Runk3n 0 Postad 28 Juni , 2013 Jag har en Wolmax/Womax 520 med en 50 hk Johnsson och jag har lite problem. Jag trode från början när jag inte hade varvräknare att det var fel stigning på proppellern men detta visar sig inte stämma. Något annat som är galet, för lite motor kanske? När jag ligger max uttrimmad och på max gas så varvar den ca 5400 med trepersoner och gör ca 24 knop. men jag behöver inte slå av specielt mycket innan den tappar mycket fart och rätt vad det är så kliver den ur plan. Jag måste ligga på ett varvtal av ca 4000-4300 vilket ger ca 22 knop. Slår jag av mera på gasen så går den ur plan och detta resulterar ju i en kraftig fartminskning. Så mina fråga är; Är det för lite motor eller är det fel propp eller gör jag något galet? Finns det något optimalt varvtal man ska ligga på i march för att få en så bra bränsleekonomi som möjligt? Tacksam till tusen för hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cpr3zZ 2 Postad 29 Juni , 2013 testa trimma in före du drar av gasen, då brukar man kunna hålla båten i plan även i lägre hastighet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runk3n 0 Postad 29 Juni , 2013 Okej, detta ska testas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runk3n 0 Postad 31 Juli , 2013 Nu när jag kört båten lite mer så kommer jag fram till samma resultat lite beroende på hur mycket last jag har i båten. Men jag kan inte slå av speciellt mycket på reglaget innan den kliver ur plan. Och måste ligga på ett varv strax över 4000 för att hålla båten i plan. Är inte detta lite vär högt? Jag tycker även att bränsle ekonomin inte är specielt bra då jag på en dag med transportsträcka på ca 40-50 km gör av med ca 50-60 liter bränsle vilket jag tycker låter mycket. Eller är det normalt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 1 Augusti , 2013 Med spaken i botten tar en tvåtaktad förgasarmotor på 50 hk ungefär 22 liter i timmen. Lite märkligt är detta, vid 4300 rpm gör du 22 knop och när du ökar varvet 25% så ökar farten bara 9%. Av nån anledning ökar ditt slipp mot fullvarv, oftast är det här förhållandet tvärtom. När jag googlar får jag fram en bild på nåt sorts trimaranskrov. Hur fort är det här skrovet tänkt att gå..? Det är inte så att du tvingar upp det i högre fart än konstruktören tänkt..? Ska den överhuvudtaget plana..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runk3n 0 Postad 1 Augusti , 2013 Jag är ny med det här stora båtlivet och är bara van vid små ekor med en 4hk rorkult så det är av den andledningen jag kanske ställer dumma frågor Vad menar du med att mitt slipp ökar mot fullvarv? Så du menar med andra ord att om den går 22 knop vid mash så borde den gå 27-28 vid max? Jag bifogar bilder på min båt. Men jag hoppas verkligen att den är tänkt att plana då jag vill ha en fiskeexpress. http://www.ladda-upp.se/bilder/zqvhaazkuifdh/ http://www.ladda-upp.se/bilder/gwezynyodkybty Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 1 Augusti , 2013 50hk på en så (relativt sett) stor och tung båt blir helt enkelt inte bättre än så här. Att ni dessutom är några stycken som åker och har packning förbättrar inte läget. Om båten har några år på nacken finns även riska att flytskummet sugit i sig vatten med följd att ni kör runt på 100++ kg i ballast. Skall du kalla den fiskeexpress bör du nog ha minst dubbla effekten, annars kan du ju alltid kalla den fiskesnigeln, sköldpaddan eller liknande En kollega har en 2 år gammal mittpulpet avsedd för fiske i samma storlek med en lika gammal yamaha 50hk, den är inte snabbare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runk3n 0 Postad 1 Augusti , 2013 Har ingen aning om vad båten väger men de lär ju vara över 500 allafall. Något vatten i flyskummet finns det inte då det inte finns något flytskum, helt tomt i dubbelbotten. Jag har ingen förhoppning om att båten ska göra 700 knop då jag fiskar i relativt små insjöar och älvar men en vettig bränsleekonomi med en vettig fasrt runt kanske 25 knop vid march. Har en granne som har en 70 hk och frågan är om denna skulle vara ett bättre alternativ på min båt då han går i tankarna att sälja...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 1 Augusti , 2013 Slippen är skillnaden mellan den teoretiska sträckan en propeller kan förflytta sej jämfört med den verkliga. Normalt är slippen som störst vid planingströskeln för att minska mot toppfart. Din beter sej tvärtemot. De där trimplanen kan du köra upp dom så dom lutar uppåt i bakkant, ca 1-2 cm..? Det kan annars va dom som gör att båten inte lyfter ur utan trycks på näsan vilket kraftigt ökar motståndet.. Hur ser din propeller ut o vad har den för mått, diameter o stigning..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 1 Augusti , 2013 Jag håller med jarb om att det är något som inte stämmer. Varvräknaren kan visa fel och med vad mäter du farten, spottlogg? Den bästa ekonomin bör finnas runt 4700 rpm och den bör då dra klart under liten per nm. Toppfarten är annars helt OK tycker jag och att båten faller ur plan vid 4000 -4300 är också normalt. Ligger du och plöjer i detta gångläge blir förbrukningen smått astronomisk även med denna ganska lilla båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runk3n 0 Postad 1 Augusti , 2013 Dom trimmplanen som sitter på bilden är utbytta och nya elhydraliska är monterat efter instruktion så att dessa funkar klockrent. Tyvärr så glömde jag att kolla stigningen på propellern idag när jag var ute men skicket på proppelrn tycker jag är schyst, inte i nyskick men inget som jag reagerade på när jag servade inför sessongen. Jag var ute idag och tog och kollade allt igen. Och 4200 är den magiska gränsen, och då ligger jag i en hastighet av ganska precis 18 kn men kan inte ligga max ut trimmad med motorn utan måste trimma in den 4-6 klick för att hålla båten kvar i plan. Vid spaken i bordet och max ut trimmad motor så har jag ett varv på 5400 och en hastighet på 25-27 kn. Hastigheten är uppmätt med gps och varvräknaren stämmer överens med min optiska varvräknare så den litar jag på. Men om jag ska ligga på ett varvtal omkring 4700 så blir det säkert en annan melodi då jag har försökt att ligga på så lite gas som möjligt utan att båten kliver ur plan dvs 4200 rpm. jag räknade lite och idag har jag tagit mig ca 14 nm (26 km) på ungeför 23-25 liter. Vilket jag tycker är lite mycket, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 2 Augusti , 2013 Det var andra o lite mer realistiska fart/varv-siffror det.. 1,6 - 1,8 l/nm..? Ja antingen kör du som en kratta eller har du andra problem. Kör fullt hela tiden, då bör du hamna mellan 0,8 - 0,9 l/nm. Full gas spar tid Hinner du fiska mer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runk3n 0 Postad 2 Augusti , 2013 Okej, men vad gör jag för fel om jag ny kör som en kratta? Så du maner om jag kör full patta så bör jag ligga runt 0,9 l/nm? om den drar så lite kan jag jag leva med de... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 2 Augusti , 2013 Att du kör i ett fartområde där systemverkningsgraden är riktigt usel. Japp, full patte är en bränsleförbrukning runt 22 l/h, får du då ut 25-27 knop blir det 0,8 - 0,9 l/nm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runk3n 0 Postad 2 Augusti , 2013 hmm, då ska jag testa och ligga runt 4700 nästa gång jag är ut med båten och se om det blir någon skillnad. Du tror inte på att den är för liten motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser