK, han sa det kanske inte ordagrant men han menade det nog också såhär.

Oavsett vad så blir vi äldre för varje dag och nu är snart hösten på intågande. Livet är det som passerar revy när vi jobbar på vår båt...

Hu!

P.s. Tänk så skönt, att slippa sin gummijolle och bara dra upp båten på land. Ta fram sin kalla öl från kylen i vilken allt trillat runt. Få njuta av det faktum att gränsen mellan en båt på sjön och en sommarstuga på stranden, ja den kan snabbt bli hårfin. En sommarstuga som man snabbt får besök hos; av våra vänner KBV (Kognitiv Beteende Vetenskap = utsätt dig för deras närvaro så blir det mindre jobbigt med tiden).

post-10024382-1394237565,5796_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Nej NEJ NEJ, gör det inte. Det kommer bara att se så stökigt ut i tråden smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som vanligt tjusigt och välgjort!

Men stördes du inte lite av att att vinkeln på hyllplanet inte lirade med mönstret på mattan, det ser allt lite snett ut wink.

Bilden är från en del av min verkstad med min nya batteriverktygavd. 5 min. efter bilden togs såg det ut som nån smällt av en handgranat igen.

Men det är kul med en riktigt verkstad, jag har c:a 100m2 gammal skolsal att hålla till i, med kateder,  svart tavla och planscher med nån som kallas Jeusus på. Där inne kan jag göra det mesta utom att svetsa, jag kom fram till att det är dumt att svetsa inne i ett trähus från mitten av 18-talet.

Ha kul, det har jag.

/B

post-633-1394237565,6175_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bjed001

På tal om småfix, blev överlycklig när jag hittade en bestickhållare i massiv teak på Hjertmans. Utgående produkt för 45:- (!). Den löste ett dilemma med min amerikanska båt som saknade besticklåda eller annat vettigt ställe för bestick. Skruvade den på insidan en skåplucka, si vips! Var problemet löst! Lycka!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en mycket välutrustad snickarverkstad och ett garage där bilen inte varit inne på många år. Däremot har min bohusjulle (i plast) stått i garaget många vintrar.

Om Pentax verkstad skulle få din tråd att se skräpig ut, så skall vi bara inte tala om min. Speciellt inte i nutid. Den är en katastrof, men ändå en fantastisk plats när det är nåt man skall gär nåt. 

Fast du brukar väl inte slipa speciellt mycket glasfiber i din verkstad - eller!?

En av mina bästa kompisar hälsade på med fru och en kompis till frun. Jag berättade för kompisen Lasse, att jag röjt och städat i garaget och att jag kört ett antal sopsäckar med skräp till tippen.

När sällskapet skulle gå, var det nåt jag skulle visa Lasse, så jag öppnade dörren till garaget. Damen som var med höll på att få dåndimpen när hon fick se hur det såg ut i garaget, som hon definitivt inte kunde förstå att det var nystädat. 

Har ett flertal bilder taget i garaget och den sammanhängande snickeriverkstaden, men för att inte skräpa ner i din tråd väljer jag att inte visa någon av dem. Fast i länken finns bilder när det är mycket mer välstädat änn i dag.

http://thallatha.blogspot.se/2011/01/en-ringa-borjan.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...