Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Kung-Midas

Mystisk läcka eller okunskap.

Rekommendera Poster

Hej folket!

Innan jag ställer min fråga till er vill jag säga att jag precis gjort mitt första båtköp och därför känner mig riktigt otillräcklig vid ett problem likt detta. var god ha överseende över min okunskap.

The story

Jag har ett oroväckande dilemma. I min Evinrude 60hp från 1983 har jag haft en spricka i växelhuset. den har jag lagat o tätat så att den är 100%täutvändigt . Vid växelhuset finns enligt mig 3 möjliga skruvar för påfyllning/tappning av växelhusolja. 1- allra lägst ner i botten av växelhuset, 2- mitt på växelhuset precis vid vatteninsuget OCH nr 3- en bit ovanför mittenhålet 1-2 dec upp på riggen.

Fråga 1.---Vilket av dom hålen fyller jag på med olja i och i vilken av skruvarna ska det börja rinna ur för att den ska va full?

Fråga 2.----När jag fyllde på olja(i allra nedersta till alla översta) så började det rinna olja ut ur vatten insuget på båda sidor... invändig läcka eller skulle jag bara ha fyllt på till det rann ur mittenhålet?

Fråga 3.---- om motorn suger upp vatten och man ser en tydlig stråle där kylvattnet går ut, kan då impellern ändå vara slut eller gäller sål länge den sprutar ut kylvatten där den ska, så kyler den tillräckligt mycket?

TACK på förhand!!! /Midas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla är vi barn i början.

Man fyller på genom nedersta hålet tills det kommer ut vid det du kallar '2'.

Enklaste sättet att få reda på om vatten tar sej in, är nog helt enkelt att prova. I med den i sjön ett par dgr och kör en sväng, tappa ur oljan och fyll på med ny. Påträffas inget vatten att tala om är det ju bara att köra på.

Ja, är skvallerstrålen jämn o fin kan man utgå ifrån att kylvattentrycket är tillräckligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oljan ska ju inte komma ut i vattenintaget vid påfyllning,

då kommer det ju även in vatten på samma sätt och själva idén med oljesmort växelhus tappar sin poäng.

Måste vara något som är galet i växelhuset, plocka ner och inspektera.

Det går ju oxå att provtrycka huset men om det flödar ut så som du beskriver är det meningslöst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, flödar det ut även när plugg No 3 är dragen håller jag med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...