Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Ager

Bayliner 1952, Hjälp med drev/renovering

Rekommendera Poster

Hej

Ska nu köpa en lite större båt och från vad jag har hört så ska Bayliner båtarna ge mycket får pengarna.

Har tittat på en Bayliner 1952, för ca: 55.000

Allt ska funka i båten och trailern ingår, OMC Motorn går klockrent, har gått ca 20 tim. Och sista två-tre åren har båten stått i garage.

Det som måste fixas, är : sätta dit inredningen, mm. det finns nysydd inredning, med bland annat Nimbus stolar. i vitt. båten har stått i garage ca 3 år och bägge batterierna behöver laddas. Båten har tyvärr inget drev, då det blev stulet.

Jag är inte den erfarnaste av båtar och har inte renoverat någon båt invändigt.

Jag undrar hur mycket jobb det är att sätta dit inredningen och golv? Jag har tiden men hur svårt är det egentligen?

En annan fråga: Eftersom jag är tvungen att köpa ett nytt drev till båten, så undrar jag vad som är bäst? Är ett cobra drev det rätta valet?

Tack i förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Ja,vad du än gör med drevet,så ersätt det INTE med ett Cobra drev.

Det kommer att rasa,satsa helst på ett Volvo SX drev.

Vad är det för motor i den.3,0 eller en V8?

Vad gäller inredningen så är det väl bara att skruva,och hoppas att det drar.

Men tycker att 55000 låter lite mycket...........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm... Nu tar du i !

Cobra SX ÄR Volvo SX , Volvo tog över Omc för dom ville åt dreven till sina installationer . OMC Motorerna fick också ny färg och nytt namn , det är därför man hittar reservdelar till Omc på Marineparts (Volvo pentas hemsida för reservdelar )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle vilja veta hur Ni provkörde motorn ?

Kollade på Blocket , den ser ut som en sen åttitalare ?

Ett beg.drev kan kosta från 10.000-25.000 beroende på vilken status det har . Det jag skrev pm tidigare ang SX ..det gäller mitten nittiotal och inte dom tidigare modellerna !

Är den så gammal som jag tror är det inte så lätt med hitta drev , tror det finns en övergångs platta mellan gamla Omc till VP SX ...

OBS , inte helt säker på det !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Det är en 3.0, årsmodell viste han inte, skulle det hjälpa er att lista ut det med den här bilden?

post-10025352-1394237565,4869_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns hur många fungerande båtar som helst, dra inte på dig nått renoveringsobjekt när det finns en uppsjö av begagnade bra båtar för en vettigt peng. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja,vet inte vad du pratar om,men som sagt,sen mitten på nittiotalet köpte man Volvo SX drev i stället för Cobra.

Det drevet passar nämligen i omc skölden,men det är volvos INNANMÄTE som sitter i.

Jag har själv gjort det.

OMC Betyder outboard marine corporation.

Och det är just vad det är,utombordarprylar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla snabba svar,jag ska nog överväga och titta runt lite till nu när jag har fått eran expertis. Lycka till där ute på sjön!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...