Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Cap10Olsson

Lufta en MD7A

Rekommendera Poster

Hejsan

På hemväg midsommardagen dog plötsligt motorn (MD7A med CAV insprutningspump).

Jag har nu i veckan undersökt saken, hittade bl a en del jox i tanken, samt att CAV-filtret var helt fullt med samma goja. Tanken är rengjord, bränslefiltren är bytta, slangarna renblåsta.

Men jag lyckas inte lufta den! Det går bra att lufta vid förfiltret, och att handpumpa tills det kommer ut bränsle i första luftskruven på CAV-pumpen. Men när jag sedan kör runt motorn för att få ut luften vid andra luftskruven på pumpen händer ingenting. Någon som har en ide vad det kan vara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Det är 3 l-skruvar på CAV-pumpen.

År den du kallar #2 värkligen #2?

Et lite klipp från värkstadsmanualen i bild.

B.t.w: Får du igång den?

post-10014925-1394237564,5365_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan

Förlåt, jag var otydlig. Det kommer diesel från luftskruvarna 1 och 2, men inget ur 3. Och snustorrt i rören till spridarna.

Och nej, den går inte igång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe. MD7a går billgt, men inte på snus.....:-(

Men tyvärr måsste nog den pumpen til en doktor. Har du någon i närheten som skruvar dieselpumpar?

Add edit: Prova att skuva loss både l-skruv #3 OCH röret til spridaren för du ger dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för tipsen. Jag provar imorgon.

Annars får det väl bli verkstad sad

Jag tror att Saltö Marin här i Oxelösund är VP-representanter. Jag får kolla med dem om de kan laga dieselpumpar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Jag bestämde mig för att ta bort pumpen och lämna in den. När jag skruvade bort locket som vattenpumpen sitter på hittade ett trasigt kugghjul, så då har inte pumpen drivits av motorn över huvud taget!

Inte så konstigt då att det inte gick att lufta genom att köra motorn.

Någon som vet var man kan få tag på ett sådant kugghjul?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid närmare eftertanke kanske det inte är en bra ide att bara byta det trasiga kugghjulet och köra.

Vad kan ha orsakat ett trasigt kugghjul i en MD7A? Jag har alltid hört att de är outslitliga.

Materialutmattning? En mikroskopisk spricka som växt? Skräp som fastnat mellan kugghjulen? I så fall vad?

Det kanske är ide att kolla lite noggrannare transmissionskåpan. Vad tror ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

?? Blandar du vattenpump och dieselpump nu?

Annars kann ALLA deler i en motor gå åt skogen, men jag har heller aldri hört om drevverket til d-pumpen har pajat.

Att bara byde DEN delen i motoren antager jag är som IPREN för mensvärk......

Om din gamla (30+) MD7a har varit sötvattenkyld hela livet:

Plocka ned hela manicken och totalrenovera. Den är värd det, men det kostar 15-20k.

I sommar får du segla ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drevet driver både vatten- och insprutningspump, en på var sida, så de är inte hopblandade. Man måste lossa vattenpumpen för att kunna ta bort dieselpumpen.

Jag monterade sötvattenkylning för 10 år sen, då även toppen renoverades.

Motorn är väl såpass gammal nu så hon har kommit i klimakteriet, så mensvärken kan vi bortse ifrån.cheeky

Det är fortfarande bra kompression, så jag tvekar att helrenovera. Inga andra tecken på problem finns.

Jag ska se om man kan få någon vägledning till grundorsaken genom att studera brottytorna på dreven för att se om hela brottet skedde samtidigt eller om det har utvecklats från en gammal spricka. Sen får jag väl försöka dra någon klok slutsats från det.

Någon som har ett passande kugghjul att sälja?

I sommar får jag mecka.angry

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...